به گزارش خبرآنلاین، «نظریه سواد رسانهای» نوشته جیمز پاتر با ترجمه مشترک ناصر اسدی، دکتر محمد سلطانیفر و دکتر شهناز هاشمی توسط انتشارات سیمای شرق و با همکاری ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد. سواد رسانهای اصطلاحی است که طی چند سال اخیر در ادبیات پژوهشی و آموزشی رسانهها وارد شده و اگر چه تعریفهای گوناگونی از آن ارائه شده است اما محور همه آنها آگاهی شهروندان به عنوان مخاطب رسانههاست.
مترجمان این کتاب، مطالعه آنرا برای تمام مصرفکنندگان رسانهها مناسب دانستهاند چرا که معتقدند: از زمانی که رسانههای جمعی جایگاه خود را به عنوان گستردهترین و قویترین مرجع معتبر یافتهاند، کمتر کسانی را میتوان یافت که در نگرش و رفتار خود از آنها تأثیر نپذیرفته باشند. با رشد و گسترش روزافزون فناوریهای اطلاعاتی، این تاثیرگذاری گستردهتر و پایدارتر هم میشود. هجوم سیل آسای اطلاعات رسانههای جمعی که ناگزیر اطلاعات بیارزش و کم ارزش فراوانی را هم دربرمیگیرد، با گذشت زمان مخاطبان را به خستگی و دلزدگی از اطلاعات کشانده و آنان را از پرداختن به موضوعات مهم بازمی دارد. این امر با وجود فناوریهای جدید رسانهای که روز به روز در حال گسترش نفوذ خود بر مخاطبان هستند، شدت و سرعت بیشتری میگیرد.
سطحی نگری، ابتذال و شناخت نادرست از جهان واقعیت (به ویژه در مورد کودکان) از مهم ترین تأثیرات ویرانگر رسانههاست. در فرآیند تاثیرگذاری و نفوذ رسانه ها اغلب عامه مردم و خانوادهها هستند که بیشترین تأثیرپذیری را دارند. این نظریه در تلاش است تا توضیح دهد ذهن انسان هنگام برخورد با جریان پیامهای رسانهای در فرهنگ اشباع شده از اطلاعات چه میکند. این نظریه نشان میدهد که مردم در برابر هزاران پیام رسانهای که هر روز با آن روبه رویند چگونه باید تصمیم بگیرند؛ در برابر شمار بسیاری از پیامهای متنوعی که از کانالهای گوناگون پخش میشود، چه واکنشی نشان دهند؛ و چگونه از آن پیامها مفاهیم خود را بسازند.
این کتاب شامل 12 فصل است که در چهار بخش گنجانده شده است. بخش نخست در مورد اساس نظریه سواد رسانهای و شامل ضرورت تحلیل زمینههای فرهنگی و پژوهشی و مطالعه سواد رسانهای و اندیشه پژوهشی در مورد سواد رسانهای است. در فصل 3 تعریف اصطلاحات کلیدی و تعریفی ترکیبی از سواد رسانهای ارائه شده است. همچنین فصل 4 مدلی را با ترسیم ساختار آن ارائه میدهد که نشانگر اجزای اصلی نظریه سواد رسانهای است و فرضیههای اصلی را که این نظریه بر آنها استوار است، مطرح میکند.
هر یک از سه فصل بعدی بخش مهمی از مدل سواد رسانهای را تشریح کرده و منطقی برای اهمیت آن از دید کلی ارائه میدهد. فصل 5 بر ساختارهای اساسی دانش تمرکز میکند. فصل 6 مرکز تصمیم گیری شخصی را توضیح میدهد که ساختاری فرضی برای کنترل سواد رسانهای شخص مخاطب است. فصل 7 به قابلیتها و مهارتها میپردازد که ابزاری برای تعامل مردم با اطلاعاتاند.
«نظریه سواد رسانهای» با قیمت 10 هزارتومان منتشر شده است.
«جیمز پاتر» هم اکنون استاد گروه ارتباطات در دانشگاه کالیفورنیا در سانتاباربارا است. پاتر دارای دکترا در زمینه نظریه ارتباطات است و دکترای دیگری در زمینه فناوری سامانههای آموزشی دارد. او دانشجویان بسیاری را در دانشگاه ایالتی فلوریدا، دانشگاه ایندیانا، دانشگاه استنفورد، و دانشگاه میشیگان غربی پرورانده است. وی به عنوان سردبیر مجله رسانههای الکترونیک و سخن پراکنی خدمت کرده است. نویسنده بسیاری از موضوعات رسانه ای چون: سواد رسانهای (دو ویرایش)، خشونت رسانهای، و چگونه میتوانید پژوهش ارتباطی خود را چاپ کنید و 11 اسطوره خشونت رسانهای در نشریهها و کتاب هاست.
ساکنان پایتخت، برای تهیه این کتاب (در صورت توزیع در بازار نشر) کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.
بر اساس این گزارش و در آستانه برگزاری هفتمین همایش روابطعمومی الکترونیک و برگزاری مراسم تجلیل از سی سال خدمات علمی دکتر مهدی محسنیانراد در توسعه و تعمیق دانش ارتباطات، تمبر گرامیداشت مقام علمی وی منتشرشد. مراسم رونمایی از این تمبر همزمان بابرگزاری هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک، درتاریخ 25 اردیبهشت ماه درهتل المپیک تهران برگزار خواهدشد.
6060
نظر شما