امیرمسعود عابدین: یک شاسیبلند آفرودی سالها بود که ارزش فروش مجدد خود را آنقدر خوب حفظ میکرد که خرید یک مدل کارکرده از آن تقریباً مانند خرید یک خودروی نو به نظر میرسید. با ساختار محکم، طراحی تا حدی عجیب و غریب و قابلیت اطمینان بالا، این خودرو مدتها پس از توقف تولید کارخانه، همچنان مورد تقاضا بود؛ اما بالاخره اوضاع برای تویوتا FJ کروزر در حال تغییر است.
تقریباً یک دهه پس از پایان تولید، قیمتها در حال کاهش است. برای کسانی که همیشه بخشی از جنبه ماجراجویانه تویوتارا میخواستند، اما تمایل به پرداخت مبلغ زیادی نداشتند، اکنون ممکن است زمان مناسبی باشد.
تویوتا FJ کروزر بالاخره مقرون به صرفه میشود
تویوتا FJ کروزر یکی از عجیبترین محصولات در دنیای خودروهای کارکرده بوده است. معمولاً، وقتی تولید یک خودرو متوقف میشود، افت قیمت، آن را به سطح معقولی میرساند، اما این اتفاق هرگز برای FJ کروزر نیفتاد. طبق گزارش Classic.com، میانگین قیمت FJ کروزر برای سالها پس از خروج آخرین مدل از خط تولید در سال ۲۰۱۴، در حدود ۳۰ هزار دلار باقی ماند.
دلیل آن ساده است: تویوتا آن را با ساختاری محکم ساخت و خریداران به آن اعتماد داشتند. حتی مدلهایی با کارکرد بالا، با قیمتهایی معامله میشدند که انگار به تازگی از نمایندگی خارج شدهاند. برخی فروشندگان قیمتهایی بالاتر از قیمت نو خودروی خود درخواست میکردند و در برخی موارد، موفق به فروش میشدند. برای یک شاسیبلند با تولید متوقف شده، چنین وفاداریای نادر است.
اما امروز، بازار نشانههایی از ضعف را بروز داده است. رقبای جدیدتر مانند فورد برانکو و جیپ رانگلر که دائماً بهروزرسانی میشوند، گزینههای بیشتری به خریداران دادهاند، به این معنی که FJ بالاخره در حال از دست دادن تسلط خود بر بازار است. Classic.com اکنون نمونههایی را نشان میدهد که قیمت آنها به زیر ۲۰ هزار دلار کاهش یافته و مدلهایی با وضعیت مناسب و کارکرد بالا در حدود ۱۸ هزار دلار معامله میشوند (کمترین قیمت ثبتشده ۶,۷۰۰ دلار است). در حالی که نسخههای کلکسیونی با کارکرد پایین همیشه ارزش زیادی خواهند داشت، خریدار معمولی بالاخره فرصتی برای داشتن یکی از آنها، بدون فشار بیش از حد به بودجه خود پیدا کرده است.
با اینکه FJ کروزر در بازارهای دیگر قیمتی بین یک میلیارد و ۸۰۰ تا ۲ میلیارد تومان پیدا کرده است، اما این خودرو در بازار ایران ۷ تا ۱۱ میلیارد تومان قیمت میخورد.
تویوتا FJ کروزر از روز اول برجسته بود
هنگامی که تویوتا، FJ کروزر را در سال ۲۰۰۶ عرضه کرد، بلافاصله به عنوان خودرویی متفاوت برجسته شد. طراحی آن به طور جسورانهای به سبک کلاسیک بود و از FJ۴۰ لندکروزر کلاسیک با طراحی مربعی، شیشه جلوی عمودی و چراغهای گرد در یک جلوپنجره ساده، الهام میگرفت. حتی سقف سفید و آینههای بزرگ آن نیز ادای احترامی به میراث تویوتا بودند. این خودرو بازگشتی به گذشته بود، اما حس یک تقلید صرف را القا نمیکرد.
همین طراحی متمایز به FJ کمک کرد تا در دریایی از شاسیبلندهای بیروح، جایگاه ویژهای برای خود باز کند. به نظر میرسید که جای آن در مسیرهای آفرود است و واقعیت هم همین بود. FJ کروزر با یک موتور ۴٫۰ لیتری V۶ عرضه شد که در ابتدا ۲۳۹ اسب بخار قدرت داشت و بعدها به ۲۶۰ اسب بخار افزایش یافت. خریداران حق انتخاب بین گیربکس پنجسرعته اتوماتیک یا ششسرعته دستی را داشتند که هر دو به یک سیستم ۴WD توانا متصل بودند. صفحات زیرین، ارتفاع زیاد از زمین و زوایای ورود و خروج سخاوتمندانه، به خودرو قابلیتهای بسیاری در دنیای واقعی بخشیدند.
تویوتا FJ کروزر برای توقفناپذیری ساخته شد
قابلیت اطمینان مدتهاست که برگ برنده تویوتا بوده است و FJ کروزر این ویژگی را دوچندان کرد. این خودرو زیر پوست خود، DNA مشترکی با تویوتا ۴Runner و تاکوما داشت که هر دو بارها و بارها ثابت کردهاند که میتوانند کارکردهای بسیار بالایی را ثبت کنند. مالکان به طور معمول FJ های خود را از میان شن، برف و مسیرهای صخرهای عبور میدادند و نیاز به چیزی جز نگهداری منظم نداشتند.
موتور ۴٫۰ لیتری V۶ به سرعت شهرت خوبی برای دوام پیدا کرد و دیدن FJ Cruiser هایی که از ۴۰۰ یا حتی ۴۸۰ هزار کیلومتر کارکرد فراتر میروند، جای تعجب ندارد. این نوع طول عمر تنها به افزایش جنون فروش مجدد دامن زد، زیرا خریداران مایل بودند برای ماشینی پول بدهند که معتقد بودند از اکثر رقبای خود بیشتر عمر خواهد کرد. قطعات سیستم تعلیق، لاستیکها و جلوگیری از زنگزدگی اصلیترین نقاطی بودند که باید مراقب آنها بود، اما در مقایسه با شاسیبلندهای مدرن پیچیده با موتورهای توربوشارژ و الکترونیک پیچیده، FJ همهچیز را ساده نگه میداشت.
این شهرت FJ کروزر را به چیزی بیش از یک انتخاب خاص تبدیل کرد. این خودرو به نمادی از سرسختی تویوتا تبدیل شد و در بسیاری از محافل، هنوز هم چنین است.
چرا تویوتا FJ کروزر هنوز جذابیت خود را حفظ کرده است؟
FJ کروزر اکنون ممکن است ارزانتر باشد، اما هیچکدام از ویژگیهایی که آن را جذاب میکرد از دست نداده است. درهای عقب به سبک صدف، که به سمت عقب باز میشدند تا دسترسی به صندلیهای عقب را بهتر کنند، به آن شخصیتی متفاوت از هر خودروی دیگری در خط تولید تویوتا میبخشیدند. در داخل، صندلیهای ضدآب و کفپوشهای لاستیکی نشان میدادند که این خودرو برای مقاومت بالایی ساخته شده است.
ساده و تخریبناپذیر
در خارج از جاده، FJ همچنان چشمگیر است. فاصله محوری کوتاه، ارتفاع زیاد از زمین و دیفرانسیل عقب قفلشونده موجود، آن را حتی در برابر خودروهای آفرود جدیدتر رقابتی نگه میدارد. در حالی که جدیدترین مدل برانکو و رانگلر فناوری مدرن را به رقابت میآورند، تویوتا با سادگی اثباتشده مقابله میکند. برای برخی از خریداران، این سادگی اطمینانبخشتر از وعده نمایشگرها و حالتهای رانندگی است.
حتی نقاط ضعف آن، مانند دید محدود عقب و فضای تنگ صندلی عقب، به بخشی از هویت این شاسیبلند تبدیل شدهاند. افرادی که به دنبال کاربردی بودن بودند، هایلندر میخریدند. افرادی که به دنبال شخصیت و سرسختی بودند، FJ میخریدند. این تقسیمبندی به تثبیت آن به عنوان یک کلاسیک محبوب کمک کرد.
منبع: hotcars
۳۲۲
نظر شما