منتقد برنامه هفت معتقد است:«این تعداد کتاب‌های زیادی که ناشران در می‌آورند و در آمارها می‌آید معلوم نیست مخاطب دارد یا نه؟...نمایشگاه کتاب به نظرم برایمان دکور است...فیلمسازان ما هم کتاب نمی‌خوانند، چون احتیاج ندارند... فیلم‌سازان بعد از انقلاب ما که نامی دارند بیشتر برج‌سازند تا فیلم‌ساز.»

به گزارش خبرآنلاین، مسعود فراستی، منتقد ثابت برنامه هفت در گفت‌و‌گویی درباره کتاب هایش و فضای نشر آثار سینمایی و ارتباط آن با سینما و سینماگران کشور سخن گفت. وی در بخشی از این گفتگو  که با سایت کانون اندیشه جوان انجام شده، می گوید: «الان تیراژ کتب سینمایی در ایران بین 1000 تا 2000 تا است؛ این شوخی است. در زمینه فلسفه و فلسفه هنر هم همین است. عمده کارها نیز ترجمه‌اند. ظاهرا این ترجمه ها به روز نشانمان می‌دهند ولی نیاز ما نیست. به نظرم این کتاب های مدرن و پست مدرن همه شلوغ کاری اند. این هم از آشفته بازار نشر و مخاطب است. نیاز های مخاطب و نشر استخراج نشده اند. این تعداد کتاب های زیادی که ناشران در می آورند و در آمارها می‌آید معلوم نیست مخاطب دارد یا نه؟ این ساده‌ترین و سوبسیدی‌ترین کار ممکن است. نمایشگاه کتاب به نظرم برایمان دکور است و عادت. فیلمسازان ما هم کتاب نمی‌خوانند، چون احتیاج ندارند. اصلا مسئله‌شان نیست. به نظر من فیلم سازان بعد از انقلاب ما که نامی دارند بیشتر برج‌سازند تا فیلم‌ساز. از دل این آشفته‌بازار فیلم اولی‌ها بیرون می آیند. تک فیلم‌های خوبی که به دست می آیند نشان دهنده بی‌برنامگی است. نشان می دهند سینمای دولتی ما بحران‌آفرین است. ناشران نفتی و فیلمسازان نفتی ما جواب نمی‌دهد.»

 

 در بخشی از این گفتگو فراستی یک لیست پیشنهادی برای خرید کتاب ارائه می دهد که به شرح زیر است:

 

• سینما چیست؟/آندره بازن

• نشانه شناسی سینما/ کریستین متز

• نما به نما/استیون داگلاس کتس

• روایت در فیلم داستانی/ دیوید بوردول

• مقدمه ای بر نظریه فیلم/ رابرت استم

• تئوری های سینما/ اندرو تئودور

• درک فیلم/ آلن کیسبی یر، بهمن طاهری

• تئوری های اساسی فیلم/ دادلی اندرو

• فیلم به عنوان فیلم/ پرکینز

• زمان و مکان در سینما/ حسن سراج زاهدی

• فیلم به عنوان هنر/ رودلف آرنهایم

• مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی/ سوزان هیوارد

• مفاهیم نقد فیلم/ مجید اسلامی

• زیبایی شناسی تاریخ و نظریه های تدوین/ احمد ضابطی جهرمی

• از نشانگان خود لذت ببرید/ اسلاویک ‍ژیژک

• شناخت سینما/ لوییز جانتی

• تئوری فیلم/ بن لابالاش

• هنر سینما/ دیوید بوردول، ‌کریستین تامپسون

• تاریخ سینما/ اریک رود

• درباره عکاسی/ سوزان سونتاگ

• دیالکتیک نقد/ مسعود فراستی

• لذت نقد/ مسعود فراستی

• آیینه جادو(سه جلد)/ سید مرتضی آوینی

• سینما به روایت هیچکاک/ فراسوا تروفو

• نظریه فیلم/ارغنون شماره 23

• بوطیقای ارسطو برای فیلم‌نامه‌نویسان/ مایکل تی یرنو

• همیشه استاد/ مسعود فراستی

• رویا-پناهگاه/ مسعود فراستی

 

 

6060

کد خبر 211916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    60 31
    درود به متقد با سواد.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    33 35
    آخي! چه منتقد هميشگيه دلسوزي! يه درميون كاراي خودش رو پيشنهاد كرده !
    • بدون نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      40 17
      کار عمیق کرده چون سواد داره نه اینکه یک چیز مفت نوشته باشد.
  • مهرداد FR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    5 11
    ليست فوق بسيار ناقص است جز اينكه به كتابهاي چاپ شده در ايران محدود شده باشد.
  • عباس A1 ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    21 4
    فعلا که یک تنه جلوی همه فیلمسازان بی سواد ایستاده