واحد مرکزی خبر نوشت:

مدیر اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه تنها 8 درصد پیش خریداران سکه برای دریافت سکه مراجعه کرده اند گفت : استقبال پیش خریداران سکه از اوراق گواهی سپرده چشمگیر است .
وی گفت : همه پیش خریداران سکه بدون در نظرداشتن موعد تحویل سکه های خود می توانند تا فردا به شعبه بانک ملی که مبادرت به پیش خرید سکه کرده اند مراجعه و به جای سکه های پیش خرید شده ، اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 24 درصد دریافت کنند.
پیمان قربانی این اوراق را دو ساله اعلام کرد و افزود : از آنجا که نرخ سود این اوراق از زمان پیش خرید محاسبه و پرداخت می شود استقبال چشمگیری از آن شده است و متقاضیان استفاده از این اوراق تا فردا فرصت دارند برای دریافت آن از شعب پیش خرید سکه اقدام کنند .
وی در پاسخ به اینکه آیا پیش خریداران سکه می توانند بخشی از مبلغ پیش خرید سکه را به گرفتن گواهی سپرده و بخش دیگر را برای دریافت سکه اختصاص دهند گفت : با توجه به روند کاهشی قیمت سکه در بازار ، بانک مرکزی برای جلوگیری از زیان پیش خریداران سکه سه روش جایگزین در نظر گرفته است .
وی علاوه بر روش" گواهی سپرده با نرخ سود 24 درصد " ، "خرید سکه با قیمت بانک مرکزی در شعب بانک ملی یا دریافت پول به جای سکه " و نیز "دریافت گواهی طلا یا پته قابل انتقال به غیر " را از گزینه های در نظر گرفته شده برای پیش خریداران سکه اعلام کرد .
این مقام مسئول در بانک مرکزی با تاکید بر تعهد این بانک برای تحویل سکه های پیش خرید شده گفت : پیش خریداران برای انتخاب هر شیوه مختارند و هیچ اجباری در انتخاب این شیوه ها نیست.
وی درباره میزان استقبال از اوراق گواهی سپرده به جای دریافت سکه اظهارداشت : میزان استقبال از این اوراق در پنج شنبه گذشته 41 درصد بود اما با روند کاهشی قیمت سکه امروز به 84 درصد رسیده است.
قربانی در پاسخ به این پرسش که ایا بیشتر پیش خریداران خرد از اوراق گواهی سپرده استفاده کرده اند یا پیش خریداران عمده گفت : استقبال افرادی که پیش خرید عمده سکه داشتند به مراتب بیشتر از خریداران خرد است.
وی افزود : بر اساس امارهای موجود حدود 92 درصد افرادی که به صورت عمده سکه پیش خرید کرده اند ، یکی از شیوه های جایگزین به ویژه دریافت گواهی سپرده را به جای دریافت سکه انتخاب کرده اند.
قربانی با بیان اینکه در چهار مرحله بیش از 9 میلیون قطعه سکه بهار آزادی سال گذشته در شعب بانک ملی پیش فروش شد ، افزود : از این میزان موعد تحویل 16 درصد از سکه های پیش خرید شده فرارسیده است که بخش عمده ای از انهم وارد بازار نشده که این چنین در بازار اثر گذاشته و روند کاهشی قیمت سکه را موجب شده است.
وی درباره میزان عرضه سکه بانک مرکزی گفت : در دو سال گذشته سالانه بیش از 2.2 برابر متوسط ده سال قبل سکه بهار ازادی ضرب و به بازار عرضه شده است.
مدیر اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی سکه های پیش خرید شده سال گذشته را که امسال موعد تحویل ان است پنج برابر متوسط عرضه 10 سال گذشته و سه برابر عرضه سکه در سال 90 اعلام کرد.
وی با اشاره به حجم انبوه سکه های پیش خرید شده اظهارداشت : در صورت ثابت بودن سایر شرایط انتظار می رود بازار سکه به طور بی سابقه ای زیر فشار مداوم عرضه قرار گیرد که در چنین شرایطی امکان کاهش روز  افزون قیمت سکه دور از انتظار نیست.
این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به پیش فروش سکه با موعد تحویل چهار ، شش ، هشت و نه ماهه بعد از پیش خرید گفت : عرضه سکه های پیش خرید شده تا پایان امسال ادامه خواهد یافت .

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    25 0
    "استقبال پیش خریداران سکه از اوراق گواهی سپرده چشمگیر است" من به بانک مراجعه کردم از اوراق فوق خبری نداشت گفت شمت نفر اولی هستی که چنین درخواستی می کنی تعجب کردم جالبتر این جمله است که استقبال چشمگیر بوده!
    • مهدی IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
      2 0
      دقیقا برای من هم این اتفاق افتاد تازه بعدش من گفتم به بانک می فروشم بازم گفتن شما اولین نفری کلیک کردن گفتن گزینه ها فعال نیست ببر بازار بفروش
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    15 1
    مشکل ما ارزان شدن سکه نیست، مشکل ما جوانان کار، مسکن و ازدواج است. . خبرآنلاین لطفا نیازهای جوانان را بیشتر منعکس کنید.
  • بدون نام CA ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    32 1
    مردم برید اوراق بگیرید که اینا با خیال راحت سکه رو بکنند 800000 تومان.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    36 2
    دولت با تزریق ارز ، قیمت را مصنوعی پائین نگه داشته تا گواهی ها فروش روند در آینده قیمت را باز می گرداند و سکه ها را با قیمت دلخواه عرضه می کند مگر همین چند ماه پیش ارز را در بازار با قیمت های بالا نفروخت ؟ مگر این سکه هائی که 500 600 تومان فروختند به مردم همان سکه های 200 300 هزارتومانی ابتدای سال 90 ِ دولت نیود ؟! توسعه رسمی دلالی از طرف دولت یسیار نا پسندیده و نا بخشودنیست آن هم به این حد سازمان یافته
  • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    14 1
    كجاست اون دولتي كه نرخ بهره را مي خواست تك رقمي كنه يك شبه نرخ بهره بانكي را 20 و حالا 24 درصد كردند. بي خود نيست اجاره يك اپارتمان 100 ميلوني در ماه 2 ميليون و چهارصد ميشه
    • بدون نام IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
      3 0
      بابا ، پولدار ! می خوای بگی 2400 کرایه می دی؟!!!! ماه که ماهی 400 کل حقوقمونه چی بگیم پس
  • بدون نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    3 0
    دقت كنيد((فقط ۸ درصد پیش خریداران، برای دریافت سکه مراجعه کردند))پس تناقض دارد(( با در چهار مرحله بیش از 9 میلیون قطعه سکه بهار آزادی سال گذشته در شعب بانک ملی پیش فروش شد ، افزود : از این میزان موعد تحویل 16 درصد از سکه های پیش خرید شده فرارسیده است که بخش عمده ای از انهم وارد بازار نشده که این چنین در بازار اثر گذاشته و روند کاهشی قیمت سکه را موجب شده است.)) درنتيجه باتوجه به اينكه بيشترين فروش در دي ماه بوده ودر هفته اول 4.5 ميليون سكه پس كلي سكه پيش بانك مونده كه بايد توسط دولت درآينده نزديك به قيمت بالا فروش برود .
  • عجب اله IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
    4 0
    اخبار ساعت 19 شبکه اول ، اعلام کرد 16درصد سکه تحویل گرفته اند، و مصاحبه با مسئولان مربوطه را هم پخش کرد ، شما زدید 8 درصد؟ آمار رو هر کسی هر قدر زورش می رسه کم می کنه! آمار سازی افتخاره نه؟
  • بدون نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
    0 1
    عزیز نرخ بهره با نرخ تسهیلات فرق میکنه همین حرفاست که مارو داغون کرده اگه اولش نرخ بهره رو بالا برده بود این بلا سرمانیامده بود
  • مسعود IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    0 0
    از من به شما نصیحت اواسط ماه رمضان امسال 20 % از سرمایه کلتان را خریدار باشید و اواخر بهمن فروشنده باشید
  • ناشناس IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    0 0
    من امروز براي تحويل ٥قطعه سكه نا قابل كه شش ماه قبل ثبت نام كرده بودمبه بانك رفتم ابتدامبلغ ١٤٩هزارتومان از من كرفتند بعد سكه ها رو تحويل دادند فكرش رو بكن من يك فرهنكي با ٢٣سال سابقه كار بعد از مدتها بس اندازتونستم براي خريد اين ٥ قطعه سكه أقدام كنم كه قرار بود به نرخ بهمن ٩٠ يعني حدود ٥٩٠هزارتومان از بانك بخرم حالا بعد از ششماه نه تنها سودي نكردم فقط با اين بس اندازم در بانك مشكل دولت را در برداختهاش به نوعي حل كردم