وحدت در اصطلاح عبارت است از این که چند چیز با حفظ خاصیت شخصی خود باهم یگانه و یکی شوند. بنابراین مقصود از وحدت و اتحاد امت اسلامی همبستگی و دست به دست هم دادن کلیه مسلمانان برای حفظ هویت مذهبی در برابر دشمنان مشترک است.
هفته وحدت در سال جاری درحالی آغاز شده است که نزدیک به دو سال است از جنگ بیامان در غزه میگذرد و مردم مظلوم نوار غزه با اقتدار و صبری مثال زدنی در حال مبارزه با رژیم اشغالگر قدس هستند. سرزمینی که فارغ از هر نوع مذهبی نقطه اشتراک همه مسلمانان است.
در این روزهای سخت و دشوار برای مردم فلسطین، هفته وحدت فرصتی است برای همافزایی و همصدایی همه مسلمانان علیه رژیم صهیونیستی و در عین حال حمایت از فلسطینیان.
وحدت و همبستگی از عناصری هستند که پایه های قوام هر جامعه ای به حساب میآیند. اگر اجزا یک جامعه دچار چندگانگی و تفرقه شود اساسش به هم میریزد و دچار هرج و مرج خواهد شد. جامعه یکپارچه و منسجم، آرزوی هر انسان مصلح و آزاد اندیش است.
اگر نگاهی گذرا به تاریخ جوامع بیندازیم، در خواهیم یافت که جوامعی از عزت و افتخار بهره مند بوده اند که اعضای آن جوامع متحد و هماهنگ عمل کرده اند.
خداوند در آیه ۱٠۳آل عمران آیه وحدت را قلب پیامبرش را نازل میکند وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ.
امیر المومنین ع نیز بزرگ ترین عامل عزت و سرفرازی امت های پیشین را اتحاد و اتفاق و بالاترین عامل شکست و ذلت و سقوط آنها را تفرقه و جدایی میداند.
از منظر امام خمینی (ره) نیز وحدت وسیله و ابزار نفی سبیل و سلطه غیر مسلمان بر مسلمان بوده و رمز و عامل پیروزی و بقای امت اسلامی است.اهمیت وحدت از آنجا قابل توجه است که تفرقه و تشتت در میان امت و جوامع اسلامی نتایج ذلت بار و اوضاع بدی را از آغاز تا کنون رقم زده است که جبران آن به راحتی امکان پذیر نیست به این دلیل که اجانب بر مسلمین مسلط گردیده و جوامع اسلامی تحت انقیاد و استعمار قرار گرفته اند و موجب عقب ماندگی و وابستگی به بیگانگان در ابعاد مختلف شده است.
بدین جهت امام خمینی در وصیت نامه سیاسی الهی خود که برگرفته از منابع و آموزه های دینی است بر لزوم وحدت و انسجام و همبستگی و همدلی تاکید ورزیده و و در موارد مختلف و به صور گوناگون بر وحدت امت و جامعه تاکید مینماید. امام ضمن بیان وحدت در میان اقشار مختلف جامعه،انگیزه الهی و وحدت کلمه را به عنوان عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی معرفی میکند.
بنا بر این باید گفت بنیان پیروزی انقلاب اسلامی وحدت و همدلی جامعه بوده و مردم با اعتصام به حبل الله بر اجانب پیروز گشته اند و طبعاً بقا و تداوم انقلاب نیز بر همین اصل و اساس استوار است که آن را با تمام وجود باید حفظ نمود تا انقلاب اسلامی ایران که مدیون تلاش میلیونها انسان متعهد و هزاران شهید جاوید و آسیب دیده عزیز است از گزند و آسیب دشمنان در امان بماند.
وحدت جهان اسلام همواره در کلام مقام معظم رهبری نیز بوده و هست.
هفتهی وحدت خیلی مهم است و اتّحاد مسلمانان درمان بسیاری از دردهای امّت اسلامی است. الان این جنگ فاجعهبار یمن که... این ملّت مظلوم دارند در کوچه و بازار و خانه و بیمارستان و مدرسه و مجامع مردمیشان بمباران میشوند، حادثهی کوچکی نیست، حادثهی بسیار بزرگی است که واقعاً سعودیها قساوت عجیبی را در این قضیّه دارند از خودشان نشان میدهند. یا در مسئلهی فلسطین؛ این دهنکجی چند دولت ضعیف ذلیل که به دنیای اسلام دهنکجی کردند، به امّت اسلامی دهنکجی کردند و مسئلهی فلسطین را به خیال خودشان نادیده گرفتند و با غاصب، با قاتل ارتباط برقرار کردند؛ بدون تردید همهی اینها با وحدت امّت اسلامی علاج پیدا خواهد کرد و مشکلات دولتهای اسلامی و ملّتهای اسلامی -گرفتاری زیاد است دیگر، از کشمیر تا لیبی، همین طور که نگاه کنید، همه جا گرفتاری هست- این گرفتاریها به برکت اتّحاد مسلمانها برطرف خواهد شد.
بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع).(در تاریخ سیزدهم آبان سال ۱۳۹۹).
هفته وحدت اوج بازیابی درکنار هم قرار گرفتن امت واحده رسول خدا است برای باهم بودن و مقابله با ظلم دردفاع از مظلوم که مصداق بارز آن عدم سکوت درمقابل جنایات رژیم کودک کش صهیونی و دفاع از آرمان فلسطین و حمایت از مردمان مظلوم غزه است که در زیر چکمه های رژیم و آمریکا و سایرجنایتکاران در حال جان دادن ومبارزه های بی امان هستند.
هنوز فلسطین اولویت جهان اسلام استـ.
اکنون حدود شصت کشور مستقل که بیش از پنـجاه درصـد جمعیـت آن هـا مسـلمانند و نیـز اقلیت های مسلمان در سایر کشورها، جهان اسلام را تشکیل میدهند که بـه لحـاظ جغرافیایی در پهنه جهانی انتشار یافته اند (رجاء، ١٣٩٠ : ٤٠ ). کشورهای اسلامی در حال حاضـر از مـیـان ١٩٢ کـشور جهان، ٥٧ کشور را به خود اختصاص داده اند.
مقصود از وحدت امت اسلامی کنار زدن سایرین نبوده بلکه آزادگان متفکر اندیشمند جهان نیز برای مقابله با ظلم میتوانند همصدا باشند.
«وحدت» امت اسلامی به معنای تحقق وحدت اسـلامی در مجموعه امت اسلام و سراسر جهان اسلام است، به گونه ای که در نـهایت، نـوید بـخش تشکیل امت واحد اسلااست: «و ان هذه امتکم ˆ امۀ واحده و انا ربکم فاتقون / و همانا این امت شماست، امـتی یـگانه و من پروردگار شما هستم. از من پروا کنید» (سوره مومنون، آیه ٥٢).
در تفکر دین هرگز مـراد از وحـدت، کـنار نهادن سایر مذاهب نیست. وحدت اسلامی به کارگیری ابزار تحقق امت واحد، به عنوان یـک آرمان نهایی، در سطح جوامع و جهان اسلامی خواهد بود:
«واعتصموا بالله هو مولاکم فـنعم المولی و نعم النصیر» (سـوره حـج، آیه ٧٨). بنابراین از نظر مفهومی وحدت اسلامی، از جهت روش و ابزارمندی آن شامل تمامی تصمیم سازیها است.
مشکل امروز امت اسلام فرقه فرقه شدن است که بسیار آسیپ پذیر است:
امروز مشکل ما تفرّق است؛ با اینکه قرآن نهی کرده است از تفرّق: وَ لا تَکونوا کَالَّذینَ تَفَرَّقوا وَ اختَلَفوا،(۱) و امر کرده است به اتّحاد: وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللّهِ جَمیعًا وَ لا تَفَرَّقوا،(۲) با این وجود، ملّت اسلام و امّت اسلام متفرّقند. بله، عقاید مختلفی وجود دارد، مذاهب مختلفی وجود دارد، سلایق مختلفی وجود دارد؛ خب باشد. این سلایق مختلف نباید موجب بشود که ما از نعمت بزرگ اتّحاد امّت اسلامی محروم بشویم. امروز اگر امّت اسلامی که نزدیک دو میلیارد جمعیّتند و در مهمترین و حسّاسترین نقاط جغرافیایی عالم متفرّقند، با هم متّحد بودند، کشورهای اسلامی خیرات بمراتب بیشتری را به دست میآوردند. اگر این اتّحاد به هر اندازه به وجود بیاید، طلیعهی حلّ مشکلات دنیای اسلام آشکار میشود، و ممکن میشود که ما مشکلات دنیای اسلام را حل کنیم.۱۴۰۲/۰۲/۰۲
از بیانات رهبرانقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی.
هفته وحدت میلاد پیامبر که نقطه اشتراک شیعه وسنی است باید محوریتش؛ اولویتش فلسطین باشد؛ مقابله با اسراییل باشد؛در تکاپوی انداختن نقاب دروغین حقوق بشر آمریکایی اسراییلی باشد. در کنار بیانات امامین انقلاب و متفکران جهان اسلام در اولویت داشتن فلسطین و مقابله با رژیم خون آشام صهیونیستی.. برخی از اندیشمندان سایر ملل در رابطه با مقاومت فلسطینیان در مقابله با هژمونی اسراییل مقاله ها و تحلیل هایی ارائه داده اند.
ژیل دلوز: مقاومت و ریزوم در برابر امپریالیسم:
ژیل دلوز (۱۹۲۵-۱۹۹۵) فیلسوف فرانسوی، به همراه فلیکس گتاری، مفاهیمی، چون ریزوم، ماشین جنگی و مقاومت را در فلسفه خود مطرح کرد. آثار او ابزارهای نظری قدرتمندی برای تحلیل وضعیت فلسطین ارائه میدهند. او در «سنگ ها، مسئله فلسطین» میگوید: «اسرائیل چه خواهد کرد؟ با سرزمینهای الصاقی، و سرزمینهای اشغالی، و شهرک سازیها و شهرکهای یهودی نشین اش، و خاخامهای دیوانه اش؟ اشغال، اشغالِ بی پایان: سنگهایی که پرتاب میشود از داخل، از درون میآید، از جانبِ ملتِ فلسطین میآید، میآید یادآوری میکند که جایی در این جهان، مسئله بدهی و بازپرداختش باژگون شده است. آن چه فلسطینیها پرتاب میکنند، سنگهای خودشان است، سنگهای زنده سرزمینشان.»
مفهوم «ریزوم» دلوز، که به شبکههای غیرمتمرکز و غیرسلسله مراتبی اشاره دارد، میتواند به عنوان مدلی برای مقاومت فلسطینیان در برابر ساختارهای متمرکز قدرت اسرائیل تفسیر شود.
دلوز و گتاری در بحث هایشان درباره «ماشین جنگی»، به گروههای مقاومت غیررسمی اشاره دارند که در برابر دولتهای امپریالیستی عمل میکنند. جنبشهای فلسطینی، از انتفاضههای اول و دوم تا سازمانهای غیردولتی و گروههای فرهنگی، میتوانند به عنوان نمونههایی از این ماشینهای جنگی دیده شوند که در برابر هژمونی اسرائیل مقاومت میکنند.
جنایات در غزه روح هر انسان آزاده را به درد آورده است و جهان دارد به سمت یک حقیقت آشکار پیش میرود..
از این رو امت اسلامی؛ خاصه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وظیفه بس سنگین دارند و از یک امتحان تاریخی در حال عبور هستند...
حکام کشورهای عربی باید حمایت هایشان از فلسطینیان و مقابله با جنایات رژیم را از بیانیه و کاغذ به میدان عمل بیاورند؛ آنچه که امروزه دنیا نظاره گر آن است تلاشها برای برقراری عادی سازی روابط با رژیم نامشروح است که نمکی است بر زخم ها و جراحات وارده بر پیکر امت اسلام.
عادی سازی روابطی که سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران بعنوان محوریت حمایت از فلسطین به وضوح مطرح شده است که مقام معظم رهبری در کنفرانس وحدت فرمودند:
نظر قطعی جمهوری اسلامی این است دولتهایی که قمار عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی را سرمشق کار خود قرار دهند، ضرر خواهند کرد چرا که این رژیم رفتنی است و آنها در حال شرطبندی روی اسب بازنده هستند.
هفته وحدت که جشن اتحاد عالم اسلام است و شیعه وسنی در نقاط اشتراکی که دارند باید بیش از قبل هوشیار مکر دشمنان باشند و در ناکام قرار دادن آنها جهت تفرقه دقت نظر و عمل کافی را به کار گیرندـ
نظر شما