بازتاب چهره‌های پنهان انسان‌ها و روایت سوءتفاهم‌ها

نشست نقد و بررسی فیلم کوتاه «آینه مات» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا فهمیزی در سرای محله ساعی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این فیلم چهارمین ساخته فهمیزی پس از فیلم‌های کوتاه «نگاه»، «ساعت شنی»، «گمان» و مستند داستانی «خانه خاطره‌ها» است. بازیگرانی چون عاطفه صفایی، نفیسه لاهوتی، امیر عدنان، بهروز قدرتی، آرزو فروتن، مائده حجتی و علیرضا اخلاقی در «آینه مات» نقش‌آفرینی می‌کنند. داستان فیلم به لایه‌های پنهان شخصیت‌ها و واقعیت‌های پنهان پشت چهره آدم‌ها می‌پردازد.

محمدرضا فهمیزی در این نشست با اشاره به روند تولید فیلم گفت: «حدود یک سال فیلمنامه "آینه مات" را نوشته و منتظر سرمایه‌گذار بودم، اما شرایط فراهم نشد. در این میان، یکی از دوستان اولین چراغ را روشن کرد. سپس از امیر مهرورزان ـ فیلمبردار مطرح سینمای ایران ـ پرسیدم آیا حاضر است فیلم را تصویربرداری کند که او با وجود تردیدها پذیرفت. در ادامه، دوستان دیگری همچون کاوه ایمانی (تدوینگر) و محسن بابایی (طراح گریم) نیز به پروژه پیوستند.»

او درباره مضمون فیلم توضیح داد: «ابهام در روایت برای من اهمیت زیادی داشت. تلاش کردم این ابهام را تا پایان برای تماشاگر حفظ کنم تا به جمله کلیدی فیلم یعنی "آدم‌ها آن چیزی نیستند که نشان می‌دهند" برسم. در عین حال، می‌خواستم مخاطب با برداشت شخصی خود فیلم را تفسیر کند.»

پریسا ساسانی، منتقد این نشست، با اشاره به دشواری روایت در مدت‌زمان ۱۲ دقیقه‌ای گفت: «فیلم کوتاه مجالی محدود برای روایت داستان دارد، به‌ویژه اگر به روابط پیچیده و پنهان انسان‌ها بپردازد. "آینه مات" در این زمینه موفق بوده و به نظرم ظرفیت حضور در جشنواره‌های بین‌المللی را دارد، چراکه موضوع خیانت از دغدغه‌های مشترک انسان امروز در جوامع مختلف است.»

امیرابراهیم جلالیان، رمان‌نویس و منتقد سینما نیز گفت: «ساخت فیلم کوتاه همچون نوشتن داستان کوتاه است؛ نیازمند ایجاز، تمرکز و شخصیت‌پردازی دقیق. کارگردان توانسته در مدت‌زمان کوتاه، هدف خود را به مخاطب منتقل کند.»

او با تأکید بر مهجورماندن فیلم کوتاه در حوزه نقد افزود: «بسیاری از منتقدان به تحلیل فیلم کوتاه نمی‌پردازند و همین موضوع باعث می‌شود این گونه سینمایی کمتر دیده شود.»

جلالیان درباره روایت «آینه مات» اظهار داشت: «این فیلم بر پایه ابهام، سوءتفاهم و پیچیدگی روابط کاراکترها شکل گرفته است. بازی امیر عدنان در نقش روزبه با چهره‌ی خونسرد و کنترل‌شده‌اش توانسته ضرب‌آهنگ داستان را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین شخصیت علی، هرچند حضور فیزیکی ندارد، اما تنها با کلام خود بُعدی مستقل پیدا می‌کند.»

این نشست با حضور جمعی از منتقدان و استادان دانشگاه از جمله امید نجوان، محسن بیگ‌آقا، بهمن عبداللهی، ذبیح رحمانی، عدنان شاه‌طلایی و حسام فروزان برگزار شد. در ادامه، حاضران درباره ساختار و مضمون «آینه مات» به تبادل نظر پرداختند.

5959

کد خبر 2113481

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین