امیرمسعود عابدین: با شدت گرفتن رقابت، خودروسازان بهروزرسانیها را با دفعات بیشتری عرضه میکنند تا از رقبای خود عقب نمانند، بنابراین به ندرت بهترین نسخه از یک مدل را دریافت میکنید. در گذشته، فیسلیفت میاندورهای تنها تغییر عمده بود، اما دیگر اینطور نیست.
برای مثال، ارزانترین خودروی برقی اروپا را در نظر بگیرید. داچیا در سال ۲۰۲۴ یک فیسلیفت بزرگ به مدل اسپرینگ (Spring) داد، با این حال نسخه بهبودیافته آن اکنون در راه است. برای سال ۲۰۲۶، این خودروی برقی مقرون به صرفه، موتورهای بسیار قدرتمندتری دریافت خواهد کرد. مدل پایه، که قبلاً به ۴۵ اسب بخار محدود بود، اکنون ۷۰ اسب بخار قدرت ارائه میدهد، در حالی که تیپ بالاتر از ۶۵ اسب بخار به ۱۰۰ اسب بخار قدرت میرسد.
همانطور که میتوانید تصور کنید، شکاف عملکردی بسیار زیاد است. نسخه پایه اکنون به جای ۲۶٫۲ ثانیه، در ۱۰٫۳ ثانیه از ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت شتاب میگیرد. اگر موتور قویتر را انتخاب کنید، این فاصله از ۱۴ ثانیه به ۶٫۹ ثانیه کاهش مییابد. داچیا میگوید که بین این سرعتها تا ۲۰ درصد قدرت و گشتاور بیشتری وجود دارد.
باتری جدید و بهبودهای فنی
موتورهای ارتقا یافته، انرژی خود را از یک باتری جدید لیتیوم آهن فسفات (LFP) با ظرفیت ۲۴٫۳ کیلووات ساعت تأمین میکنند؛ این اولین خودروی برقی رنو است که از این نوع باتری استفاده میکند. اسپرینگ همچنین از شارژ سریع DC با سرعت ۴۰ کیلووات پشتیبانی میکند که از ۳۰ کیلووات افزایش یافته و امکان شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصدی را تنها در ۲۹ دقیقه فراهم میکند.
تغییرات بیشتری آن هم پس از یک سال در راه است. این خودروی برقی کوچک بالاخره یک آنتیرول بار برای بهبود پایداری در پیچها دریافت میکند. مهندسان همچنین کمکفنرها و تعلیق را مجدداً تنظیم کرده و ترمزها را ارتقا دادهاند. اصلاحات بیشتر در بدنه، ضریب درگ را در خودروهای مجهز به رینگهای ۱۴ اینچی، از ۰٫۷۴۵ به ۰٫۶۶۰ کاهش داده است.
اسپرینگ ساخت چین در نهایت جای خود را به یک خودروی برقی جدید بر اساس مدل آتی رنو تویینگو خواهد داد که پیشبینی میشود قیمت آن حدود ۱۸ هزار یورو باشد. این مدل سگمنت A قبلاً از طریق یک کانسپت به نمایش گذاشته شده بود که یک هاچبک جعبهای را پیش از عرضه آن در سال ۲۰۲۶ نشان میداد.
منبع: motor۱
۲۲۷۳۲۲
نظر شما