۱ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۶

یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی بدون سرنوشت در ایران، پروژه آزادراه تهران-شمال است که به پایان فاز یک هم نرسیده. اما اکنون یکی از نماینده های استان مازندران خبر از ساخت متروی تهران-شمال داده است!

امید کریمی: این واقعا یک رویا است؛ فرض کنید ایستگاه دروازه دولت با یک بلیت دو سره 300 تومانی سوار قطار می شوید، با دو بار عوض کردن قطار در دو ایستگاه و در نهایت سوار شدن به قطار دوطبقه چینی، سه ساعت بعد لب دریای مازندران جا خوش کرده اید!

این طرحی است که محسن نریمان، نماینده بابل و نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی داده است؛ او گفته پیشنهاد ایجاد مترو در کنار آزاد راه تهران -شمال از مسیر جاده هراز را به متروی تهران داده.

نماینده بابل درابن باره به خانه ملت گفت: "تردد و ترافیک در جاده های منتهی به شمال کشور به قدری زیاد است که ایجاد مترو در کنار آزادراه تهران –شمال احساس می شود و بدون شک می‌تواند راه‌گشا باشد‌. به همین دلیل با مسوولین متروی تهران مذاکره شده است تا درکنار آزادراه تهران - شمال، ریل نیز ایجاد شود. "

به گفته او مطالعات ساخت مترو در این مسیر آغاز شده است: "در صورت تایید مهندسین مشاور ساخت متروی تهران -شمال سریعا آغاز می شود تا تردد مردم بیش از پیش آسان شود و در نهایت آسایش مردم تامین شود."

پیشنهاد این خط مترو را محسن نریمان، نماینده بابل و عزت الله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل داده اند. پس پرواضح است که در صورت تایید مطالعات، این خط مترو از شرق تهران شروع می شود، از کنار جاده هراز عبور می کند و به آمل و بابل و در بهترین حالت در فازهای بعدی و با پیشنهادهای نماینده های شهرهای دیگر لب دریا، به بابلسر و ساری می رسد.

 

رویایی دوست داشتنی

اما ساخت خط مترو یا قطار برقی تهران-شمال هرچند به نظر می رسد کاملا با نگاه گردشگری-زیست محیطی و با کمترین آلودگی جانبی پیشنهاد شده باشد، اما شاید یکی از سنگ های بزرگی باشد که به این زودی ها زده نمی شود؛ هنوز متروی تهران-پردیس، تهران-پرند، تهران-ورامین، تهران-هشتگرد به سرانجام مشخصی نرسیده است. یعنی امکان ارتباط ریلی نزدیکترین شهرها و شهرهای جدید به تهران که بخش بزرگی از نیروی کار تهران را در خود جا داده اند، هنوز وجود ندارد. ضمن اینکه ارتباط ریلی تهران-ساری-گرگان سالهاست که وجود دارد.

از سوی دیگر مسیر ریلی تهران-رشت هنوز تکمیل نشده است. غیر از اینها، شبکه متروی تهران هنوز تکمیل نشده و با کمبود اعتبارات و چالش های مختلف با دولت همراه است.

به هر حال، طرح رویایی است؛ مانند پروژه قطار سریع السیر تهران-مشهد که قرار بود دو ساعته این مسیر هزار کیلومتری را طی کند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    128 3
    در حد شعاره
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    212 3
    قیمت مرغ و ثابت نگه دارین نمی خواد حرف ای فضائی بزنید
  • بدون نام GB ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    163 3
    نزدیکای انتخاباته دیگه شما جدی نگییییییییر
    • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      17 33
      نماینده آمل انتخاب شده عزیزجان نریمان هم در انتخابات شرکت نکرد
    • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
      3 2
      خب همینه دیگه در زمان خودش انجام نداده حالا وقتی داره میره حرفشو میزنه!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    146 2
    نمي خواد مترو بزنين .همين جاده ها با اون آسفالتهاي در پيتشو درست كنين هنر كردين.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    63 1
    آقايان خيلي از جنگل ها وشارليزارها را قيمت خوب خريدند.
  • پرویز IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    48 1
    این آقا باید به سازمان حمل و نقل ریلی پیشنهاد بدهد نه به مترو . اساسا مترو یعنی حرکت زیر زمین در مکان با تراکم بالا یعنی داخل شهر. ریل کنار بزرگراه دیگر به مترو ربط ندارد. البته دم انتخابات است و فصل وعده و وعید.
    • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      16 2
      حالا این آقا یه اشتباهی کرد یه چیزی گفت. منظورش قطار برقی بوده نه مترو
  • شهروند بابلی IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    46 1
    من نمیدونم این شمال چه هیزوم تری به مسئولین فروخته که هرچی طرح و پروژه که یکسرش شمال باشه فقط درحد رویا باقی میمونه، با دقت به لیست زیر توجه کنید: بزرگراه تهران شمال متروی تهران شمال بزرگراه ترانزیتی (جاده ای و ریلی) ترکمنستان به اروپا از راه شمال پروژه ایران رود جنوب شمال ایجاد قطب صنعتی شمال
    • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      37 1
      مهم ترش یادت رفت انتقال اب خزر به خلیج فارس
    • احمد IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      4 0
      بدون نام عزیز ، منظور از پروژه ایران رود همون انتقال آب خزر به خلیج فارسه دیگه
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    58 1
    بابا از خواب بیدار بشید مردم زیر فشار گرونی دارن نابود میشن،معلوم که امثال شما با حقوقهای میلیونی خبر ازبدبختی مردم نباید داشته باشین واز این طرحهای خیالی بدید
  • دیار علویان IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    13 0
    آقای یوسفیان با این تیتر آمد
  • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    19 0
    همش حرف پس کو عمل
  • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    16 3
    عملی نیست،یک مسیر راه آهن که از این کوتاه تره دارند بین سویس و ایتالیا میکشند،سال2017 بعد از 14 سال قراره راه بیافته،این فقط هدر دادن پول مردمه
    • بدون نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      9 8
      کشته شدن انسان ها در این جاده مهمتره یا پول؟ آیا انسان ارزشمند تره یا پول؟ چی میگی انشا الله این پروژه راه بی افته ما از دست تصادفات راحت بشیم چون جون مردم برایمان بیشتر از پول ارزش داره
  • حسین IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    37 0
    مترو پرند که 5 ساله حرفش هست و تائید هم شده و کلی مسکن مهرم اونجا ساختید و به اصطلاح شده پایتخت مسکن مهر و کلی کارمند بنده خدا رو آواره اونجا کردید رو راه بندازید این یکی پیشکش .
  • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    38 0
    من نمیدونم این مسوولین از وعده دادن خسته نمیشن؟ آخه این حرفهای بی مطالعه و عوام پسند چه خاصیتی داره؟ مترو در امتداد جاده هراز؟!! جدا" کسانی که این حرفو میزنن فکر میکنند مخاطبشون در چه حدی از بهره هوشی برخورداره؟ به قول خود شما پروژه آزادراه تهران شمال بعد از گذشت بیش از 15 سال هنوز به انتهای فاز اولش هم نرسیده. اونوقت باز برای بهره برداری تبلیغاتی یه وعده نشدنی دیگه رو میدین؟ بابا بسه دیگه.
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    28 0
    من از مسئولين تقاضا دارم به جای شعارهای هميشگی و البته دم انتخاباتی، برای يکبار هم که شده در روزهای تعطيل مثل هفته قبل، از جاده چالوس به سمت شمال و يا بالعکس مسافرت کنند آنوقت يادشان ميايد که شعار دادن برابر است با....!!!!!!!!!!
    • نوید IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
      1 1
      راجع به نریمان درست صحبت کن
    • نوید IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
      1 0
      دایی جان! نریمان واسه انتخابات کاندیدا نشده
  • بدون نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    27 0
    اینو گفتن که فقط قیمت زمین های اطراف اون منطقه بره بالا . همین !!!
  • امیر IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    24 0
    برید ببینید کدوم فامیلیشو انداخته جلو که زمیمنا رو بخره بعد گرون بفروشه . ای خدااااا . بداد این مردم برس .
  • بدون نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    10 2
    حالا اومدیمو این طرح اجرایی شد اگه کوه ریزش کنه صخره از روی کوه بیفته رو قطار می خوان چیکار کنن؟
  • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    17 0
    واي دلم :)))))
    • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      5 0
      منم مثل شما:وای دلم.از خنده غش کردم:))))))
  • بدون نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    14 0
    جاده تهران شمال رو بسازيد بعد از اين فكرهاي فضايي كنيد! 20 سال، 10% پيشرفت... ولي خودمونيم‌ها اين چين هم خوب بلده براي خودش بازار درست كنه... ما ايراني‌ها هم كه خوب بلديم پولامون رو بريزيم تو شكم اين و اون...
  • بدون نام US ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    15 0
    از قديم گفتن " قاچ زين رو بچسب نيفتي اسب سواري پيشكشت" حالا يكي به آقايون بايد بگه كاراي روزمره و معاش مردم رو درست كنيد مترو تهران شمال پيشكش!!!
  • بدون نام US ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    11 0
    البته این دو تا نماینده فکر اجراشو هم کردن که به جای دولت به شهرداری و متروی تهران پیشنهاد دادن.
  • بدون نام US ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    16 0
    این پروژه رو هم با 10 برابر قیمت میبرن جلو آخرش هم به جایی نمیرسه میگی نه نگاه کن
  • محمد IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    12 0
    تا اونجا که من می دونم ، تونل های احداثی برای آزاد راه فقط ظرفیت عبور ترافیک رو دارن و ظرفیتی برای احداث خط مترو ندارن!! پس اون دسته از کارشناسایی که نظر دادن برای اینکار بهتره یه سر برن بازدید میدانی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    12 0
    میگم شاید تو اون مسیر زمین داره میخواد ارزش زمینش بره بالا.
  • بدون نام US ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    1 7
    اگه رویانیان رو سرپرستش کنن میدونه چطور بودجه بگیره!!:دی نمیدونم این رویانیان چطور کار میکنه ولی اگه این طرح بشه چی میشه!
  • محمد IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    13 0
    آزاد راه تهران شمال به آبروریزی ملی تبدیل شده و میلیون ها ایرانی از توانایی مهندسی داخل کشور و مدیریت بر نیروهای خارجی و واگذاری پروژه ها ناامید شده اند. آیا بهتر نیست اعتبار چنین طرح هایی را به پروژه های نیمه تمام مانند آزاد راه تهران شمال بدهیم؟ آیا بهتر نیست جاده ها و اتوبان های کنار گذر ساحلی در مناطق شمالی کشور ایجاد کنیم؟
  • بدون نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    16 1
    همین مترو تهران کرج کلی طول کشید تا به بهره برداری برسه تازه هیچ کوه ویا موانع طبیعی نداشت جاد هراز که جای خودشو داره!!30یا40دیگه بهره برداری میرسه!!
    • بدون نام US ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
      4 12
      شما اگه بیای جاده هراز میبینی بحث 4بانده کردنش هم همین حرفارو میزدن اما الان واقعا 4بانده شده! ملت ما عادت دارن همیشه از همه طرحا ناله بزنن....بعد بگیم واسه ما چیکار کردن؟ عادتمونه اقتصاد ناله وزارت اقتصاده.....صنایع و معادن ماله وزارت صنایع میخوای وزارت نیرو و بهداشتو همه با هم بسیج شن فقط کار وزارت اقتصاد رو انجام بدن؟ چی میگین شما؟؟ فکر میکننین قبلش؟
  • بدون نام US ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    2 0
    یک عده دستگاه TBMخریده اند میخواهند همه جا را سوراخ سوراخ کنند و پولش را به جیب بزنند.
  • بدون نام DE ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    1 0
    آخه نمیخوان که کار کنن قصدشون جیب پرکردنه!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    1 0
    متروی تهران پرند رو تکمیل کنید بعد خیالبافی کنید
  • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    2 0
    حالا كه هركي هركيه منم يه طرح دارم .دوره ايران در 8 ثانيه با سه وعده غذا و ديدار از اماكن تاريخي
  • بدون نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    2 0
    توهم فانتزی!
  • دلخوش IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    2 0
    یک قرن بعد : نماینده آمل مژده داد که فاز اول متروی تهران شمال حد فاصل بین تهران -جاجرود تا بیست سال دیگر افتتاح خواهد شد !
  • محمد IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    1 0
    خب باید دید صرفه ی اقتصادی داره یا نه. توی متروی تهران کرج میبینیم که صرفه ی اقتصادی حرف اول رو میزنه. مترو باید جوری باشه که مسافرها رو به مقصد برسونه. مثلا نمیشه با مترو بریم ساری بعد از اونجا بخوایم بریم نکا. خب یه تهرانی وقتی میرسه ساری باید از اونجا به بعد وسیله ی شخصی داشته باشه. هیچ وقت کسی که برای تفریح به شمال میره از مترو استفاده نخواهد کرد و ترجیح میده از ماشین شخصی استفاده کنه. به همین دلیل حجم مسافرها کمتر میشه و صرفه اقتصادی میاد پایین.
  • امیر IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    میشه برای ایجاد منظره ای دلچسب تر،وفتی خط قطار سریع السیر به خزر رسید از روی آب یه مسیری رو طی کنه برسه به مثلا انزلی!!!!!!!!!!