ضاحیه، برای لبنانی‌ها و خصوصا شیعیان این کشور و حتی شیعیان دیگر دنیا نامی آشناست.

 ضاحیه که به عربی همان حومه شهر از آن مراد می شود در جنوب بیروت قرار دارد. اگر پایتخت لبنان بیروت باشد، پایتخت جنوب بیروت  و مرکزیت شیعیان حامی حزب الله در بیروت با ضاحیه است.

ضاحیه که سنگرگاه اصلی حزب الله لبنان و شیعیان وفادار به این جریان سیاسی و نظامی است و در خلال جنگ 33 روزه تقریبا به واسطه حملات هوایی و موشکی اسرائیل نابود شده بود بار دیگر احیا شده است. همه آنهایی که در اثر جنگ 33 روزه سال 2006 ، که به نمادی از مقاومت در برابر اسرائیل بدل شد، بی خانمان و از آنجا کوچ کرده بودند بار دیگر گردهم آمده اند، آن هم در شرایطی که حزب الله می کوشد تا در دولت جدید لبنان جایگاه سیاسی قوی تری دست و پا کند.

حالا اما این منطقه استراتژیک که به تلی از خاک تبدیل شده بود در نتیجه فعالیت های ساختمانی و عمرانی حزب الله لبنان که میلیون ها دلار هزینه برداشته، پر شده است از خیابان ها، خانه ها و بلوک های ساختمانی نو و جدید که می توانند میزبان رانده شدگان از این منطقه باشند.

در اثر رونق گرفتن بازار ساخت و ساز در ضاحیه، قیمت مسکن به شدت افزایش یافته، خیابان های آن پر شده است ماشین هایی که ترافیک را سنگین کرده اند و اعضای یونیفرم پوش حزب الله مجبورند برای روان سازی ترافیک دست به کار شوند. در همین حال گرد غربت از تجارت و کسب و کار نیز رخت بر بسته است.

یک بیلبورد بزرگ تبلیغاتی که روی آن نوشته شده: " حالا ضایحه از اولش هم زیباتر شده" به شدت جلب توجه می کند.

سوای از مناسباتی که ضاحیه با حزب الله لبنان دارد، این منطقه به سمبل غرور و افتخار شیعیان لبنانی تبدیل شده است. برای آنها، ضاحیه نمایانگر این است که چگونه این جامعه توانست سال ها تبعیض و بی عدالتی ناشی از دست به دست شدن قدرت میان مسیحیان و سنی ها در دولت مرکزی را خاتمه دهد و خود را در اندازه یک قدرت سیاسی بزرگ به نمایش بگذارد.

در واقع ضاحیه ، شیعیان را به مرکز قدرت نزدیک تر کرد: این منطقه در خلال 30 سال از هیچ چیز به همه چیز تبدیل شد. ضاحیه در خلال این سال ها در حالیکه در دروازه جنوبی لبنان جا خوش کرده بود به تدریج به جامعه ای منسجم و منزل گاه نزدیک به 700 هزار شیعه طرفدار حزب الله شد آن هم در فضایی که به گواهی تاریخ همواره اکثریت آن را یا مسیحیان و یا مسلمانان سنی تشکیل می داده اند و تنها اقلیتی از شعیان در آن حضور داشته اند.

احیا و بازسازی ضاحیه به این دلیل انجام شد که حزب الله در صدد است تا لیاقت های خود را به عنوان یک قدرت سیاسی بزرگ در این کشور به اثبات برساند.

ماه ها است که حزب الله در کنار این بازسازی در حال مذاکره با دولت سنی و مورد حمایت غرب است تا یک دولت جدید که حزب الله در آن از نقشی اساسی و قابل توجه برخوردار است تشکیل شود. با این همه این مذاکرات با پدید آمدن اختلافی میان حزب الله و دولت مورد حمایت غرب مبنی بر اینکه مقاومت قصد دارد اراده سیاسی سوریه و ایران را در لبنان جاری کند متوقف شد.

حزب الله به شدت از ناحیه سوریه و ایران حمایت می شود و رهبری یک گروه نظامی بسیار قوی را در دست دارد. اما این جنبش به همین بسنده نکرده و در کنار قدرت نظامی و مالی متاثر از کمک های ایران و سوریه خدمات رفاهی وسیعی را در جامعه سازمان دهی کرده که اصلی ترین ویژگی سیاسی این جنبش شیعی لبنان محسوب می شود و نزدیک به یک چهارم از جمعیت چهار میلیون نفری لبنان از آن برخوردارند.

ضاحیه به خودی خود ممکن است نشانه ای بر این باشد که قدرت شیعه لزوما به معنی لبیک به " ایرانی شدن"  آنگونه که رقبای حزب الله از آن می ترسند نباشد. با وجود تسلط و احاطه زیادی که حزب الله در ضاحیه دارد هیچگاه در صدد برنیامده تا تفسیر و تحلیل خود از مبانی اسلامی را در منطقه دیکته کند درست برخلاف آنچه که از انگ هایی که به این گروه زده می شود و ظاهر آنها به افراطی گری و تصلب شباهت دارد و از همین رو آنها هم اکنون به شدت مورد توجه شیعیان سکولار و سایر گروه های فرقه ای لبنان قرار گرفته اند.

در این فضا سال ها است که بیلبوردهای زنانه که تبلیغ آخرین مدل های لباس را به تصویر می کشند با بیلبوردهایی که عکس جوانان مبارز حزب الله که در مبارزه با اسرائیل جان خود را از دست داده اند رقابت می کنند. زنان با آزادی کامل با شلوارهای تنگ و تاپ های کوتاهی که بخشی از بدن آنها را نشان می دهد با اسم هایی از قبیل پاسکاله، لاورنا در مغازه ها و بوتیک ها ظاهر می شوند و به راحتی خرید می کنند و در همان فضا انواع لباس های زیر زنانه پشت ویترین مغازه ها به نمایش گذاشته می شود گو اینکه ضاحیه نیز تفاوتی با بخش های خیلی مدرن بیروت ندارد.

همانگونه که حسین الزین یک شهروند 40 ساله می گوید آنها در ضاحیه مقاومت، آزادی و مد را همزمان با هم دارا هستند. با این همه عمده زنان ضاحیه با آزادی کامل و بدون اجبار پوشش کاملا مبتنی بر تعالیم اسلامی دارند. هیچ مشروب فروشی، میخانه و به تبع کلوپ شبانه ای در ضاحیه فعال نیست و درکنار تبلیغات گسترده نوشابه های غیر الکلی اروپایی از واژه " بیر " به معنی آب جو استفاده نمی شود و تنها به عربی نوشته شده ماء الشعیر

ضاحیه همیشه قلمرو شیعیان نبوده است و روزگاری حوزه قدرت مسیحیان و مسلمانان سنی بوده است. در خلال جنگ های داخلی سال های 75 تا 90 بود که ده ها هزار شیعیه لبنانی این منطقه را برای سکونت برگزیدندو حزب الله به تدریج در میان آنها با توزیع امکانات رفاهی و تعالیم سیاسی و حزیب نفوذ کرد. آنچه امروز در ضاحیه به دیده می شود این است که حزب الله بر قلب های شیعیان لبنان حکومت می کند.

آسوشیتدپرس 23 اکتبر/ترجمه رضارضایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =