از کشف استعداد تا فراموشی؛ چرا برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان حمایت نمی‌شوند؟

یک نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک گفت: جشنواره جوان به دلیل برگزاری در سطح کشور، در رشته ویلن کلاسیک نیز رشد چشمگیری داشته و شرکت‌کنندگانی از استان‌ها و مناطق بسیار دور در آن حضور پیدا می‌کنند.

 مرجان قنبری مهر، موسیقدان، نوازنده ویلن کلاسیک و داور جشنواره ملی موسیقی جوان درباره نقش این جشنواره در کمک به جریان موسیقی کشور به خبرآنلاین گفت: جشنواره موسیقی جوان تأثیر بسیار زیادی در جریان موسیقی کشور داشته و در طول ۱۷ سال برگزاری، گسترده‌تر و وسیع‌تر شده و موسیقی نواحی را نیز دربر گرفته است. جشنواره جوان به دلیل برگزاری در سطح کشور، در رشته ویلن کلاسیک نیز رشد چشمگیری داشته و شرکت‌کنندگانی از استان‌ها و مناطق بسیار دور در آن حضور پیدا می‌کنند. این موضوع نشان‌دهنده ایجاد رشد در این زمینه و بیانگر آن است که جشنواره موسیقی جوان به عنوان تنها جشنواره تخصصی موسیقی، تأثیرگذار و مؤثر است.

وی اظهار داشت: جشنواره موسیقی جوان در کشف استعدادهای جدید درصد بالایی موفق بوده است، زیرا به‌صورت کشوری برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان از سراسر ایران با یکدیگر مقایسه می‌شوند. در نتیجه بهترین‌ها انتخاب شده و به مراحل بالاتر راه می‌یابند.

قنبری مهر با تأکید بر اینکه تنها کشف استعداد کافی نیست، گفت: بهتر بود تدابیری برای حمایت از هنرمندان و برگزیدگان این جشنواره، که افراد توانا و لایقی هستند، اندیشیده شود. برگزیدگان جشنواره تنها در همان مرحله باقی می‌مانند و در جای دیگری از آن‌ها خبری نمی‌شنویم. هرچند برگزیده شدن در این جشنواره به‌خودی‌خود مهم و ارزشمند است، اما هیچ اقدامی برای حمایت از آن‌ها انجام نمی‌شود و از این استعدادها بهره‌برداری نمی‌شود.

وی ادامه داد: می‌توان برای حمایت از جوانان برگزیده و شایسته، که برای رسیدن به این جایگاه تلاش فراوانی کرده‌اند، به جای جایزه نقدی فرصت اجرای یک برنامه در ارکستر سمفونیک را فراهم کرد تا توانایی‌های خود را نشان دهند یا زمینه‌ای برای فعالیت آن‌ها ایجاد شود.

مرجان قنبری مهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «سطح کیفی آثار جشنواره نسبت به سال‌های گذشته چه تفاوتی داشته و آیا شاهد افزایش کیفیت بوده‌ایم یا خیر»، توضیح داد: سطح کیفی آثار نه‌تنها کاهش نیافته بلکه شاهد افزایش آن نیز بوده‌ایم.

وی تأکید کرد: در بخش ویلن کلاسیک، که حوزه تخصصی من است، هر سال رشد کیفی آثار مشهود بوده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. سطح داوری‌ها نیز هر سال بالاتر می‌رود. بنابراین می‌توان گفت سطح کیفی آثار جشنواره افزایش یافته و این جشنواره عاملی برای پیشرفت موسیقی در سطح کشور است. زیرا آثاری که برای ورود به جشنواره ارائه می‌شوند از سراسر کشور گردآوری شده و باید در سطح قابل قبولی باشند. این آثار در سطح ملی نیز منتشر می‌شوند که بسیار مهم است. قطعات انتخاب‌شده در جشنواره به‌عنوان رپرتوار کشوری شناخته می‌شوند و این موضوع دستاوردی ارزشمند برای جشنواره است. در رشته ویلن کلاسیک نیز همواره شاهد رشد بوده‌ایم و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت و جوانان شرکت‌کننده بهتر و توانمندتر خواهند شد.

مرجان قنبری مهر درباره افزایش گرایش به ساز ویلن کلاسیک در جریان جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره جوان ممکن است در افزایش گرایش به برخی سازها مؤثر بوده باشد، اما در مورد سازهای اصلی و مادر مانند ویلن و پیانو تأثیر قابل توجهی نداشته است. این سازها همواره در طول تاریخ و در میان جامعه علاقه‌مندان خود را داشته‌اند و در جشنواره نیز با توجه به رقابتی بودن آن، نوازندگانی با توانایی قابل قبول در این زمینه شرکت می‌کنند.

۵۹۲۴۳

کد خبر 2116264

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین