نخست‌وزیر عراق که روز گذشته پس از دیدار و گفت‌وگو با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود نسبت به برگزاری انتخابات کشورش بر اساس لیست بسته هشدار داد.

به گزارش خبرگزای رویترز و بر اساس آنچه که عمده رسانه‌های عراقی آن را منعکس کرده‌اند مالکی برگزاری انتخابات با مدل لیست بسته را بازگشت دوران طایفه گرایی دانسته و در خصوص آن هشدار داده است.

مالکی درباره‌ تصویب لیست بسته به رغم حمایت‌های گسترده مردم و مسئولان ازفهرست باز گفت: بعید می‌دانم فهرست بسته تصویب شود. نمی‌خواهم درباره‌ این احتمال صحبت کنم، چرا که از نظرمن و عراق این مسئله یک فاجعه است و شما هشدارهای مسئولان و حتی حوزه‌های علمیه و مراجع عالی دینی را در این باره شنیده‌اید. بازگشت به فهرست بسته یعنی ادامه‌ پدیده‌ تقسیم‌بندی طایفه‌گری و حتی به علت تصویب فهرست بسته اوضاع امنیتی عراق نیز به نقطه اول بازخواهد گشت. اما فهرست باز راهکار حل و فصل این پیامدها را دارد.

وی همچنین در خصوص احتمال به تأخیر افتادن برگزاری انتخابات بعد اًز شکست پارلمان در تصویب قانون انتخابات گفت: تأخیر در برگزاری انتخابات امری خطرناک است چرا که به نفع هیچ کس نیست و من بعید می‌دانم که پارلمان و فراکسیون‌های سیاسی در جهت تأخیر انتخابات تلاش کنند، چراکه این مسئله یعنی عدم مشروعیت دولت و پارلمان. در این صورت دولت تبدیل به یک دولت موقت خواهد شد و هیچ کس نمی‌داند که بعد از آن چه خواهد شد.

این در حالی است که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز در دیدار با مالکی بر ضرورت تصویب قانون انتخابات این کشور پیش از ژانویه تأکید داشته است. اوباما هم‌چنین تصویب این قانون را جهت برگزاری انتخابات سراسری در تمامی مناطق عراق در ماه ژانویه ضروری دانست.

نخست‌وزیر عراق در این برنامه تلویزیونی که از شبکه‌ الحره پخش شد، هرگونه تأخیر در زمان برگزاری انتخابات را بعید دانست و گفت کسی از این تأخیر نفعی نمی‌برد. او همچنین تحت فشار بودن خود از ناحیه ایران را رد کردو گفت ایرانی‌ها هیچ فشاری به او برای پیوستن به ائتلاف ملی وارد نیاورده‌اند.

مالکی همچنین به دفاع از تشکیل یک دولت شیعی در عراق پرداخت و با تأکید بر اینکه تشکیل دولتی شیعه برخلاف منافع اهل سنت عراق نیست گفت: تلاش سیاسی کنونی در برخی کشورهای عربی دراین زمینه است که می‌خواهند بر حضور شیعه در رأس دولت ضربه بزنند و بگویند که حضور شیعیان در قدرت تأثیر منفی بر اوضاع کنونی دارد.

نوری مالکی درباره اخبار منتشره مبنی بر این که ایران وی را وادار به پیوستن به ائتلاف ملی کرده است گفت: تصور نمی‌کنم که ایران با این منطق عمل کند و ما نیز این اعمال فشارها را نمی‌پذیریم. درحقیقت هیچ گونه اعمال فشاری در این زمینه وجود ندارد.

حمایت اوباما از مالکی

از سوی دیگر اوباما در دیدار با مالکی ضمن تقدیر از او به جهت تلاش‌هایش برای ارتقای سطح دموکراسی در این کشور عنوان داشت: حمایت‌های آمریکا از عراق و کمک به تحقق رویکرد‌های رهبران این کشور به ویژه در خصوص برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت. وی با تأکید بر ضرورت وحدت دیدگاه‌های عراقی‌ها پایبندی‌اش را به جانبداری از دولت نوری مالکی جهت ممانعت از دخالت‌های خارجی و مبارزه با تروریسم اعلام کرد.

نخست‌وزیر عراق نیز نتایج مذاکراتش با باراک اوباما را مثبت ارزیابی کرده و افزود: ما طی این دیدار بر ضرورت فعال‌سازی سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف عراق تأکید کردیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۷/۲۹
    0 0
    همه جای دنیا انتخابات بهتر از ایران برگزار می شه