دایملر و بی.ام.و همراه با دانشگاه فنی مونیخ و تعدادی از شرکت‌های پیشرو در فناوری، خودروهای الکتریکی شهری با وزن زیر 400 کیلوگرم، قدرت 15 کیلووات و ایمنی برابر با خودروهای بنزین‌‌سوز کنونی خواهند ساخت.

محبوبه عمیدی: با اینکه دو خودروساز آلمانی بی.ام.و و دایملر (گروه صنعتی مادر مرسدس بنز) سال‌هاست برای به دست آوردن قلب، ذهن و جیب‌های پر از پول خریداران خودروهای لوکس با یکدیگر رقابت می‌کنند، این‌بار پروژه مشترکی را همراه با بیش از ده همکار دیگر برای به تولید انبوه‌ رساندن خودروهای الکتریکی آغاز کرده‌اند.

به گزارش گیزمگ، مشارکت حدود 12 سازمان بزرگ و خودروساز شناخته‌شده در این پروژه که Visio.M دارد،آن را به خوبی پیش می‌برد. در میان این همکاران از وزارت آموزش و پژوهش آلمان که بودجه‌ای 11میلیون یورویی (14میلیون دلاری) به آن اختصاص داده گرفته تا دانشگاه فنی مونیخ و شرکت‌های ارائه‌کننده فناوری‌های تازه در کنار خودروسازان دیده می‌شوند.

شاید وجود غول‌های صنعت خودروسازی آلمان در کنار دانشگاه‌ها و شرکت‌های عظیم فناوری باعث شود انتظاری بسیار جاه‌طلبانه از نتایج این پروژه داشته باشیم اما حقیقت این است که تمام این تلاش‌ها روزی به تولید خودروهای سبک الکتریکی شهری که دارای تجهیزات ایمنی کافی برای سرنشینان خود هستند و تردد در خیابان‌های شلوغ را ساده‌تر خواهند کرد، منجر خواهد شد.

یکی از نشریاتی که خبر آغاز این پروژه را اعلام کرده، می‌نویسد: «در راه رسیدن به تولید انبوه وسائل‌نقلیه برقی هنوز موانع تکنیکی قابل‌توجهی باقی‌مانده که باید بر آنها غلبه کنیم. یکی از آنها حداقل سطح ایمنی است که برای خودروهای کوچک الکتریکی تأمین شده و مانع از عرضه عمومی آنها خواهد شد. موضوع دیگر باتری‌های گران‌قیمت و بسیار سنگینی است که باید در خودروهای الکتریکی اقتباس شده از خودروهای بنزین‌سوز مورد استفاده قرار بگیرد».

Mute

همکاران این پروژه تصمیم دارند خودروهای الکتریکی شهری با قدرت 15 کیلووات (20 اسب‌بخار) و وزنی کمتر از 400 کیلوگرم تولید کنند که از لحاظ ایمنی در جاده‌ها با خودروهای بنزین‌سوز کنونی رقابت کنند. احتمالا اولین خودروی مورد استفاده این پروژه نمونه مفهومی MUTE خواهد بود که توسط دانشگاه فنی مونیخ تولید شده و به تغییراتی در ایمنی، بخش‌های مکانیکی و ذخیره انرژی نیاز دارد.

Mute

این نمونه مفهومی با استفاده از باتری یون لیتیومی که با توان 10 کیلووات‌ساعت، انرژی مورد نیاز موتور 15 کیلوواتی آن را  تأمین می‌کند، می‌تواند مسیری 100 کیلومتری را با سرعت 120 کیلومتربرساعت طی کند. وزن اولیه این خودرو حدود 500 کیلوگرم است.

هر دو خودروساز دایملر و بی.ام.و برای مشارکت در این پروژه خودروی الکتریکی خود را تولید خواهند کرد. بی.ام.و قصد دارد اولین خودرو از خط الکتریکی خود را در سال میلادی آینده رونمایی کند. دایملر نیز همزمان خودروی جدید SLS AMG E-CELL خود را به نمایش درخواهد آورد.

 53273

کد خبر 212648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    31 1
    اگر ذره ای محبت به مردم در دل مسئولین ... باشد باید در چنین پروژه هایی شرکت کنند لااقل به جهت مالی تا چنین امکاناتی برای استفاده ملت ما نیز فراهم شود ...
    • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      15 1
      خواب دیدی خیره
  • اخورزو خان IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    14 1
    خجالت بکش بی ام و از سایپا وایران خودور یاد بگیر این گاری چیه میخوای بسازی
  • بدون نام DE ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    7 1
    TUM = Technische Universität München
  • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    10 4
    اگه این ماشینه پس پرایدچیه؟
    • علی IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
      3 0
      هواپیما!!!!!!!
  • تكرك AE ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    5 0
    اين شركتها خارجي جرا هر يك ماه يك نوع جديد درست ميكنند ماها مال بيست سال بيش باهاش فيس مي دهيم!!
  • بدون نام US ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    0 0
    درست كردنش كه ميشه. اما دقت نميفرماييد ديكه. حرف كليدي ا ي م ن.... ايمن. حالا مرش بياد جولو
  • بدون نام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    3 0
    یعنی این از تیبا قشنگتره؟
  • h+ A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    ای بابا اینا که ماشین نیست :ماشین به پراید میگن !!!!!!!!!!!!