به گزارش خبرآنلاین،در شهریورماه سال ۱۴۰۴، شهروندان ۱۵۲۴ درخواست را در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ثبت کردند. این درخواستها خطاب به ۳۴۹ دستگاه و سازمان دولتی، عمومی و خصوصی ارائهدهنده خدمات عمومی مطرح شده است. به گزارش روابط عمومی دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تاکنون ۲۹۵۱دستگاه به این سامانه پیوستهاند.
پاسخگویی دستگاهها و ثبت شکایات
از مجموع درخواستهای ثبتشده در شهریور، ۱۲۴۴ مورد پاسخ داده شد. همچنین شهروندان ۴۷۱ شکایت را به ثبت رساندهاند که از این تعداد، ۴۲۱ شکایت پاسخ دریافت کرده است. شکایتها عموماً به دلیل نارضایتی از کیفیت پاسخ دستگاهها ثبت میشوند، نه لزوماً عدم پاسخگویی.
زمان پاسخگویی دستگاهها
طبق قانون، دستگاهها موظفاند حداکثر طی ۱۰ روز به درخواستها پاسخ دهند. در شهریورماه برخی دستگاهها در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ دادهاند و میانگین زمانپاسخگویی آنها صفر روز بوده است. با این حال، برخی سازمانها از این قانون تخطی کردهاند:
استانداری خراسان رضوی: میانگین ۴۵ روز ،شهرداری اسلامشهر: ۴۴ روز، استانداری کرمانشاه ۴۰ روز و شورای شهر کرمانشاه: ۴۰ روز ،استانداری مازندران، شهرداری محمدشهر کرج و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان: ۳۹ روز
پاسخگوترین دستگاهها
در میان دستگاههای پرمراجعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ثبت ۸۲ درخواست بیشترین سهم را داشته و موفق شده است به همه درخواستها و حتی ۱۲ شکایت ثبتشده پاسخ دهد.این وزارتخانه عنوان «پاسخگوترین دستگاه شهریور ۱۴۰۴» را کسب کرده است. پس از وزارت بهداشت، دستگاههای زیر بیشترین حجم درخواست را دریافت کردهاند:
در این میان، وزارت نیرو با وجود دریافت ۳۱ درخواست، به دلیل میانگین زمان پاسخگویی ۱۳ روز (بیشتر از موعد قانونی) و بیپاسخ گذاشتن ۸ درخواست، مشمول عدم رعایت تکالیف مقرر در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات شده است.
جزئیات عملکرد دستگاههای دولتی، عمومی و خصوصی ارائهدهنده خدمات عمومی در شهریور۱۴۰۴ در بخش اسناد منتشرشده سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات(فایل Excel) قابل مشاهده است .
۲۲۳۲۱۷
نظر شما