«از رنسانس تا هوش مصنوعی؛ سینما در آستانه تحولی تاریخی

جورج میلر، کارگردان سرشناس «مد مکس»، در آستانه برگزاری جشنواره فیلم هوش مصنوعی اومنی در استرالیا، با دفاع از نقش ای‌آی در آینده سینما گفت: «هوش مصنوعی اینجاست تا بماند و همه چیز را تغییر دهد.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او این فناوری را ابزاری «برابری‌خواه» دانست که فیلمسازی را در دسترس همگان قرار می‌دهد، اما در عین حال تأکید کرد هیچ ماشینی قادر به جایگزینی «ذات انسانی» در هنر بازیگری نخواهد بود.

در حالی که بسیاری از فعالان هالیوود نسبت به تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت سرگرمی بیمناک هستند ــ به‌ویژه پس از ظهور بازیگر مجازی «تیلی نوروود» ــ جورج میلر، کارگردان «مد مکس»، این فناوری را با جنبش رنسانس در نقاشی مقایسه می‌کند.

میلر در گفت‌وگو با روزنامه گاردین پیش از شروع جشنواره فیلم هوش مصنوعی اومنی در استرالیا گفت: بحث پیرامون ای‌آی «بازتابی از لحظات پیشین تاریخ هنر» است، به‌ویژه در دوران رنسانس، زمانی که معرفی تکنیک نقاشی با رنگ روغن «به هنرمندان امکان داد آثار خود را در گذر زمان اصلاح و ارتقا دهند.»

او توضیح داد: «آن تغییر جنجال‌برانگیز بود؛ برخی استدلال می‌کردند که یک هنرمند واقعی باید بدون هیچ اصلاحی اثر را روی بوم بیاورد، در حالی که دیگران انعطاف‌پذیری جدید را پذیرفتند. بحث مشابهی در قرن نوزدهم با ورود عکاسی شکل گرفت. هنر باید تکامل یابد. عکاسی مسیر خود را یافت، نقاشی نیز ادامه داد. هر دو تغییر کردند، اما هر دو باقی ماندند. هنر تغییر کرد.»

میلر همچنین از هوش مصنوعی حمایت می‌کند زیرا به گفته او «بسیار برابری‌خواه است.» او افزود: «این فناوری روایتگری تصویری را برای هر کسی که به آن علاقه دارد ممکن می‌کند. بچه‌هایی را می‌شناسم که هنوز به سن نوجوانی نرسیده‌اند اما با ای‌آی کار می‌کنند. آنها لازم نیست پول جمع کنند؛ دارند فیلم می‌سازند ــ یا حداقل بریده فیلم کنار هم می‌گذارند.»

به باور میلر، هوش مصنوعی «پویاترین ابزار در تکامل ساخت تصویر متحرک» است. او گفت: «من همیشه به‌عنوان یک فیلمساز با ابزارها پیش رفته‌ام. ای‌آی اینجاست تا بماند و تغییر ایجاد کند. آنچه موجب نگرانی و بحث می‌شود، تعادل میان خلاقیت انسانی و توانایی ماشین است.»

با این حال میلر تأکید کرد که در نهایت، هوش مصنوعی تهدیدی نیست زیرا نمی‌تواند «ذات انسانی» را جایگزین کند. او با یادآوری گفت‌وگویی که درباره مستند بریتانیایی «به من گوش کن مارلون» (۲۰۱۵) داشته ــ اثری که مارلون براندو را با نرم‌افزار به‌صورت سه‌بعدی بازسازی کرده بود ــ گفت باور ندارد هوش مصنوعی بتواند بازیگران را به شکلی واقعی جایگزین یا احیا کند، زیرا ویژگی منحصربه‌فرد بازی انسانی غیرقابل تقلید است.

او نقل‌قولی از یک کارگردان جوان در همان زمان را یادآور شد: «شاید در آینده بتوانید شخصیتی بسازید که شبیه مارلون براندو باشد، اما هرگز چیزی نزدیک به خود براندو نخواهید داشت. شما آن درگیری و تعامل زنده‌ای را که از همکاری میان بازیگران، کارگردانان و نویسندگان شکل می‌گیرد نخواهید داشت. شما ذات براندو را نخواهید داشت.»

فیلم تازه میلر با نام «فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه» در سال ۲۰۲۴ در جشنواره فیلم کن برای نخستین بار نمایش داده شد و توانست در گیشه جهانی ۱۷۴.۳ میلیون دلار فروش داشته باشد.

منبع: ورایتی

5959

کد خبر 2126547

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار