انقلاب پنهان هوش مصنوعی/ عامل‌های هوش مصنوعی چطور زندگی ما را دگرگون خواهند کرد؟

در سال ۲۰۲۵ مطالب زیادی درباره عامل‌های هوش مصنوعی (AI Agents) نوشته شد و حالا به نظر می‌رسد که استفاده از این فناوری نوظهور در زندگی روزمره به شکل گسترده‌تری آغاز شود.

تینا مزدکی_عامل‌های هوش مصنوعی، پس از انقلاب هوش مصنوعی مولد که در دو سال گذشته رخ داد، جهش نسلی بعدی هوش مصنوعی محسوب می‌شوند. آن‌ها به‌جای اینکه صرفا به سوالات پاسخ بدهند، یا مانند ChatGPT گفت‌وگو یا تولید محتوا کنند، می‌توانند واقعا به وظیفه خود عمل کنند. این قابلیت به معنای انجام وظایف پیچیده و چند مرحله‌ای، تعامل با سیستم‌های شخص ثالث و کار در جهت اهداف بلندمدت با حداقل دخالت انسانی است.

عامل‌های هوش مصنوعی نقش برجسته‌تری در زندگی ما ایفا خواهند کرد؛ آن‌ها به ما کمک می‌کنند کارآمدتر باشیم و زمان را بهتر سپری کنیم، اما در عین حال چالش‌های جدیدی را در مورد اعتماد و پذیرش اخلاقی فناوری ایجاد می‌کنند. در اینجا مهم‌ترین روندهایی که باعث پذیرش و استفاده از عامل‌های هوش مصنوعی در ۱۲ ماه آینده خواهند شد، آمده است:

۱. تیم‌سازی عامل‌محور

یکی از هیجان‌انگیزترین توانایی‌های عامل‌های هوش مصنوعی، پتانسیل آن‌ها برای کار گروهی است. به‌جای موجودیت‌های واحد و منفرد، معماری عامل‌محور شامل تیم‌هایی از عوامل تخصصی خواهد بود که برای انجام وظایف خاص طراحی شده‌اند و در عین حال با یکدیگر همکاری کرده و داده‌ها را به اشتراک می‌گذارند.

به عنوان مثال، کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک می‌توانند عامل‌هایی را برای ایجاد لیست محصولات مستقر کنند که بر اساس داده‌های دریافتی از عامل خرید و موجودی کالا کار می‌کنند و این عامل نیز با عوامل بازاریابی که برای درک تقاضای مشتری طراحی شده‌اند، همکاری می‌کند. تمامی این فرآیند می‌تواند توسط عوامل مدیریت پروژه هماهنگ شود تا اطمینان حاصل شود که همه در جهت اهداف استراتژیک کسب‌وکار تلاش می‌کنند.

۲. عامل‌ها برای وظایف روزمره

با ظهور ابزارهای عامل‌محور بیشتر، آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای به عنصری روتین در زندگی روزمره تبدیل خواهند شد. تصور کنید عوامل خرید مواد غذایی که صرفاً به آن‌ها می‌گویید چه غذایی می‌خواهید بپزید و آن‌ها به‌جای فقط نوشتن یک لیست خرید، سفارشات را ثبت کرده و تحویل را مدیریت می‌کنند.

عامل‌های تناسب اندام شخصی، برنامه ورزشی و تمرینی شما را مدیریت می‌کنند، در حالی که کارهای خانه توسط عواملی که بر لوازم خانگی هوشمند و دستگاه‌های امنیتی و نظافتی روباتیک نظارت می‌کنند، انجام خواهد شد. در سال ۲۰۲۶، عامل‌های هوش مصنوعی با زندگی روزمره ترکیب می‌شوند، از جزئیات مراقبت کرده و به ما اجازه می‌دهند بر روی مسائل مهم تمرکز کنیم.

۳. بازاریابی برای عوامل هوش مصنوعی

با توجه به اینکه تصمیمات خرید به نمایندگی از ما توسط عوامل هوش مصنوعی گرفته می‌شود، بازاریابان در حال کنار گذاشتن قوانین قدیمی هستند تا بهترین روش فروش محصولات و خدمات خود را در شرایطی درک کنند که تصمیم‌گیرندگان لزوماً دیگر انسان نیستند.

این امر چالش‌های زیادی را به همراه دارد؛ عوامل هوش مصنوعی مانند انسان‌ها به احساسات، تبلیغات آرمان‌گرایانه یا اینفلوئنسرهای مد روز پاسخ نمی‌دهند. این یعنی کسب‌وکارها بر تضمین این موضوع تمرکز خواهند کرد که عامل‌های هوش مصنوعی بتوانند به‌راحتی محصولات و خدمات آن‌ها را بیابند، ارزیابی و درک کنند و همچنین سیگنال‌های اعتماد مانند بررسی‌های تأییدشده و اعتبار دامنه را تفسیر نمایند.

۴. عامل‌ها هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی

در حوزه مراقبت‌های بهداشتی، هوش مصنوعی عامل‌محور کاربردهای تحول‌آفرین زیادی برای ارائه‌دهندگان خدمات و بیماران دارد و سال ۲۰۲۶ می‌تواند سالی باشد که این فناوری عمومی شود. آن‌ها به‌جای رسیدگی به یک وظیفه مانند تجزیه و تحلیل علائم و پیشنهاد درمان‌ها (مانند یک چت‌بات)، می‌توانند بر کل مسیر بیماری بیمار از ابتدا تا انتها نظارت کنند و تشخیص، بررسی سوابق پزشکی، درمان‌ها، مراقبت‌های پس از آن و زمان‌بندی پیگیری‌ها را هماهنگ کنند.

این عامل‌ها به ما کمک می‌کنند تا رویکردی جامع به سلامت خود داشته باشیم و ارتباطات بین سبک زندگی، داروها و عوامل خطر را درک کرده و بر اساس آن‌ها اقدام کنیم. در سطح جهانی، کمبود متخصصان آموزش‌دیده مراقبت‌های بهداشتی و افزایش هزینه‌ها، محرک‌های اصلی پذیرش این فناوری خواهند بود.

انقلاب پنهان هوش مصنوعی/ عامل‌های هوش مصنوعی چطور زندگی ما را دگرگون خواهند کرد؟

۵. عامل‌ها در حملات و دفاع سایبری

نرخ و مقیاس حملات سایبری به‌سرعت در حال افزایش است، به‌طوری که طبق گزارش‌ها، وقوع این حوادث در سال ۲۰۲۵ ۲۱ درصد افزایش یافته است. فناوری‌های جدید همیشه بردارهای حمله جدیدی ایجاد می‌کنند و هوش مصنوعی عامل‌محور مطمئناً نمونه بارز این قاعده است؛ به عنوان مثال، ربات ReaperAI یک هوش مصنوعی عامل‌محور است که می‌تواند با تجزیه و تحلیل، شناسایی و بهره‌برداری خودمختار از آسیب‌پذیری‌های شبکه، حملات سایبری پیشرفته را اجرا کند.

مارسین کلزینسکی، مدیرعامل Malwarebytes، می‌گوید: «ما فقط شاهد افزایش کمی حملات نیستیم، بلکه شاهد اشکال کاملاً جدیدی از فریب و خودکارسازی هستیم که حتی چند سال پیش غیرقابل تصور بود.»در پاسخ به این تهدیدات، عوامل هوش مصنوعی با قابلیت انطباق، شکار و خنثی‌سازی این تهدیدها در حال توسعه هستند. در سال ۲۰۲۶، این عامل‌ها که با انتقال از دفاع واکنشی به دفاع پیشگیرانه شناخته می‌شوند، در جبهه جدیدی از جنگ علیه فیشینگ، باج‌افزارها و سرقت داده‌ها فعالیت خواهند کرد.

۶. عامل‌ها در خدمات مالی

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که خدمات مالی یکی از اولین بخش‌هایی خواهد بود که تحت تأثیر عامل‌های هوش مصنوعی قرار می‌گیرد. بانک‌ها و شرکت‌های بیمه از آن‌ها برای مدیریت فرآیندهای پیچیده انطباق چند مرحله‌ای، و همچنین نظارت لحظه‌ای بر حساب‌ها و تراکنش‌ها برای مبارزه با کلاهبرداری استفاده خواهند کرد.

این عوامل به ما کمک می‌کنند مدارک و مستندات لازم برای درخواست‌های وام مسکن و تسهیلات را آماده کنیم و پرتفوی‌های سرمایه‌گذاری را برای به حداقل رساندن ریسک‌ها و به حداکثر رساندن بازده، متعادل سازیم و در لحظه به سیگنال‌های بازار، شرایط اقتصادی و اخبار جهانی واکنش نشان دهیم. در این صنعت بسیار رقابتی، انطباق با فرصت‌های ایجاد شده توسط فناوری جدید برای بقا ضروری است، به این معنی که هوش مصنوعی عامل‌محور در سال ۲۰۲۶ در اولویت دستور کار هیئت مدیره خواهد بود.

۷. عامل‌ها؛ همراهان هوش مصنوعی

عامل‌های هوش مصنوعی صرفاً برای افزایش بهره‌وری و کارایی استفاده نخواهند شد. تحقیقات نشان می‌دهد که محبوب‌ترین کاربرد هوش مصنوعی مولد در سال ۲۰۲۵، همدمی و تراپی است، و عوامل هوش مصنوعی با عملکردی که همیشه فعال بوده و توانایی انجام عمل را دارند، بر روی این قابلیت‌ها به عنوان دوستان و همراهان مجازی بنا خواهند کرد. آن‌ها در به‌خاطر سپردن و یادگیری از تعاملات گذشته بهتر خواهند بود، به این معنی که هر چه زمان بیشتری را با آن‌ها سپری کنیم، ما را بهتر درک خواهند کرد.

این روند (استفاده از عوامل هوش مصنوعی به‌عنوان همراه) هشدارهای جدی را به دنبال دارد، چرا که مانند ظهور اینترنت، برخی افراد ناگزیر از آن‌ها به عنوان جایگزینی برای ارتباطات واقعی انسانی استفاده خواهند کرد. با این حال، این فناوری کاربردهای مثبتی نیز دارد که شامل امکان صحبت کردن درباره مسائل سلامت روان که فرد برای در میان گذاشتن با دیگران آمادگی ندارد، کمک به رفع احساس تنهایی و انزوای اجتماعی می‌شود.

مسئله اعتماد

پس عامل‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای ما تصمیم بگیرند، برای ما فکر کنند و حتی پول ما را برای ما خرج کنند. اما لحظه‌ای صبر کنید، آیا این واقعاً ایده معقولی است؟ این سؤال که جامعه چقدر برای واگذاری کنترل تصمیمات روزمره (و امور مالی) آماده است، در سال ۲۰۲۶ به یک موضوع داغ تبدیل خواهد شد. این موضوع به اعتماد بستگی دارد.

اگرچه مطالعات نشان می‌دهد که ما به‌طور فزاینده‌ای نسبت به ایده تصمیم‌گیری‌های مالی خودکار توسط ماشین‌ها تمایل داریم، اما برای پذیرش عمومی، ارائه‌دهندگان خدمات هوش مصنوعی باید نشان دهند که الگوریتم‌های آن‌ها همیشه با شفافیت و پاسخگویی و با در نظر گرفتن بهترین منافع ما عمل می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها باید ثابت کنند که علاوه بر گرفتن تصمیمات درست برای کیف پول ما، با ارزش‌های ما نیز هماهنگ خواهند بود، زیرا تصمیمات خرید به‌طور فزاینده‌ای تحت تأثیر نگرانی‌های اخلاقی و زیست‌محیطی قرار می‌گیرند.

آماده شدن برای آینده‌ای عامل‌محور

عامل‌های هوش مصنوعی به‌سرعت از وعده‌های اولیه به تأثیرات دنیای واقعی در حال حرکت هستند. سال آینده نشان میدهد که کسب‌وکارها و افراد چقدر خوب با این سیستم‌ها کنار می‌آیند، زیرا این سیستم‌ها تصمیم‌گیری‌های بیشتری را بر عهده می‌گیرند، وظایف پیچیده را خودکار می‌کنند و نحوه کار، خرید و تعامل ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. موفقیت به اعتمادسازی، تضمین استفاده اخلاقی، و بازنگری در فرآیندها بستگی دارد تا انسان‌ها و عوامل هوشمند بتوانند به‌طور مؤثری همکاری کنند. کسانی که از هم‌اکنون آماده می‌شوند، در دنیای مبتنی بر عامل‌ها بهترین وضعیت را برای پیشرفت خواهند داشت.

منبع: forbes

۵۸۳۲۳

کد خبر 2126340

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =