امیرمسعود عابدین: با اینکه تقاضای زیادی برای سوپراسپرتهای برقی وجود ندارد، اما فراری همچنان با قدرت پیش میرود. نخستین خودروی الکتریکی این خودروساز ایتالیایی که به سادگی الکتریکا (Electtrica) نامیده میشود، سال آینده به طور کامل رونمایی خواهد شد. در همین حال، فراری مشخصات اولیه این مدل جدید را فاش کرده و از منظر فنی، فوقالعاده جذاب به نظر میرسد.
الکتریکا یک خودروی گرند تورر در قالب مدل GTC۴Lusso خواهد بود، اما همچنان موقعیت رانندگی متمایل به جلو و فاصله بین دو محور نسبتاً کوتاهی معادل ۱۱۶٫۵ اینچ خواهد داشت که بیشتر شبیه به سوپراسپرتهای موتور وسط است. فراری، باتری ۸۰۰ ولتی و موتورها را به صورت داخلی توسعه داده و در کارخانه مارانلو ساخته خواهند شد.
قدرت و عملکرد خیرهکننده
در حالت Boost، الکتریکا از طریق چهار موتور الکتریکی خود بیش از ۹۸۶ اسب بخار قدرت تولید خواهد کرد و باتری ۱۲۲٫۰ کیلووات ساعتی آن، برد ۵۲۹ کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTP) را ارائه میدهد. (انتظار میرود این رقم در تستهای EPA آمریکا ۴۸۲ کیلومتر یا کمتر باشد). شتاب ادعایی ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۲٫۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت است.
فراری با این خودرو، مسیر توسعه خود را با استفاده از سختافزار و نرمافزار پیچیده، برای کنترل کامل دینامیک خودرو ادامه خواهد داد. این چهار موتور، امکان تعریف دقیق تعادل هندلینگ را فراهم میکنند، همانطور که نسخه پیشرفتهای از سیستم تعلیق فعال مورد استفاده در پوروسانگوئه و F۸۰، این کار را انجام میدهد.
سیستم تعلیق فعال فراری (FAST) مبتنی بر کمکفنرهای Multimatic است که دارای یک پیچ توپی بوده و توسط یک موتور ۴۸ ولتی متصل به پیستون کمکفنر به حرکت در میآید. نتیجه نهایی، سیستمی است که میتواند نیروی کمکی خود را به خودرو وارد کند و کنترل کامل بر نحوه حرکت بدنه را فراهم سازد و کنترل خیرهکنندهای بر کیفیت سواری و هندلینگ ارائه میدهد.
نوآوریهای مکانیکی: چهار موتور و سیستم تعویض دنده شبیهسازی شده
به تمام قابلیتهایی که گفته شد، قابلیت فرمانپذیری مستقل چرخهای عقب را نیز اضافه کنید، به طوری که هر چرخ میتواند بر خلاف دیگری حرکت کند. این سیستم به شما، کنترل کامل بر نحوه حرکت هر چرخ در تمام جهات را میدهد. نتایج باید شگفتانگیز باشند، همانطور که از فراری انتظار میرود.
دو موتور عقب هر کدام ۴۱۶ اسب بخار قدرت دارند و تا ۲۵,۰۰۰ دور در دقیقه میچرخند که تقریباً بالاتر از هر خودروی برقی دیگری است. دو موتور جلو همان موتورهایی هستند که در F۸۰ استفاده شدهاند و هر کدام ۱۴۱ اسب بخار قدرت تولید میکنند، در حالی که حداکثر تا ۳۰,۰۰۰ دور در دقیقه میچرخند. بنابراین هنگامی که هر چهار موتور کار میکنند، قدرت به شدت به سمت عقب متمایل خواهد بود و محور جلو میتواند به طور کامل جدا شود.
باتری از ۱۴ ماژول شامل ۱۵ سلول تشکیل شده و مستقیماً در شاسی خودرو ادغام شده است. فراری بیشتر ماژولها را پشت راننده و زیر صندلیهای عقب چیده تا به توزیع وزن ۴۷ درصد جلو و ۵۳ درصد عقب کمک کند. به گفته فراری، وزن خودرو باید حدود ۲۳۰۰ کیلوگرم باشد که رقم بالایی بوده و تقریباً مشابه پوروسانگوئه است. با این حال، سیستمهای شاسی فعال باید تأثیر زیادی در پوشاندن این وزن زیاد داشته باشند.
فراری در الکتریکا از یک شتابسنج در محور عقب استفاده میکند تا صدای پیشرانه را دریافت کرده و سپس آن را در کابین تقویت کند. بنابراین، هیچ صدای جعلی در این خودرو وجود ندارد، بلکه فقط نسخه بلندتری از صداهایی است که خودرو در حال حاضر تولید میکند.
الکتریکا همچنین از یک سیستم تعویض دنده ساختگی استفاده خواهد کرد، اما این سیستم با نمونههایی که قبلاً دیدهایم، متفاوت است. فراری میگوید که این خودرو دارای پنج نقشه توان/گشتاور متفاوت است که دندههای مختلف را شبیهسازی میکنند و شما میتوانید با پدال شیفت بالا (upshift) روی ستون فرمان، در بین آنها جابجا شوید. در همین حال، پدال شیفت پایین (downshift) یک اثر ترمز موتور شبیهسازی شده را کنترل میکند و حس کاهش دنده هنگام ترمزگیری برای پیچ را تقلید میکند.
ما هنوز بسیاری از جزئیات خودرو، مانند ظاهر و قیمت آن را نمیدانیم. فراری اطلاعات بیشتری را قبل از عرضه کامل که احتمالاً در نیمه اول ۲۰۲۶ خواهد بود، منتشر خواهد کرد.
منبع: motor۱
۵۸۳۲۲
نظر شما