به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از آخرین خودرو، در چند روز گذشته مجموعه تصاویر از واگن هود پلاس در یکی از سایت های تولیدی ایران خودرو دیزل منتشر شد. در این تصاویر، واگن هود، کامیونی با بیش از نیم قرن خدمت در ایران خودرو با ظاهری جدید دیده میشود که همانند محصولات ارتقاء یافته ایران خودرو، پسوند پلاس به انتهای نام آن و کلمه WH پلاس بر روی بدنه این کامیون اضافه شده است. در رسانههای ایرانی واگن هود پلاس با جنجال زیادی روبهرو شد و در همان ابتدا بازخوردهای مثبت و منفی زیادی را به سمت خود کشاند. با توجه به این موضوع که واگن هود در کشورهای مختلفی خدمت کرده، در همان ابتدا انتظار میرفت که همانند پروژه ال ۹۰ ایرانی یا همان پارس نوآ توجه رسانههای خارجی را به خود جذب کند و همانطور نیز شد. در روسیه که تقریبا میتوان گفت به دلیل تحریم بازار حمل و نقلی همانند ایران دارند، با پوشش خبری بالایی روبهرو شده است.
روسها به دنبال کامیون ایرانی!
اولین کاربر روس با طعنه به صنعت خودروسازی ایران و روسیه بیشترین لایک را دریافت کرده چنین عنوان کرده است:
«بوهانکا (UAZ-۴۵۲) همچنان در صدر این رتبهبندی خودروهای عمرطولانی قرار دارد.»
این کامنت نویس روسی به این موضوع اشاره دارد که ون یواز ۴۵۲ که از قدیمیترین خودرو های درحال تولید جهان به حساب میآید از کامیون واگون هود ایرانی نیز قدمت بیشتری دارد.
کاربر دیگر روس که به نظر از واگن هود پلاس ایرانی خوشش آمده آن را به این گونه توصیف کرده است:
«بد نیست.» یا «بدک نیست.»
در بازخورد دیگر یکی از مخاطبان روس این رسانه بنظر میرسد از رینگهای بنز ۱۹۲۴ جدید ایران خودرو خوشش آمده و آن را تحسین کرده:
«رینگها خیلی خفن/باحال هستن.»
یکی دیگر از کابران این رسانه که بنظر نسبت به این کامیون علاقه داشته این گونه عنوان کرده که:
«اینجا (پیش ما) هم قراره بفروشند؟»
به نظر میرسد که این فرد نسبت به کامیون ایرانی علاقه نشان داده و برای آن سوال شده که آیا آن را به روسیه صادر خواهند کرد، و با این جواب از سمت دیگر مخاطبان آن وبسایت روبهرو شده که «میری ایران دنبالشون (برای خریدشون)؟»
در یکی دیگر از نظرات این کاربران گفته است که: «اون موقع ماشینها رو تقریباً ابدی میساختن. موتور حتماً از نوع میلیونکارکردی بوده، تعلیق خرابنشدنی و عمر خودرو رو با دههها حساب میکردن.» این فرد بنظر علاقه ای به کامیونهای جدید ندارد و به خراب نشدن محصولات قدیمی ایمان دارد.
کامنتنویس روس: «من متخصص نیستم، اما مطمئنم که این شبیه مرسدس، چند برابر مطمئنتر و عملیتر از اون کامیونهای چینیه که الان روسیه رو پر کردن، هست…» نظر این فرد بسیار به کابران ایرانی شبیه است و از عملکرد محصولات چینی راضی نیست که در ایران نیز چنین بازخوردهای به وفور دیده میشوند.
در آخر میتوان گفت که بازار خودرو ایران و روسیه بسیار مشابه است که دیدگاه کاربران نیز معمولا به چندین نقطه اشتراک همسو ختم میشود. همانند ایران برخی کاربران از فیس لیفت این کامیون ناراضی هستند و برخی خوشحال و در این بین مخاطبانی نیز وجود دارد که با طعنه با این موضوع برخود میکنند.
بنز واگن هود؛ معرفی + تاریخچه
مرسدسبنز واگن هود (Mercedes-Benz L-Series) نامی است که برای نسل خاصی از کامیونهای سنگینوزن مرسدسبنز با طراحی دماغدار به کار میرود. این خانواده از محصولات مرسدسبنز در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی و با هدف جایگزینی مدلهای پیش از جنگ جهانی دوم معرفی شد. طراحی کابین با کاپوت برجسته، علاوه بر هویت بصری متمایز، دسترسی سریعتر به پیشرانه را برای انجام سرویس و تعمیرات فراهم میکرد. در طول سالهای تولید، این سری به موتورهای دیزلی شش سیلندر خطی و V۸ مجهز میشد که بسته به مدل، خروجی قدرت و گشتاور متفاوتی ارائه میکردند.
ورود این کامیون به ایران از اواسط دهه ۱۳۳۰ خورشیدی آغاز شد. در ابتدا، نمونههای وارداتی در ناوگان حملونقل جادهای و سازمانهای دولتی بهکار گرفته شدند. از سال ۱۳۳۹، شرکت صنعتی خاور تولید این کامیون را در داخل کشور آغاز کرد؛ روندی که پس از ادغام این شرکت در ایران خودرو دیزل ادامه یافت. مرسدسبنز واگن هود طی چند دهه، نقش پررنگی در بخش حملونقل بار سنگین، پروژههای عمرانی و حتی کاربریهای نظامی ایفا کرد و هرچند امروز با مدلهای مدرن جایگزین شده، همچنان در جادههای کشور حضور دارد.
۵۸۳۲۲
نظر شما