۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵

ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا اقدامی برای تغییر نظام سیاسی در سوریه انجام نداده است، مدعی شد که ترکیه رهبری "خاورمیانه جدید" را بدست می‌گیرد.

به گزارش  سایت اینترنتی النشرة، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنان خود در پارلمان این کشور عنوان داشت: ترکیه از ملت‌ها حمایت می‌کند.

وی در ادامه افزود: برخی افراد از سیاست خارجی ترکیه در قبال سوریه انتقاد می‌کنند. منطق آنها حمایت از نظام‌های دیکتاتور و حزب بعث است و با این منطق نمی‌توانند سیاست‌های خارجی ترکیه را درک کنند.

داوود اوغلو همچنین تاکید کرد: ترکیه تمام اقدام‌های احتمالی را در صورت ادامه درگیری‌ها در سوریه بررسی می‌کند چرا که آنکارا خواهان حمایت از امنیت ملی ترکیه است.

وی در ادامه افزود: ما خود را برای کوچ ده‌ها هزار تن از سوری‌ها به سمت مرزها آماده می‌کنیم و این مساله مداخله خصمانه به شمار نمی‌آید.

داوود اوغلو همچنین عنوان داشت: ترکیه هیچ اقدامی برای تغییر نظام سیاسی در سوریه اتخاذ نکرده است و از هیچ فردی نخواسته است تا شورش کند.

وی در ادامه مدعی شد: با حضور نظام بعثی در سوریه، صلح و ثبات به این کشور باز نمی‌گردد و باید نظام سیاسی جدیدی که مشروعیت خود را از ملت گرفته باشد، روی کار آید.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه گفت: به مصر، تونس، لیبی یا قدس بروید و بپرسید نظرشان در مورد سیاست ترکیه در قبال سوریه چیست؟ خواهید دید که چقدر استقبال می‌کنند.

وی در ادامه افزود: خاورمیانه جدید در حال شکل‌گیری است و ترکیه رهبری این خاورمیانه جدید و موج تغییرات را در دست می‌گیرد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که احزاب معارض در پارلمان از سیاست‌های آنکارا در قبال دمشق انتقاد کرده و اعلام کردند که ترکیه در راستای منافع غربی‌ها عمل می‌کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    چرا که نه؟!
    • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
      22 15
      خدا من رو ببخشه حواسم نبود نظر مثبت دادم
    • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      14 11
      بله چرا که نه؟ کشوری با بزرگ ترین اقتصاد منطقه، مرفه، آباد، با آزادی های فرهنگی و اجتماعی.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      15 8
      ترکیه کشوری قدرتمند و متعادل که با تمام کشورهای جهان ار جمله ایران رابطه متعادل و خوبی دارد. 40 سال پیش ایران این نقش را بازی میکرد.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      15 5
      من از نظر دوستان تعجب میکنم که برای نقد ترکیه به حاشیه میرند. موضوع مهم اینه که ترکیه کشوری که از لحاظ اقتصادی 40 سال پیش از ایران عقب بود، الان یک کشور نسبتا مرفه و آباد و با ثبات است که با تمام دنیا مراوده دارد. ولی ایران چه؟ نرخ تورم را ببینید. نرخ بیکاری. مراوده دنیا با ما را ببینید. هیچکس حرف سیاسیون ما را قبول ندارد.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      12 6
      قدرت اقتصادی یعنی همه چیز. ترکیه بزرگ ترین اقتصاد منطقه را دارد. مقامی که باید مال ایران میبود، آنهم با اختلاف فاحش. ولی ما چندین دهه فرصت سوزی کردیم.
    • بهاره BE ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      16 11
      رهبر کی‌ ؟ رهبر چی‌ ؟ مثال ترکیه مثال بادکنک است که بزرگ و توخالی است و شما فقط شکل آنرا می‌‌بینید و نه‌ محتوای آنرا ترکیه تا خرخره زیر بار قرض است و هر کودک ترک با ۷۵۰۰ دلار بدهی بدنیا می‌‌اید (۶۰۰ میلیارد دلار بدهی بیش از یک سوم جمعیت شهر نشین ترکیه زاغه نشین (گئجه کوندو در ترکی‌) هستند بیشتر روستاهای غرب و جنوب غرب این کشور فاقد حداقل امکانات اولیه هستند صنایع ترکیه غیر بومی، مصرفی، غیر مادر و بشدت وابسته هستند بیکاری، تورم و مشکل لاینحل کردها که تا آغاز دهه ۹۰ وجود آنها در این کشور بشکل رسمی‌ نفی می‌‌شد اینها را نیز دیده اید ؟
  • بدون نام US ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    واقعا حقشون هست همچین ادعایی بکنن. در شرایطی که ما خودمون با دست حضرات خودمون داریم تیشه به ریشه خودمون می زنیم ترکیه کاملا این حق رو داره که به عنوان قدرت اول خاورمیانه باشه.
  • مجید IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    ترکیه غلط میکنه ، این قولیست که غرب به ترکیه داده که اگر سیاستهای اونا رو اجرا کنه رهبر خاورمیانه جدید خواهد شد.
    • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
      پارسال که اردوغان رییس جمهور اسراییل رو تو مناظره با خاک یکسان کرد هم بهشون همین حرفو زدید ؟ اونم سیاست های غرب بود ؟ ؟ ؟ ترکیه حق رهبری رو داره . دیپلماسیشون بینظیره .
    • عمار IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
      35 33
      آقاي بدون نام، درجريان باشيد كه اون موضوع هم جنگ زرگري بود ، غرب خواست تا تركيه با آن حركتي كه در برابر رئيس جمهور اسرائيل انجام داد ، محبوب كشورهاي مسلمان شود بعد بتواند نقشه شوم خود را توسط همان كشور محبوب به اجرا در آورد ، كشوري كه براي اينكه بتواند جزو اتحاديه اروپا شود حيثيت و شرافت خود را به تاراج گذاشت تا بتواند اروپايي شود آيا ميتواند با حركاتي سمبليك و نمادين ساختگي بعنوان آقا بالاسر براي منطقه شناخته شود؟ كجاست دولت محترمه تركيه كه مردم مسلمان و مظلوم بحرين در حال قتل عام شدن هستند و كسي نيست كه دم بر آرد! كجاست دولت محترم تركيه كه به داد مردم مظلوم عربستان،قطر و...برسد ! مگر نه آنكه در تركيه مسلمانان شيعه و اقليت كرد را تحت محاصره و فشار و كشتار قرار ميدهند؟ كمي هوشيار باشيم.
    • وی IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
      19 14
      @بدون نام: اردوغان رییس جمهور اسراییل رو تو مناظره با خاک یکسان کرد؟؟؟ منظورت او گفتگویی نیست که اردوغان مثل دختر بچه ها ترکش کرد و بعدشم گریه کرد و فرداش به غلط کردن افتاد؟
    • m IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
      10 13
      من هم 100% موافقم یه استاد داشتیم می گفت : « 30 سال پیش ترکیه با ایران قابل مقایسه نبود . الان هم نیست اما از ون لحاظ»
  • محمود TR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    والله اینجا خود ترکیه ای ها گفتند زرشک ... وقتی ایران است....
    • خاکی تر از خاک IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      17 6
      ایول الله بعضی از این ادم ها میخوام بگم ترکیه ببین چه خوبه با امریکا همکاری میکنه چقدر اقتدار داره به به چه چه!!!!! خاورمیانه جدید اصلا میدونید چیه عزیزان نقشه اش رو تو اینترنت سرچ کنید ببیند کشور ایران رو تبدیل به چند کشور کردن و شده فقط و فقط کویر خدایش برید نگاه کنید اینقدر بدون فکر و به خاطر مخالفت با چیزی تیشه به ریشه این انقلاب نزنید تو گوگل ایمیچ بزنید خاومیانه جدید و نظاره گر دیپلماسی به اصطلاح خودتون موفق ترکیه باشه!!!!!!!!!
  • بدون نام GB ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    48 98
    وهم برشون داشته.زیاد خواب می بینند ولی خواب زن چپه.
    • آریا IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
      32 26
      مجید جان اون ظن هستش نه زن...
    • بدون نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
      21 1
      اریا حان اون همون زن هستش
  • امیررضا-گرجستان GE ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    48 81
    ترکبه!!!........ههههههههههه......خواب دیدن خیر باشه....خیال کردن سبر موشکی با خودش رهبری میاره...ههههههههه...
    • بدون نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      6 6
      فعلا که کار خودمون هم لنگ همین ترکیه است.
  • بدون نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    45 67
    چه غلطا !!!!!!!!!!
  • v IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    41 42
    سال ها پیش خروشچف گفته بود که اسرائیل مثل بیضه آمریکا است، هر وقت که بخوام کاری کنم که آمریکا دردش بیاد بیضه هاشو فشار میدم! هنوزم داستان همینه، در خاورمیانه کسی به دنبال رهبری نیست، چیزی برای رهبری وجود نداره! همه تلاش میکنن به این جرثومه نزدیک بشن!
  • امید IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    47 33
    اینا تا دیروز خواستار عضویت در اتحادیه اروپا بودن و هنوز هم دارن، حالا میخوان رهبر خاورمیانه بشن؟!!!
  • محمد IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    52 39
    ترکیه اگر بخواهد هم نمی تواند به دلایلی که میگم.ببین اولین چیزی که امروز داره فضای جهانی رو به دست میگیره و زور داره نفت در دنیا است که ترکیه اون موقعیت رو نداره و ایران با یک حرکت در تنگه هرمز نشون داد که قدرتش فراتر از گفتمانش هست و شاهد افزایش قیمت نفت بودیم بدون هیچ زد و بندی .دومین چیز که باید دیده بشه اینه که ترکیه در هر بار از مواضع سیاسی خود کاملا چرخش کرده ...مثلا ایران (موضوع هسته ای )و سوریه (اوضاع داخلی ) و حتی عراق (اختلاف شدید جدید)....سوم گرایش شدید به غرب و جدایی از روند طبیعی شرقی و اگر ببینید ایران با تمام کاستی ها در زمینه نظامی ..اجتماعی و...با این تحریم و تهدید ها کم نیاورده و عملا آهن آب دیده شده ....پس ترکیه چطور این ادعا رو میکنه در صورتی که اگه حمایت غرب نباشه هیچه
  • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    65 32
    ترکیه بیجا کرد ! اگر مسئولین ما کمی دیپلماسی صحیح داشته باشن و با مردم خودشون خوب تا کنن اونوقت معلوم میشه که ترکیه کجاست و ما کجاییم.فقط ای کاش میشد .
  • مهند IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    37 39
    جالبه صحنه سياست رو با اگر و اما پر كرديد اقاي محمد . اگر با غرب همسو نباشه .. اگر فلان .... در سياست اگري وجود ندارد . مثل اينكه شما بگوييد اگر آمريكا ناو هواپيمابر نداشته باشد ابرقدرت نيست . حالا كه دارد ديگر اگر معني نميدهد . تركيه لياقت اين كدخدا بودن را داراست . كشوري سكولار و نسبتا آزاد . نه مثل ما ....
  • حامد IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    45 5
    اون وقت این خاورمیانه جدید کجا هست؟!
  • بدون نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    9 5
    با غلط میکنه و محو مینیم و ... هیچ اتفاقی به نفع ما و به ضرر آنها نخواهد افتاد منطق عقلانیت منافع ملی (نه میلی )و وحدت واقعی (در سایه ارزش گذاری به مردم ) وضعیت یک کشور را درجهان امروز تعیین میکند .با اینحال شما میتوانید کماکان در فکر محو ترکیه و امارات و ... باشید
  • بدون نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    16 13
    جه غلط زیادی؟
  • v IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    7 1
    کشورهایی مثل فرانسه مدت ها کینه قذافی را به دل داشتند ومنتظر فرصت مناسب می گشتند! حامیان سابق قذافی مثل روسیه هم دنبال فرصتی بودند تا به سایر رژیم های تحت حمایتشان نشان بدهند که خارج شدن از محدوده آن ها چه عواقب وحشتناکی در پی خواهد داشت! حاصل این ها به همراه حماقت قذافی شد قطعنامه شورای امنیت!
    • v IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
      7 2
      با عرض پوزش اینو میخواستم زیر عکس سارکوزی و قذافی بنویسم!
  • hf IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    16 10
    درسالهای قبل آمریکابه صدام نیزازاین قول وقرارهازیادداده بودولی آخرش چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    22 7
    ترکها به فکر احیای امپراطوری 600 ساله عثمانی هستند، بعید نیست
  • محمد رضا IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    14 4
    اگرچه سیاست به معنی واقعی ونه حقیقی اش مبتنی بر صداقت نیست ولی منش دیپلماتیک یک دولت باید در جهت جلب اعتماد بلند مدت سایر مللی باشد که با آنها مراوده دارند سیاسیون ترک در این مدت ثابت کرده اند که دیپلماسی آنها تشکیل دهنده پازلی هماهنگ نیست وصرفا تامین نامقبول منافع حزبی سران حزبی را دنبال می کنند که فقط ودر ظاهر نام اسلامگرایی را به یدک میکشن ما باید با رصد دقیق فعالیتهای آنان نگاهی خوشبینانه به آنها نداشته باشیم وبا آنان به هیچ وجه اعتماد نکنیم و...
  • بدون نام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    6 6
    زرشک
  • بدون نام IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    9 8
    حالا یه نفهمی یه حرفی زده اونم دقیقا زمانی که حواسش نبوده همسایه دیوار به دیوارش ایرانه جنابان خبر آنلاین دیگه نظرات من نمی زارین خیلی وقته ها
  • خلیج فارس IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    5 5
    با با ولش کنید شما که تمام پراشو کندین کلاغ بیچاره رو حالا خاله اومد یه حرفی زد شما چرا انقدر عصبانی میشین؟؟؟!!! بنده خدا.......
  • محمد IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    2 7
    تا دو سه ماه پیش که اوضاع سوریه بحرانی بود و ارتش سوریه زور نگرفته بود امیدی به این آرزوی ترکیه بود ولی حالا که عنان طرح آتش بس داده طرفین میخوان بیان پای میز مذاکره این ادعا غلطه و باید رهبری خاورمیانه رو جای دیگر از آن جست وجو کنیم
  • بهزاد IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    8 0
    همیشه حق با دموکراسیه با قلدری و جهالت هیچ چیزی دوام نمیاره و تنها فساد بیشتر میشه چون در نظامهای دیکتاتوری منافع شخص مهم تر از مردمه و مردم درواقع برده حاکمانند و حق اعتراض هم ندارن و این نداشتن حق اعتراض باعث عفونت جامعه و فساده پس هر کشوری دموکرات تر پیشرفته تر و برعکس خودتون میتونید وضع کشورها رو مقایسه کنید
  • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    9 9
    ترکیه را ایران بزرگ کرد خودشم کوچکش می کنه .صبر داشته باشید .
  • هما IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    5 5
    منطقی باشید ایران در موضوع آمریکا داره کلی ضرر میده اما قد خم نکرده و نخواهد کرد اون آمریکایی که ابر قدرته هم نتونسته بدون همراهی ایران کاری بکنه ترکیه که جای خود داره از طرفی بعد از حداکثر 12 سال دیگه نفت آمریکا تموم میشه و ایران حداقل تا 40 سال دیگه نفت داره و امریکا برای این داره خودشو به اب و آتیش می زنه
  • تاریخ را از منابع بی طرف بخوانید... IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    7 4
    ایرانی ها!..از سر لج بازی یا سلیقه سیاسی از ترکیه عربستان امارات و ...حمایت نکنید!...که دارید از طرح خاورمیانه جدید و تجزیه تمام کشورهای بزرگ خاورمیانه بخصوص ایران به کشورهای کوچک ضعیف و وابسته حمایت می کنید... حمایت های امریکا اروپا و اسرائیل از مخالفین ایرانی تا زمانی ادامه داره که نظام ایران سقوط کنه..بعدش مخالفین ایرانی یک مهره سوخته سرباز و هزینه اضافه خواهند بود... همان بلایی که 60 سال پیش سر فلسطین و فلسطینی های غرب زده آوردند تا جایی که یک کشور سقوط کرد و مردمش آواره شدند..سر تمام کشورهای منطقه خواهند آورد....
  • ریحانه IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    5 4
    بچه ها اصلا می دونید که اگه آذربایجان و قسمت های ترک نشین را تکه کنند یا قسمت های کرد نشین را با کردستان عراق و ترکیه و سوریه یکی کنند بعد یواش یواش می خوان بگن بلوچستان را می خواهیم جدا کنیم بعد یواش یواش تشیع را نشان می گیرند تمام این حرفها برای از بین بردن تشیع است اینا خودشون می دونن ایرانی ها می میرند برای شهادت برای همین می خوان از ریشه درخت تشیع را قطع کنند ما حواسمون را جمع کنیم.ایران را اسلام سرپا نگه داشته پس ما نباید بگذاریم اسلام از بین برود ایرانی های با غیرت نقشه اینا از بین بردن قبح کارهای زشته! این که ترکیه چه کاره بشه مهم نیست!ترکیه چندین ساله داره خودشو میکشه که جزءاتحادیه اروپا بشه اصلا می دونید چرا اجازه نمی دن؟یه ذره باید فکر کرد و با فکر نقشه هاشون را بر آب کرد. یا علی
  • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    0 4
    در مورد سوریه خیلی بیجا فرموده،در اصل زورشان نرسید که تغییر حکومت بدهند و گر نه این نشست کشورهای دشمن سوریه در آنکارا و تصمیم برای بعد از بشار اسد چی بود.