به گزارش خبرآنلاین از خراسان، محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد مقدس در نشست مشترک اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور با رئیس شورای اسلامی شهر و جمعی از مدیران شهرداری مشهد، ضمن برشمردن فرصتها و چالشهای حکمرانی شهری در مشهد، اظهارکرد: نخستین نکته ما در دیدار با نمایندگان مجلس همواره یادآوری فرمایش رهبر معظم انقلاب است که فرمودند «خدمت به مشهد، خدمت به همه مردم ایران است»؛ بنابراین مشهدالرضا(ع) نه پنج نماینده بلکه به تعداد کل نمایندگان ملت در مجلس، صاحب وکیل است.
وی با اشاره به ویژگیهای جمعیتی و اجتماعی مشهد افزود: این کلانشهر بیش از ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد و ۳.۵ میلیون نفر ساکن بومی را در خود جای داده است. علاوه بر این، یک میلیون نفر از اتباع خارجی نیز در مشهد زندگی میکنند که نیمی از آنها مجاز و نیمی غیرمجاز هستند؛ از مجموع ۴.۵ میلیون نفر جمعیت شهر، حدود یکسوم در پهنههای پیرامونی و حاشیه شهر ساکناند. در کنار این جمعیت، سالانه ۳۰ میلیون زائر ایرانی و چهار میلیون زائر خارجی نیز به مشهد مشرف میشوند که نشاندهنده جایگاه استراتژیک «جهانشهر برکت و کرامت» است.
شهردار مشهد گفت: با وجود چنین ظرفیتی، میزان منابع مالی اختصاصیافته به مشهد نه متناسب با جمعیت شهروندان است و نه در شأن شمار زائران. در حال حاضر، مطالبات شهرداری مشهد از دستگاههای دولتی از ۳۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفته و درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته کمتر از ۳.۴ همت بوده است.
وی یکی از مشکلات جدی را عدم پرداخت مالیات توسط شرکتهای بزرگی دانست که در مشهد فعالیت دارند و گفت: شرکتهایی مانند ایرانخودرو، راهآهن و شرکتهای هواپیمایی، فعالیت اقتصادیشان در مشهد است اما به دلیل استقرار دفاتر مرکزی در تهران، مالیات خود را به پایتخت میپردازند؛ در کنار این موضوع، بیش از ۵۲ درصد هتلهای کشور در مشهد قرار دارد که بهدلیل رتبهبندی کیفی زیر سه ستاره، بسیاری از آنها از پرداخت مالیات معاف هستند و همچنین اجرای قانون درآمدهای پایدار و محدودیتهای جدید در صدور پروانههای ساختمانی باعث شده است درآمدهای عمرانی شهرداری کاهش قابل توجهی داشته باشد؛ بهگونهای که در سال گذشته تنها ۶ هزار پروانه ساخت صادر و حدود ۱۲۰۰ ساختمان بدون پروانه تکمیل شد.
قلندرشریف با اشاره به بودجه شهرداری در سال جاری گفت: بودجه ۷۵ همتی شهرداری شامل ۲۴ همت هزینههای جاری، ۲۸ همت پروژههای عمرانی و مابقی بازپرداخت بدهی بانکی است. با وجود محدودیت منابع، از مجموع ۴۷ کلانپروژه پیشبینیشده برای چهلوهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب، تاکنون بیش از ۱۵ پروژه به بهرهبرداری رسیده است.
وی ادامه داد: مشهد تنها کلانشهری است که همزمان در سه محور قطارشهری فعالیت عمرانی دارد. امسال شش کیلومتر از خط سه قطارشهری افتتاح شد که علاوه بر دسترسی آسانتر زائران به حرم مطهر رضوی، زمینه اتصال سه خط قطار شهری را فراهم میکند. در این خط، ۲۸ کیلومتر پروژه تعریف شده که ۲۲ کیلومتر آن حفاری شده است. این در حالی است که ساخت هر کیلومتر مترو حدود ۶۰ میلیون دلار هزینه دارد و بدون حمایت ملی ادامه این روند ممکن نیست.
شهردار مشهد تأکید کرد: در حال حاضر تنها ۶۰ واگن در خط یک قطارشهری فعال است و اگر ۱۰ همت برای خرید ۶۰ واگن جدید اختصاص یابد، ظرفیت جابهجایی مسافر در این خط از ۳۲۰ هزار نفر به ۶۰۰ هزار نفر در روز افزایش خواهد یافت.
وی همچنین به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم هزار دستگاه اتوبوس برای مشهد مصوب شد اما هیچکدام تحویل داده نشد. سال گذشته نیز قرار شد یکسوم هزینه اتوبوسها توسط شهرداریها پرداخت شود. شهرداری مشهد سهم خود را برای ۱۲۰ دستگاه پرداخت کرده اما تاکنون فقط ۴۶ دستگاه تحویل شده و مابقی همچنان بلاتکلیف مانده است.
نظر شما