سخنرانی امروز رییس قوه قضاییه در چهارمین اجلاس ارتقای سلامت اداری نکات بسیاری داشت.

به گزارش خبرآنلاین؛ آیت الله آملی لاریجانی در این اجلاس از رگه های پنهان فساد، اختاپوس بزرگ در فساد اداری، رستورانی که پاتوق زد و بند برخی آقایان شده، انتصابات قارچ گونه و حرف و حدیثهایی در پرونده فساد مالی حرف زد.

بخش بزرگی از سخنان رییس قوه قضائیه به فسادمالی بزرگ اختصاص داشت.

او گفت: از روز اول که از این فساد مطلع شدیم هجمه های زیادی از داخل و خارج شکل گرفت و خارج نشینان گفتند که نظام، قدرت برخورد با این فساد را ندارد. شایعات و تهمتها هم آغاز شد ولی الحمد لله با وجود تبلیغات توانستیم با کار شبانه روزی و دستگاه های ذیربط و دادستان کل و قضات دادسرا و دادگاه ها و کارشناسان متعدد، بخش زیادی از پرونده را آماده دادگاه کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به فرار خاوری، مدیرعامل فراری بانک ملی گفت: البته افراد معدودی در این پرونده با برخی غفلتها فرار کردند که امیدواریم برگردند و عادلانه محاکمه شوند ولی در هر حال توانستیم این پرونده را مدیریت کنیم.

 

دستگاه اجرایی ما فساد کرده است

رئیس قوه قضاییه تلویحا اشاره ای به یکی از سخنان رییس جمهور درباره پرونده فساد مالی بزرگ هم داشت: در اینکه این فساد بزرگ بوده است تردید نکنید. گاهی کلماتی از برخی صادر می شود که می گویند برخورد دستگاه قضایی در این پرونده سیاسی بوده است. من می گویم که کسی که این فساد را کوچک عنوان کند مانند فردی است که سرش را زیر برف کرده است. مگر می شود سه هزار میلیارد پول در اختیار افراد غیر باشد و در کار خود مصرف نشود فساد محسوب نشود. این پولها باید در تولید به کار گرفته می شد ولی نشد. امروز یک جوان برای یک یا دومیلیون وام باید کلی دوندگی کند ولی گروهی به آسانی سه هزار میلیارد تومان پول را از بانکها می گیرند. آیا این فساد نیست؟ ما در این پرونده پنهان کاری نمی کنیم.

آملی لاریجانی گفت: برخی می گویند: حالا چه شد؟ من می گویم خیلی کار شده. ما دادگاه را علنی برگزار کردیم و قاضی تمام صحبتها را می شنود و تمامی مستندات پرونده مهم است. آیا به راستی کیفهای پر از پول و رشوه فساد نیست؟ کیفهای پر پول به مسئولان بانکی دادن فساد نیست؟ فساد پس چیست؟ این فساد بزرگ است زیرا اعتماد عمومی را هم خدشه دار کرده است ولی ما ایستاده‌ایم و باید به مردم حقایق را بازگو کنیم. باید بپذیریم که دستگاه اجرایی ما فساد کرده است.

 

احضار تمام مدیران بانکها

رئیس قوه قضائیه همچنین درباره بازجویی و احضار مدیران فعلی و سابق برخی بانک ها از جمله بانک صادرات گفت: گفتند که چرا بانکی که مقصر بوده مسئولش کنار نشسته که ما این را قبول نداریم زیرا همه مدیران بانکها در این پرونده را خواسته‌ایم. البته ممکن است دستگاه قضایی در جایی کند و در جای دیگری تند عمل کند اما اینکه گفته می‌شود مسئول آن بانکی که مسئول اصلی این ماجرا بوده کنار نشسته این طور نیست. ما تمام کسانی که به نحوی مرتبط بوده‌اند را خواسته‌ایم منتها افرادی که در این موضوع دخیل بوده‌اند گروه‌های مختلفی بوده‌اند.

او گفت: آقایی در این پرونده 12 میلیارد تومان رشوه گرفته است و وقتی دادستان می‌گوید پولها را برگردان سریع 5 میلیارد تومانش را برمی‌گرداند و این یعنی آنها پول زیادی در اختیار دارند.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین گفت: مقام معظم رهبری هم در سخنرانی‌ها و هم در دیدارهای خصوصی به بنده گفته اند در این پرونده پیگیری قاطع داشته باشید و تا هر کجا که رفت ادامه دهید.

 

وجود یک اختاپوس ارتباطی بزرگ در کشور

رئیس قوه قضائیه از رگه‌های پنهان فساد در کشور خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد سوای این فساد یک رده پنهانی از فساد نیز وجود دارد به نظر من این رده‌های پنهان بسیار مهمتر از رده‌های آشکار است. مقصود من از رده‌های پنهان این است که یک اختاپوس ارتباطی وجود دارد که با بده بستان‌هایی که دارند توانایی این را داشته که مشکلاتشان را در جاهای مختلف حل کنند حتی در دستگاه قضایی و متأسفیم که چنین چیزی وجود دارد و من برای این امر مظاهر مختلفی را یافته‌ام ولی نمی‌توانم اینجا همه آنها را باز کنم.

او گفت: در یک رستوران پاتوق درست کرده‌اند که عده‌ای از آقایان و حتی قضات هم در آن رفت و آمد دارند. در این رستوران هر چند دیزی و قلیان چاق می‌کنند ولی گفتگوها و زد و بندهایی رخ می‌دهد.

آملی لاریجانی همچنین به برخی انتصاب ها انتقاد کرد و گفت: فرض کنید در ماجراهایی قوه قضائیه رسیدگی انجام داده و متهمی را که اتفاقا اتهام او کوچک نیست به دلیل مصلحتی مورد رأفت نظام قرار داده و این فرد مورد عفو از تعقیب قرار می‌گیرد اما واقعا دلیلی دارد که به چنین متهمی حکم بدهیم؟

او گفت: یک دفعه‌ای حکم‌های قارچ گونه‌ از این طرف و آن طرف صادر می‌شود آیا ما نباید ملاحظه کنیم که اگر متهمی در دستگاه قضایی مورد رأفت نظام قرار گرفته نباید به وی احکام کلیدی بدهیم؛ تشویق‌اش کنیم و این همان فساد اختاپوس پنهان است. این بده بستان‌هایی در لایحه‌های زیرین است.

رئیس دستگاه قضایی کشور گفت: مثلا کسی که هیچ کار اجرایی هم ندارد یک حکم پیش پا افتاده‌ای به کسی می‌دهد و این موضوع رسانه‌ای می‌شود. می‌دانید چرا؟ برای اینکه در ادبیات برخی به جای اینکه مناصب اعتبارشان را از اشخاص بگیرند این اشخاص هستند که اعتبارشان را از مناصب می‌گیرند.

 

مردم می دانند به مصلح برخی پرونده ها رسیدگی نمی شود

رئیس قوه قضائیه خطاب به حاضران و مدیران گفت: من به بزگواران و مسئولان عرض می کنم برای رضای خدا از بده بستانها بیرون بیایید. مردم می دانند که گاهی دستگاه قضا به مصالح کشور برخی پرونده‌ها را فعلا پیگیری نمی‌کند ولی این دلیل نمی شود این شخص را در منصبی بگمارند.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین گفت: می گویند خیلی از بانکها قفل کرده‌اند و وام نمی دهند. من می گویم قوه قضائیه حامی بانکها است و اگر هر مسئول بانکی و مسئول دولتی از سوی قوه قضائیه مشکلی برای ارائه خدمات در توسعه تولید ملی مشاهده کرد به دفتر من گزارش دهد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    94 3
    چرا نداره!! معلومه برای چی!!
    • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      30 0
      همه مردم میدانستند که اختاپوس فساد در این مملکت وجود دارد حال که بالاخره شما هم فهمیدید به تکلیف شرعی و میهنی خود عمل کنید سخرانی خوب است ولی ز عمل کار براید
  • بدون نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    122 2
    "مردم می دانند که گاهی دستگاه قضا به مصالح کشور برخی پرونده‌ها را فعلا پیگیری نمی‌کند ولی این دلیل نمی شود این شخص را در منصبی بگمارند." حضرت آیت الله آملی لاریجانی! هیچ مصلحتی بالاتر از قانون نیست. بهتر است هر شخصی با هر پست و مقامی به اتهامش رسیدگی شود، یا تبرئه شود و یا مجرم شناخته شود. آن وقت دیگر احدی به خود اجازه نمی دهد شخص مجرم را در جایی منصوب کند.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      30 0
      به استحضار قاضي القضات ميرسونم كه اگه كسي متهم باشه بايد محاكمه بشه و اگه جرم ثابت شد متهم مجرم ميشه ولي مصالح ميتونه نوع مجازات رو تغيير بده مثل نخست وزير پاكستان. كسي هم از جيب نظام نميتونه كسي رو قبل از محاكمه مورد رافت قرار بده البته فكر ميكردم ايشون از اين نكات مطلع باشن!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    94 2
    به دلیل مصلحتی مورد رأفت نظام قرار داده!!!!!!!!!! واقعا چه دلیل مصلحتی میتونه واسه این متهم وجود داشته باشه اونم جرم به این سنگینی!!!!!!!!!!1
    • محمد MY ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      48 1
      مصلحت نظام یرخورد جدی با هر فاسد اقتصادی است. در غیر این صورت می شود مصلحت شخصی.
  • ali IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    83 2
    جناب لاریجانی لطفا با رشوه بگیران دادگستری هم برخورد کنید.
  • محمد علی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    65 1
    حرصم در میاید وقتی میبیننم که کسانی به راحتی با استفاده از نفوذ در مقامات و استفاده از رانت اطلاعات ثروت مردم را چپاول وکسانی مثل ما قشر تحصیل کرده و متخصص سرمایه خانواده مان را که عمری را برای بدست آوردن آن تلاش کرده اند به راحتی از دست میدهیم چرا که با صداقت برای این مرز بوم کار میکنیم
  • بدون نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    62 1
    اونجا که به قول شما یک جوان برای وام دو میلیونی باید دوندگی کند فاسد نیست؟؟؟؟!!!!
  • حسین IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    60 1
    چرا آزاد شده؟
  • بدون نام US ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    58 0
    اینارو که دیگه بچه های 10ساله هم می دونن <کی برخورد می کنه؟ وگرنه که زدنه حرف راحته
  • دانشجو IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    9 56
    امروز شاهد ارکست سمفونی اختلاف قوا بودیم که نت های کوتاه آن را می توانید در سایت های خبری بخوانید اما همزمان با این سمفونی باز هم رهبر مظلوم نظام بود که با رفتن به جمع کارگران حرفی که خود زده بود جامع عمل پوشاند
  • m IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    23 13
    مثل اینکه آیت الله فراموش کردند این متهم آزاد شده قبلاً در دستگاه قضا بودند و در همین دستگاه از مقام قضاوت به مرتبه متهم بودن سقوط کرده اند. حالا چرا آیت الله دولت را زیر سوال برده اند؟
    • بدون نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      23 3
      یعنی واقعا نمیفهمی؟!دلیلش اینه که دولت اومده به کسی که در دستگاه قضایی این مملکت به مرتبه متهم سقوط کرده پست و مقام داده...این که کسی در دستگاه قضایی یک کشور مشغول به کار باشد و بعد که متهم شد از کار برکنار شود عیب نیست بلکه عیب و ننگ این است که همان متهم از کار برکنار شده رو بزارن رئیس یکی از بزرگترین صندوقهای پولی کشور!!یعنی دقیقا گوشت رو بدن دست گربه!!حالا فهمیدی چرا دولت رو زیر سوال میبرند یا هنوز هم از درک عمق فاجعه عاجزی؟
  • بدون نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    78 1
    اگر جرمی نموده چرا آزاد است؟ اگر آزاد است چرا می گویی مجرم است اگر متهم است چرا به اتهامش رسیدگی نمی شود
  • بدون نام IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    53 1
    ایا کسی که اتهامش هم کوچک نبوده بنا به مصلحتی باید مورد رافت اسلامی قرار بگیرد؟
  • بدون نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    32 1
    بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد
  • بدون نام US ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    13 3
    بيخيال
  • بدون نام IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    40 1
    مصلحت؟... از آقای آملی تقاضا میکنم مقاله "تشیع علوی، تشیع صفوی" مرحوم شریعتی رو یک بار مطالعه بفرمایند
  • علی IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    33 1
    از دوستان اگر کسی متوجه شد چرا محاکمه بعضی ها به عقب می افته ممنون می شم به من هم توضيح بده. وقتی اين روند تا حالا اين همه به ما ضرر زده چه اصراری بر تکرارش داريد؟
  • بدون نام IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    32 2
    1- کارمند بخش اعتبارات یک بانک خصوصی است 3 ساله به میلیونها ثروت رسیده 2- رییس شعبه یک بانک خصوصی 4 تا ماشین داره بالای 500 میلیون می ارزه 3- وقتی همه در برابر قانون برابرند،مصلحت یعنی چی 4- بازم جای شکرش باقی یک مقام عالی رتبه از فساد میگه ولی چجوری باید جلوشو گرفت 5- فساد بخشی جداناپذیر از زندگی ما شده 6- خدایا به این مردم خودت کمک کن تا چشمانشان به پاکی و کردارشان به صداقت بازگردد. آمین
  • ایرانی IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    7 51
    درود بر رئیس قوه قضائیه امید وارم هر چه گفتند را عمل نمایند
    • بدون نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
      7 1
      من اشتباهی مثبت دادم. عزیزان منفی داده حلالم کنید
  • بدون نام IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    32 2
    آنچه اجرا می شود هوای نفس است
  • خلیج فارس IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    33 1
    وقتی این مسله برای شما که صدر قانون هستید سوال است برای ما مردم دیگه معنای فکر کردن هم ندارد امیدوارم متوجه منظور حقیر شده باشین
  • اول US ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    19 1
    من نمی دونم واسه چی آخه نداره !!!!
  • بدون نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    36 2
    منظور قاضی القضات، انتصاب مرتضوی و ملک زاده است؟ یا کدوم؟
  • مریمی AU ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    22 0
    بابا این گور که براش گریه میکنید مرده نداره......
  • مطهری - گیلان IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    24 0
    جهت اطلاع آقای آملی لاریجانی باید عرض نمائیم روسای برخی از بانکهای استان گیلان به امر بساز بفروش ساختمان مشغولند حاج آقا باید قبول نمایند که فساد اداری بخشی جدا ناپذیر از برخی مسئولین دستگاههای اجرائی و نظام اداری کشور گردیده است .
  • محمد MY ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    20 0
    مردم خیلی راحت تشخیص می دهند که کار چه کسی بوده است. خاوری هم که در رفته بیشتر از 100 یا 200 میلیارد تومان که نمی تونسته از کشور خارج کنه 2800 تا بقیه پس چی شدن. دستگیر کردنش هم کاری نداره. خیلی ها از رسوایی بعدش می ترسن.
  • مهدی IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    16 1
    قوانین الهی همه برای مصلحت ما انسانها نازل شدند ولی ما آن قوانین را اجرا نمی کنیم برای مصلحت خودمان و این همان چیزی است که باعث انحطاط جوامع در طول تاریخ شده است .
  • محمد IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    28 0
    امام علی (ع ) اگر مصلحت اندیشی می کرد .......................................
  • پشت کوه IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    33 3
    بگم .... بگم .... بگم ..... خدایا شکرت که جوابش را به بهترین نحو دادی و کار به قضاوت تاریخ نکشید. شکرت
  • محمد IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    15 6
    اگر چندسال پيش جزايري اعدام مي شد ديگه كسي جرات نميكرد پول بدوزده؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
  • حالا هر چی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    28 0
    من خیلی دارم سعی می کنم بفهمم منظور آقای لاریجانی از این سخنان چه بود.ایشان در مقام اجرایی است نه در مقام شهروند عادی.صحبتهای ایشان بیشتر دردمندانه است تا آمرانه.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    30 0
    مردم از قوه قضائیه مصلحت نمی خواهند بلکه اصل قانون باید اجرا شود، مصلحت برای سیاسیون است نه قضات.
  • محمد رحمانی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    24 0
    من 800000 تومان میخوام وام برای عمره دانشجویی بگیرم تا حالا 3 تا بانک رفتم میگند که ابلاغیه برای ما نیومده در جایی که همه سایت ها و روز نامه ها خبرش رو کار کردن خلاصه ما رو می پیچونند ولی این آقایون 3000000000 ملیارد اختلاس کردند هیچ کس کاریشون نداره مگه شهرام جزایری رو نرفتین از دبی آوردین آقای خاوری رو هم برید از کانادا بیارین دیگه.... آقای لاریجانی به خدا این کارا وقت کشی است این کارا مردم رو به نظام و قوه قضاییه و....بی اعتماد میکنه...
  • بدون نام PL ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    17 1
    وقتی به مشکلاتمان فکر می کنم مغزم سوت می کشد چون مشکلات ما فقط در زمینه پولی و مالی نیست در آموزش و پرورش در دارو و درمان د شهرداری ها در ناحیه انتظامی در بازار و خلاصه همه جا اساس مشکل ما روابط نزدیک فامیلی و دوستانه که در فرهنگ ماست و البته از این مهمتر ضعف ما در اجرای درست احکام دین
  • شاهپور IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    9 0
    می دانید چرا بانکها دیگر وامهای کلان را دیگر نمی دهند چون وقت که وام می دادند برای ان حق الحسابی بود که ازوام گیرنده می گرفتند حالا که می تر سند دیگه برای چی وام بدهند
  • بدون نام CA ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    20 0
    محترما به عرض ایشان می رسانم که من یه جوون 26 ساله 4 ساله که از یه کسی که فقط 8 میلیون تومان کلاهبرداری کرده شکایت کردم. اما متهم از نیروهای خدوم !!نیروی انتظامیه که مدام از این شهر به اون شهر در حال خدمت کردنه و دست من کوتاه!!!اشکا از کجاست آقای لاریجانی!؟شما بگید.الان 8 میلیون تومان 4سال قبل به اندازه الان ارزش نداره.سال 85 با این پول و البته باوام مسکن میتونستم یه آپارتمان بخرم اما الان حتی دیگه پراید هم نمی تونم بخرم!!!نمی دونم شاید اگر پارتی داشتم راحت آدرسشو پیدا می کردم اما این وسط نه دستگاه قضایی به دادم رسیده نه نیروی انتظامی!!!آقای لاریجانی عدالت علی این نبود و نیست.من شدیدا به پولم احتیاج دارم این پول شاید برا شما و خیلیای دیگه به اندازه پول تو جیبیتون باشه!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    15 0
    متاسفانه عده ایی از کارمندان دادگستری هم هستندکه مرتب به مردم بیچاره و گرفتار دادرسی القاء می کنند که کار با بند پ ( پول و پارتی و ...) حل می شه و این چیز ها تعیین کننده است
  • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    13 0
    مصلحت؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کدام مصلحت؟ مصلحت مردم در این است که هر کس مسئولیتش بالاتر است باید سختتر مجازات شود. همانگونه که حضرت علی آهن داغ را در کف دست برادرش قرارداد. جناب آقای لاریجانی.چیزی که عوض دارد گله ندارد. شما او را "بنابر مصلحت" عفو کردی ، یکی دیگر هم "بنابر مصلحت" کلیدیترین بنگاه اقتصادی مملکت را به او سپرده. پس بفرمایید قانون تعطیل، بجایش مصلحت حاکم شود. مردم از عفو شما و از انتصاب دیگران "به یک اندازه دلخورند" .فراموش نکنیدکه مردم بسیار آگاهند و کوچکترین مسائل را از آنها نمی توان پنهان کرد.
  • علي IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    4 0
    اقاي لاريجاني قوه زير نظر جناب عالي تنها داراييم كه يك اپارتمان 65 متري بود را از دستم گرفت و به شاكي تحويل داد بدون انكه ريالي از بابت ان بگيرم .حال بنظر شما امثال من چه قضا وتي در مورد دستگاه قضا دارند؟