امیرمسعود عابدین: سدان برقی اوتار ۰۶ (Avatr ۰۶)، محصول مشترک چانگان و هواوی و CATL، اخیرا در چین دچار آتشسوزی شده که منجر به اشتعال هفت خودروی اطراف آن گردید. گزارش شده که این خودرو در اواخر آگوست ۲۰۲۵ به صورت نو خریداری شده و در عرض یک ماه و نیم، بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت پیموده است.
اواخر ۵ اکتبر، روزنامه The Sanxiang Daily گزارش داد که سدان برقی اوتار ۰۶ در پارکینگ روستای دونگبی، شهر نینگده استان فوجیان آتش گرفت. عکسها نشان میدهند که خودرو در میان شعلههای عظیم آتش قرار دارد. این آتشسوزی به هفت خودروی اطراف، از جمله آئودی، بیامو، مزدا و آیون آسیب رساند. هیچ تلفاتی تاکنون گزارش نشده است.
جزئیات بیشتر درباره آتشسوزی اوتار ۰۶
روزنامه The Sanxiang Daily گزارش داد که مالک اوتار ۰۶ سوخته درباره این حادثه اظهار نظر کرده است. او گفت که این خودرو را در ۲۸ آگوست ۲۰۲۵ خریداری کرده است. پس از یک ماه و نیم، مسافت پیموده شده آن تنها به ۱,۰۶۶ کیلومتر رسیده بود. به گفته مالک، اپلیکیشن اوتار قبل از آتشسوزی نشان داده که دمای داخل خودرو به ۷۶٫۴ درجه سانتیگراد رسیده و دود ابتدا از سمت صندلی سرنشین جلو متصاعد شده است.
مالک اوتار ۰۶ اظهار کرد که خودروساز با او تماس گرفته و موضوع را پیگیری خواهد کرد. در زمان تهیه این گزارش، اوتار، چانگان و CATL هیچ بیانیه رسمی در مورد این موضوع منتشر نکردهاند. با این حال، به نظر میرسد که مالک خودروی سوخته، لوازم جانبی زیادی را روی کنسول مرکزی خودرو قرار داده بود. یک وبلاگنویس خودرو به نام Yu Dianke گمانهزنی کرده که ممکن است این لوازم باعث تمرکز نور بر روی صندلی سرنشین شود و در نتیجه آتشسوزی رخ داده باشد. دلیل احتمالی دیگر برای این اشتعال، انفجار عطر بوده است.
اوتار ۰۶ در ۱۹ آوریل ۲۰۲۵ وارد بازار چین شد و این حادثه اولین مورد آتشسوزی آن است. یادآوری میکنیم که سدان تمام برقی اوتار ۰۶ از باتری Shenxing LFP ساخت CATL با ظرفیت ۷۲٫۸۸ کیلووات ساعت استفاده میکند. این باتری از یک سیستم ۸۰۰ ولتی با ولتاژ بالا و محافظت گسترده در برابر جریان اضافی بهره میبرد. این مدل اوتار EREV از باتری Freevoy LFP با دو ظرفیت ۳۱٫۷ کیلووات ساعت و ۴۵٫۰۶ کیلووات ساعت استفاده میکند. در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه باتری خودرو عامل آتشسوزی بوده است، وجود ندارد.
اطلاعات بیشتر درباره اوتار ۰۶
اوتار ۰۶ یک سدان سایز متوسط است که توسط نادر فقیهزاده طراحی شده است. ابعاد آن ۴۸۵۵/۱۹۶۰/۱۴۵۰ میلیمتر با فاصله بین دو محور ۲۹۴۰ میلیمتر است. این خودروی برقی میتواند به صورت آپشنال به جای آینههای جانبی، به دوربین مجهز شود. فضای داخلی اوتار ۰۶ دارای یک صفحه نمایش بزرگ است که کنسول مرکزی را قطع میکند. راننده نیز یک صفحه نمایش لمسی شناور هم دارد.
مدل اوتار ۰۶ دو نوع سیستم محرکه دارد. مدل پایه استاندارد با یک موتور الکتریکی تنها به قدرت ۳۳۸ اسب بخار در محور عقب ارائه میشود. نسخه تمام چرخ محرک (۴WD) دو موتور الکتریکی با قدرت ۵۹۰ اسب بخار را ارائه میدهد. باتری آن ساخت CATL با ظرفیت ۷۲٫۸۸ کیلووات ساعت برای بُرد ۶۰۰ تا ۶۵۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) است. مدل EREV (افزاینده برد) یک موتور الکتریکی ۳۱۰ اسب بخار را با یک ژنراتور بنزینی ۱٫۵ لیتری ۱۵۴ اسب بخار ترکیب میکند. دو نسخه باتری ۳۱٫۷ و ۴۵٫۰۶ کیلووات ساعت برای این مدل موجود است و بُرد آن ۱۷۰ تا ۲۴۰ کیلومتر است.
اوتار ۰۶ در چین بین ۲۹,۴۸۰ تا ۳۹,۳۱۵ دلار آمریکا قیمت دارد. طبق گزارش China EV DataTracker، اوتار از آوریل تا آگوست ۲۰۲۵، تعداد ۲۴,۱۵۰ دستگاه از این مدل را به فروش رسانده است.
اوتار از جمله برندهای وارداتی بازار ایران است که سر و صدای زیادی به پا کرده و مدل ۱۱ آن در کشور حضور دارد. براساس وعدههای داده شده، قرار است تا مدلهای دیگری از جمله ۰۶ و ۰۷ و ۱۲ به ایران راه یابند.
منبع: carnewschina
۵۸۳۲۲
نظر شما