بهمنی: سیستم بانکی بیش از توانش تسهیلات پرداخت کرد. سال گذشته تسهیلات پرداخته شده 29 درصد رشد داشت ولی منابع جذب شده 19.6 درصد بود.

رییس کل بانک مرکزی در ارتباط با تحریم ها گفت:در این خصوص شکایت‌های لازم را مطرح کرده ایم، حتی بانک جهانی و رییس صندوق بین المللی پول تایید کرده اند که بانک مرکزی ایران نباید تحریم شود.

به گزارش روابط عمومی بانک سپه، بهمنی در سمینار سراسری مدیران ارشد این بانک  گفت: در حال حاضر کشور ما به سیاست های پولی وابسته شده، بنابراین وقتی در سال تولید ملی قرار داریم باید به زیربناهای تولیدی توجه و از واردات کالاهایی که در داخل تولید می شود پرهیز کنیم.

 بهمنی افزود: شرایط سیستم بانکی شرایط بسیار خاصی است و ما باید براساس وضعیت موجود برنامه ریزی کنیم و همه نهادها و سازمانهای کشور نیز باید براساس شرایط سیستم بانکی حرکت کنند.

 وی با بیان اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال تولید ملی نامگذاری شده گفت: تولید تنها عاملی است که می تواند کشور را در این گونه موارد نجات داده و کشور را از وابستگی برهاند.

 رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی باید خودشان را با تولیدجهانی تطبیق دهند و صادرات محور باشند تصریح کرد:اگر تولید کشور صادرات محور باشد می توانیم در بازارهای بین المللی حضور داشته باشیم .این وظیفه بخش مولد است که امیدواریم با بالا بردن بهره وری و بازنگری در ساختارهای آن زمینه رشد و ارتقای این بخش فراهم شود.

بهمنی تاکید کرد: سیستم بانکی وظیفه دارد در جهت حمایت از تولید حرکت کند.

 وی با بیان اینکه کشور ما از نظر منابع بسیار قوی است، افزود: اقتصاد ما بیشتر متاثر از مسائل روانی است تا متغیرهایی مثل عرضه و تقاضا.

 رییس کل بانک مرکزی درادامه سمینار مدیران ارشد بانک سپه گفت: مجموع درآمدهای ارزی همراه با درآمد صادرات رقمی بالای 100 میلیارد دلار است ، اگر فرض را صرفاً براساس درآمدهای نفتی بگذاریم با هزینه هایی که در بخش واردات داریم باز هم مازاد منابع خواهیم داشت. بنابراین از نظر ذخیره ارزی و درآمدها مشکلی نداریم و تنها مشکلی که پیش روی سیستم بانکی است نقل و انتقالات پولی است.

بهمنی افزود: سیستم بانکی باید منابع حاصل از فروش نفت و سایر درآمدها را به راحتی بین تولید کنندگان و وارد کنندگان تقسیم کند. لذا لازم است با کشورهای هدف ارتباط برقرار و بتوانیم واحدهای بانکی را در کشورهایی که طرف معاملات ما هستند تاسیس کنیم.

وی در ادامه با اشاره به دیدارش با مدیرعامل بانک جهانی اظهار کرد:در آن جلسه توضیح دادم که ایران از نظر ذخایر و واردات مشکل ندارد، آنها نیز پذیرفتند و رییس بانک جهانی قبول کرد که تحریم بانک مرکزی ایران معنا ندارد.

بهمنی گفت: بسیاری از کشورها اعلام آمادگی کردند که تحریم ها را از بانک مرکزی ما بردارند.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: جلساتی که با روسای کل بانک ها و مسئولین کشورها در اجلاس جهانی داشتیم، کشورها اعلام آمادگی کردند که روابط بازرگانی و تجاری با ما داشته باشند و ما توسط سیستم بانکی داخل کشور این فعالیت ها را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه سیستم بانکی کشور باید سال جاری را سال نظم پولی و مالی قرار دهد گفت:باید بین منابع و مصارف تناسب ایجاد کنیم تا بتوانیم در هر بخش که منافع کشور مد نظر است وارد عمل شویم.

 رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه کوچک ترین حرکت سیستم بانکی زیر ذره بین است اظهار کرد: باید نظارت، کنترل و بازرسی ها را تقویت کنیم .

 وی گفت: نظارت بر تسهیلاتی که به مشتری پرداخت می شود می تواند شرعی بودن معاملات را اثبات و تایید کند. بنابراین تسهیلاتی که به مصرف واقعی خودش نرسد قطعاً برگشت اقساطش هم مشکل خواهد داشت.

 بهمنی با تاکید بر این که یکی از راههای ایجاد منابع و امکان اعطای تسهیلات به مشتریان، بخش وصول مطالبات معوق است افزود:هدف گیری و برنامه ریزی ما در بخش وصول مطالبات معوق از میانگین 28.9 درصد به15.1 درصد رسیده که نشان دهنده پیگیری همکاران در سیستم بانکی است ولی این پیگیری کافی نیست.

 بهمنی افزود: کل سپرده های ریالی در سیستم بانکی 534 هزار میلیارد ریال بوده لذا این که می گویند بانک ها به تولید و اقتصاد کشور کمک نکرده اند با این آمار و ارقام واقعاً بی انصافی است.

وی در ادامه سخنانش افزود: وصول مطالبات معوق برنامه ریزی می خواهد و مدیران بانک ها باید کمیته هایی را در استان ها و سرپرستی ها ایجاد و براساس آن مطالبات را وصول کنند.

بهمنی با بیان اینکه در سال گذشته نرخ تورم به 21.5 درصد رسید در حالی که انتظار ما بیشتر از این بود اظهار کرد: در پایان سال گذشته و در دو ماه آخر سال توانستیم نقدینگی را با پیش فروش10.5 میلیون سکه و فروش اوراق مشارکت جمع آوری و کنترل کنیم.

وی گفت : در سال گذشته نرخ رشد نقدینگی 25.2 درصد بود در حالی که نرخ رشد نقدینگی امسال به 19.4 درصد رسیده که با کمک سیستم بانکی توانستیم نقدینگی را مهار کنیم.

 رییس کل بانک مرکزی در خصوص کنترل بازار ارز و سکه تصریح کرد: در این خصوص به آنچه که می خواستیم و مد نظر بود هنوز نرسیده ایم ولی با همه این مسائل و جو روانی که گاهی در جامعه وجود دارد توانستیم تا حدودی آن را مهار کنیم و امیدواریم که این روند ، کاهنده و اصلاحی باشد.

وی با بیان اینکه در کجای دنیا ارز کشورها اینگونه قیمت گذاری می شود و هر روز افراد غیر مسئول و غیر مرتبط وارد کارهای سیستم بانکی می شوند و خیلی راحت درباره آن اظهار نظر می کنند؟ گفت:باید اگر مسائل ارزی، بانکی، طلا و سکه مطرح می شود کارشناسان بانکی درباره آن اظهار نظر کنند.

 بهمنی گفت: مطرح کردن مطالب غیرکارشناسی قیمت ها را بالا می برد و در بازار تاثیر می گذارد، بنابراین از مسئولین و مقامات کشور خواهش کردیم این گونه موارد را قدری کنترل کنند تا بازار حالت تلاطم نداشته باشد وحالت عادی به خود بگیرد.

 وی هم چنین درخصوص جلسه با گروه 24 اظهار کرد:با گروه 24 و رییس خاورمیانه ای صندوق بین المللی پول هم جلسه ای داشتیم و آنها نیز درخواست های ما را منطقی می دانستند و قول دادند که در جهت رفع این مشکلات اقدام کنند.

رییس کل بانک مرکزی در ادمه سخنانش گفت: هدف بانک مرکزی تک نرخی کردن نرخ ارز است .

 وی با اشاره به اینکه از صادر کنندگان پیمان نامه ارزی نخواهیم گرفت اظهار کرد: از صادر کنندگان پیمان نامه ارزی نمی گیریم و چنین تصمیمی هم نداریم اما مشوق صادراتی برای آنها خواهیم داشت و از طرفی آنچه که صادرات می کنند از مالیات معاف است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 211970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • popo IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    96 4
    پس انتظار چیو داشتی جناب؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      10 0
      انتظار چی هست؟!!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      20 0
      ایشان حتی انتظار رییس بانک مرکزی شدن هم نداشتند
    • بدون نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      4 5
      جناب پو پو انگار با دقت نخوندین اقای بهمنی فرمودن انتظار داشتیم نرخ تورم بیشتر باشد
  • بدون نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    13 0
    ما هم انتظار نداشتیم شما انتظار داشته باشی که چه اتفاقی قرار بیفته تو وضع اقتصادی مملکت. اگه هرکی سرجاش بود که مشکلی نداشتیم.
  • v IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    15 0
    راست میگه! انتظار ۲۱۵٪ داشته ولی هنوز کاملا محقق نشده! اصلا نگران نباش! این برگ زرین هم در صحیفه افتخاراتت ثبت میشه!
  • متقاضی واقعی IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    11 0
    عمو بهمنی، تو بهمن پارسال نرخ ارز را برای ما متقاضیان واقعی در نرخ 1226 تومان تک نرخی کردی و به هدفت رسیدی. اونایی که نرخی به نام بازار آزاد را مطرح می کنند یا قاچاقچی هستند یا دچار توهم.
  • نوید IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    19 0
    تورم 21.5٪؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شکسته نفسی میفرمایید دکتر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    1 20
    یادتون رفته درزمان رفسنجانی تورم به 49درصهم رسید.
    • بدون نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      12 0
      قربونت روش محاسبه نرخ تورم عوض كردن به نفع خودشون شده 21.5 درصد وگرنه سال 90 بالاي 50 درصد تورم بود نفهميديم
  • بدون نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    13 0
    میشه بفرمائید کدامیک از انتظارات و پیش بینی های آقایون صحیح بوده؟
  • بدون نام AM ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    19 0
    آقای بهمنی چه کردی با اقتصاد عزیز ؟؟!
  • رضا IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    14 0
    چرا کار را به جوانترها نمی سپاری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    16 0
    21 درصد!! مطمئنی کمتر نبوده؟؟!!
  • بدون نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    12 0
    چناب آقا بهمنی این وام های ذکر شده، به چه کسانی پرداخت شد در سال 1390، از ابتدا تا انتهای سال، هر موقع به بانک ملی شعبه نقشه برداری مراجعه کردیم، رئیس و کارمندان شعبه اظهار داشتند که هنوز به ما اجازه پرداخت وام ضروری یا خودرو و یا سایر وام ها داده نشده و نهایتا میگفتند به دلیل اختصاص نیافتن بودجه برای وام معذوریم ( این بانک حساب حقوقی سازمان مطبوع بنده را نیز علاوه بر نقشه برداری بر عهده دارد). سوال بنده از جنابعالی این است که آیا حرف استاد اقتصاد ما، در اینکه وام ها در زمانی که مملکت در رکود تورمی است، تنها به دوستان و آشنایان پرداخت شده!؟
  • بدون نام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    0 21
    بهمنی بهترین رئیس بانک مرکزی تا کنون بود. هر کاری کرد که تورم رو کنترل کنه اما بعضی ها خودسرانه از بانک ها پول برداشتند و کلا کار ها را مختل کردند
    • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
      4 0
      دوست عزيز چرا شكسته نفسي مي كنيد، آقاي بهترين رييس بانك مركزي تاريخ ايران كه نه، بهترين رييس بانك كل تاريخ دنياست و كلي از بانك هاي آمريكايي و اروپايي درخواست همكاري دادن به ايشون و بسياري ديگر از مديران كشور
  • بدون نام DE ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    17 0
    اقعا ایشان رویش میشود مصاحبه کند؟
  • بدبخت IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    11 0
    نه میلیون تومان پولم را مدت یک سال ونیم در بانک صادرات گذاشتم وبانک تقریبا یک میلیون وششصد هزارتومان به من مثلا سود!! داد در صورتی که با گرانی قیمت دلار وسکه طلا واجناس که الآن بیش ازدو برابر شده ارزش پول من نصف شده کاش پولم را در بانک نمی گذاشتم وبا آن جنس برای مغازه کرایه ای که گرفته بودم می خریدم یا سکه و یا دلار می خریدم آن موقع سکه 285000تومان بود( سال1389 )تا ارزش پولم حفظ شود (تورم وگرانی 100درصدی وسود بانکی 12.5 تا 14 درصدی آن موقع ) با این کارها بانک به سپرده گذاران بدبخت خسارت می زنند آنها را فریب می دهند تبلیغ می کنند بیایید پولتان را در بانک سپرده گذاری کنیدکه در سال 14 درصد سود می دهیم بعد سود بانکی را کم می کنند با این کار وام گیرنده وبانک از پول من برده اند وسود زیادی نصیبشان
  • بدبخت IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    11 0
    شده است وپنج میلیون تومان به من ضرر رسانده اند!!.حالا با اصل پول وسودش نصف آن جنسها را که در ابتدای سپرده گذاری می توانستم بخرم حالا می توانم بخرم!! ومن ناراضی می باشم واین پول ها یی که من با هزار بدبختی وزحمت به دست آورده ام و آنها برده و خورده اند حرام می باشد
  • بدون نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    14 0
    گرانی 100 درصد است این محاسبه نرخ تورم که بعضی کالا وخدمات را با ضرایب مختلف محاسبه می کنید مورد قبول مردم نیست باید تمام کالا وخدمات را با ضرایب یکسان محاسبه کنید
  • سعید IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    14 0
    یعنی یخوای بگی تورم 21 درصده واقعا چیزی هست که از سال گذشته 2برابر نشده باشه آقای بهمنی اگه هست مرد باش و بگو با کدوم فرمول حساب کردی با این فورمول شما تنها چیزی که گران نمیشه تورمه جناب
  • بدون نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    9 0
    اقای ریس باسلام و خسته نباشید لطف کنید قبل از اینکه مجددا سرمایه مردم به کارهای واسط کری بیفتد نرخ سود بانکهاراباتورم موجود بالا ببرید . لازم به توضیح است بنده حتی یک ریال هم برای سپرده کذاری ندارم . ولی دوست ندارم تورم بالا برود. باتشکر
  • خسته اما زنده IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    16 0
    آقای بهمنی , مرد بزرگ کنترل ارزی , ناجی پول کشور , برادر من همرو فناااااا کردی تازه میگی انتظار نداشتی آقای عزیز مادر بزرگ منم انتظارشو داشت شما اصلا ایران بودید تو این مدت ؟؟؟؟ این دولت همون دولتی هست که رییس جمهورش به خودش میگفت ((( مردی از جنس مردم ))) ؟؟؟؟؟ واقعا اینه جنس مردم ایران این حق مردم صبورو همراه ایرانه البته نگران اینم که نکنه از صبوری و همراهی مردم تعبیر دیگه ای کرده باشید نه بخدا این مردم میفهمن .
  • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    12 0
    مردونه تورم 21/5% بود؟ يعني ما توهم مي زنيم كه قيمت بيش از دو برابر نسبت به سال قبل در همين موقع پرداخت مي كنيم؟
  • امير IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    10 0
    اين آقا گمونم توهم زده يا هر جور دوست داره حساب ميكنه... آخه مرد حسابي همين كه ارزش پول نصف شده (بصورت مشخص در مقابل دلار و طلا) اين خودش به تنهايي، حتي اگه قيمتها هم ثابت مي بود يه فشار اقتصادي 80 تا 100 درصدي به مردم تحميل ميكرد... حالا وارد كننده، توليد كننده و خدمات با همين بهانه و براي جبران هزينه هاي افزايش نرخ ارز يا هزينه هاي توليد يا هزينه هاي عمومي كه خذماتي ها رو شامل ميشه به همين نسبت بالا بردن.... يعني ارزش پول قشر متوسط كه اكثرا" درآمد ثابتي دارند نصف ضربدر افزايش قيمتها به ميزان حداقل 60% .... به اينصورت به طور قطع ميشه گفت قدرت خريد مردم در خوشبينانه ترين حالت نصف شده ... حالا شده هي بيا از آمار توهمي به مردمي بده كه با تمام وجود اين افزايش هزينه زندگي رو لمس مي كنن.
  • بدون نام SE ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    7 0
    اوا خاک عالم ! ما هم از شما انتظار نداشتیم ، اونم با این حالتون.
  • بدون نام US ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
    3 0
    قبل از این که شما بیای وطرحیارانه ها را اجرا کنی تورم حدود 11 درصد بود که داشت یک رقمی میشد