مدیر پروژه باغ کتاب گفت:«آیا ما نمی​توانیم کاری کنیم که مجموعه دست اندرکار حوزه نشر ما به باوری برسد که نیاز به این دم و دستگاه ممیزی نداشته باشیم و خود ناشران قوانین نشر را رعایت کنند؟»

به گزارش خبرآنلاین، برنامه «اردیبهشت کتاب» که این شب ها یکی از پربیننده ترین برنامه های مربوط به کتاب و کتاب خوانی سیما محسوب می شود شب گذشته با تغییر دکور و حضور در محل نمایشگاه کتاب تهران روی آنتن شبکه اول سیما رفت. این برنامه که با حضور نویسندگان و فعالان حوزه های مختلف نشر به نقد فضای فرهنگی و کتابخوانی در کشور می پردازد و از دوم اردیبهشت هر شب از شبکه یک پخش می‌شود، شب گذشته(یکشنبه 17اردیبهشت) میزبان علی اکبر اشعری، نویسنده و پژوهشگر با سابقه کشورمان و مدیر پروژه باغ کتاب تهران بود.

 

اشعری در این برنامه با ارائه یک تعریف ساده از «باغ کتاب» گقت: «باغ کتاب محلی است با 11هکتار زمین در حال احداث برای اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در طول سال نیز تداوم داشته باشد.» وی در این برنامه به ارائه سرفصل هایی کاربردی برای تغییر وضعیت نشر و افزایش سرانه مطالعه در کشور پرداخت و تاکید کرد که برای تحقق این سرفصل ها نیاز به یک اتاق فکر است تا این موارد را تجزیه و تحلیل کند و رسانه ملی نیز با برگزاری میزگردها و گفتگوها به آنها بپردازد.

 

در ادامه گزیده ای از اظهارات اشعری در این برنامه را می خوانید:

 

- اولین مساله، قوانین و مقررات حوزه نشر است، میزان کارایی این قوانین برای ارتقای صنعت نشر و بهبود وضعیت مطالعه در کشور باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.

 

- بحث آینده کتاب در ایران و دنیا هم مساله ای است که باید به آن توجه کرد، اینکه کتاب در کشورمان و سایر نقاط جهان به چه سمت و سویی می‌رود؛ باید آینده شناسی کنیم تا آینده نگری داشته باشیم و برای آینده برنامه ریزی کنیم.

 

- مساله دیگر اقتصاد نشر است، سهم اقتصاد نشر در اقتصاد ملی کجاست؟ همچنین بحث حضور کتاب های ایرانی در بازار جهانی نشر؛ ما امروز کجا هستیم و چقدر تاثیرگذاریم؟ در حالی که در تمام حوزه ها آثار قابل عرضه داریم.

 

- اطلاع رسانی نشر، کپی رایت و توزیع هم از دیگر موارد اصلی این حوزه است.

 

- نقد مدیریت فرهنگی در حوزه کتاب اعم از بحث کلان مدیریتی در وزارت ارشاد و رده های پایین تر همچون کتابخانه های عمومی، دانشگاهی و...هم جزئی از مسائل بنیادین است.

 

- مسائل فرهنگی اصولا دیربازده هستند اما مهمترین مساله ای که می تواند در حال حاضر صورت بگیرد؛ تغییر در نظام آموزشی کشور است؛ نگاه اسلام هم به مقوله آموزش، اصل را بر کشف استعدادهای نهفته انسان می گذارد؛ اگر این اصل رعایت شود، معلم به عنوان یک مشاور مطرح می شود که با همراهی و حمایت و هدایت جهت شکوفایی این استعداد گام برمی دارد.

 

- اگر روابط  دوسویه فعلی میان استاد و شاگرد را به رابطه ای سه سویه میان استاد و شاگرد و کتاب یا کتابخانه تبدیل کنیم؛ و با مشورت استاد، دانشجو یا دانش آموز به سمت کتابخانه و تهیه کتاب مورد نظر برود، انس با مطالعه شکل می گیرد و تجربه شیرینی مطالعه به کام مخاطب می رسد.

 

- کتاب‌خوانی دستوری نیست؛ باید انگیزه و علاقه ایجاد شود، باید سوال هایی ایجاد شود که مردم بدانند برای پاسخ به آنها باید کتاب ها را جستجو کنند.

 

- نمایشگاه کتاب یک جشنواره سالیانه است، همه هم برای خرید کتاب به نمایشگاه نمی روند؛ طبق آمار اعلامی هم سرانه مطالعه 18 دقیقه است و این مطلوب نیست. باید برخی استانداردها بررسی و بازنگری شود؛ استانداردهای تولید در کشور چقدر رعایت می شود؟ آیا اصلا این استانداردها رعایت می شود؟ آیا داوری می شود؟ استانداردهای فیزیکی کتاب چطور؟ در کشور ما ناشران به شکل ذوقی رفتار می کنند و استانداردهای تعریف شده و ارائه شده ای وجود ندارد...

 

- در خصوص ضوابط نشر، واقعا هم خود ضوابط و هم اعمال این ضوابط قابل گفتگو است؛ آیا ما نمی توانیم کاری بکنیم که در واقع مجموعه دست اندرکار حوزه نشر ما به باوری برسد که نیاز به این دم و دستگاه ممیزی نداشته باشیم و خودشان قوانین نشر را رعایت کنند؟ کما اینکه هم اکنون هم تا حدودی رعایت می شود؛ مثلا کمتر ناشری وجود دارد که با حوزه فرهنگ آشنا باشد و حرف های بسیار رکیک در کتابش قرار بدهد؛ اکثر ناشران می دانند که باید به اخلاق و اعتقاد مردم احترام بگذارند...
 

 

بنابراین گزارش، «اردیبهشت کتاب» که تا پایان اردیبهشت هرشب روی آنتن می رود؛ قرار است مهمان‌هایی چون «تورج زاهدی، محمدرضا بایرامی، صادق کرمیار، علی شاه حاتمی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، محمد مهدی رسولی، محمدرضا زائری، مجید سرسنگی و ...» را به شبکه اول سیما بیاورد. برنامه امشب «اردیبهشت کتاب» با حضور «تورج زاهدی» ساعت 20:20 دقیقه روی آنتن می رود.
 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 211760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =