تقسیم شاهکارهای هنری بین سه موزه آمریکایی

شاهکارهایی از سزان، مانه، دگا و دیگر هنرمندان، میان سه موزه در نیویورک و لس‌آنجلس تقسیم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بنیاد «هنری و رُز پرلمن» اعلام کرده است که مجموعه کامل ۶۳ اثر هنری خود را به سه موزه بزرگ اهدا می‌کند: موزه بروکلین، موزه هنر ایالت لس‌آنجلس (LACMA) و موزه هنر مدرن نیویورک (MoMA).

دانیل ادلمن، رئیس بنیاد و نوه بنیان‌گذاران آن، در گفت‌وگو با روزنامه لس‌آنجلس تایمز اظهار داشت: «ما وارث یک مسئولیت هستیم، نه یک مجموعه. این آثار متعلق به ما نیست، بلکه متعلق به عموم مردم است و ما تنها امانت‌دار آن هستیم.»

بر اساس برنامه اعلام‌شده، ۲۹ اثر به موزه بروکلین واگذار خواهد شد که از جمله آن‌ها پرتره سال ۱۹۱۶ آنتوان ژان کوکتو اثر آمِدِئو مودیلیانی است. موزه ایالت لس آنجلس شش اثر دریافت می‌کند که شامل نخستین آثار ادوار مانه و ونسان ون‌گوگ در این موزه است. موزه هنرهای مدرن نیویورک نیز ۲۸ اثر را دریافت می‌کند که بخش قابل توجهی از آن‌ها آثار پل سزان است.

هر موزه بر اساس موضوعی خاص انتخاب شده است: موزه بروکلین برای آثاری برگزیده شد که «داستان کشف هنری پرلمن» را روایت می‌کند و متعهد به تعامل با جامعه‌ای متنوع است.

موزه هنر ایالت لس آنجلس آثاری را دریافت می‌کند که توان آن را برای نوآوری در رساندن هنر به مردم تقویت می‌کند.

موزه هنر مدرن نیویورک نیز ۱۵ آبرنگ از سزان را دریافت می‌کند، چرا که به گفته ادلمن، «یکی از برجسته‌ترین بخش‌های طراحی و چاپ جهان» را در اختیار دارد. این موزه بیش از ۱۱ هزار اثر کاغذی شامل آبرنگ، مداد، زغال و مرکب نگهداری می‌کند.

پیش از تقسیم مجموعه، نمایشگاهی با عنوان «میدان روستا: هدایای هنر مدرن از مجموعه پرلمن به موزه بروکلین، موزه هنر ایالت لس آنجلس و موزه هنر مدرن نیویورک» به صورت گردشگری در هر سه موزه برگزار خواهد شد.

ادلمن تأکید کرد: «هدف ما رساندن این آثار بزرگ به مخاطبان تازه، نمایش آن‌ها در بافت‌های متفاوت، پیوند مجدد آثار مجموعه با یکدیگر و شاید الهام‌بخش بودن برای مجموعه‌داران و موزه‌ها در جهت آزمودن مدل‌های تازه مالکیت آثار هنری است.»

آن پاسترناک، مدیر موزه بروکلین، این ۲۹ اثر را مهم‌ترین افزوده به مجموعه هنر اروپایی موزه در نزدیک به یک قرن توصیف کرد. وی یادآور شد که میان سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۶، این موزه شش نمایشگاه اختصاصی از آثار مجموعه پرلمن برگزار کرد که بخشی از آن به دلیل ریشه‌های بروکلینی هنری پرلمن بود.

هنری پرلمن، که تمام عمر ساکن نیویورک بود، بنیان‌گذار یک شرکت ذخیره‌سازی آثار هنری محسوب می‌شد.

او هرگز به دانشگاه نرفت، اما به گفته ادلمن، از طریق سفری خودآموخته به گردآوری آثار هنری روی آورد؛ ابتدا عاشق یک تصویر یا برانگیخته از آن می‌شد و سپس درباره زمینه و خالق اثر تحقیق می‌کرد.

او و همسرش رُز پرلمن، گردآوری آثار را از سال ۱۹۴۵ آغاز کردند، هنگامی که هنری یک منظره از شایم سوتین، نقاش فرانسوی، خریداری کرد.

این خرید شور گردآوری را در او برانگیخت و تا پایان عمر ادامه یافت. هنری در توصیف این تجربه گفته بود: «تابلو را بالای شومینه، حدود ۳۰ فوت دورتر از ورودی نصب کرده بودم و وقتی شب‌ها به خانه بازمی‌گشتم و آن را می‌دیدم، احساسی شبیه شنیدن یک سمفونی محبوب به من دست می‌داد. از آن خرید نخست، حتی یک شب کسل‌کننده نداشته‌ام.»

پس از این خرید، او آثاری از هنرمندانی چون اوگوست رنوار، آنری ماتیس و آنری دو تولوز-لوترک نیز به دست آورد، اما آبرنگ‌های سزان که از دهه ۱۹۵۰ شروع به گردآوری آن‌ها کرد، سنگ‌بنای مجموعه او محسوب می‌شد. هنری و رُز در سال ۱۹۵۵ بنیاد پرلمن را تأسیس کردند.

پس از درگذشت هنری در سال ۱۹۷۴، رُز به مدت ۲۰ سال مدیریت مجموعه را بر عهده گرفت. به گزارش روزنامه آرت‌نیوزپیپر، این بنیاد پیش‌تر نیز آثاری از مجموعه را فروخته یا اهدا کرده بود و ۶۳ اثر اهدایی اخیر، آخرین آثار باقی‌مانده در مجموعه هستند.

نمایشگاه «میدان روستا: هدایای هنر مدرن از مجموعه پرلمن به موزه بروکلین، موزه ایالت لس آنجلس و موزه هنر مدرن نیویورک» از فوریه تا ژوئیه ۲۰۲۶ در موزه هنر ایالت لس آنجلس برپا خواهد شد، سپس در پاییز ۲۰۲۶ به موزه بروکلین و در تاریخی بعدی به موزه هنر مدرن نیویورک منتقل می‌شود.

مترجم :ریحانه اسکندری 

منبع: اسمیت سونیا مگزین

۵۹۲۴۴

کد خبر 2101934

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار