زهرا منصوری: با اوجگیری انیمیشنها در سالهای اخیر چهرههای مطرحی هم حاضر به همکاری در آنها شدند؛ از صداپیشگان شناختهشده تا بازیگران حرفهای که در مقام صداپیشه به جای کاراکترهای انیمیشنی صحبت میکنند. این مسیری است که انیمیشنها، بیش از یک دهه آرام آرام اما پیوسته پیمودهاند تا علاوه بر جلب نظر مخاطبان به ویژه کودکان، هنرمندان را هم راضی به همکاری کنند. اما این فقط بازیگران و صداپیشگان نیستند که دل در گروی انیمیشن داشتهاند. در سالهای اخیر خوانندگان پاپ و سنتی هم پا به این عرصه گذاشتهاند و هر کدام قطعاتی برای این آثار خواندهاند از شهرام ناظری گرفته تا علیرضا طلیسچی و گرشا رضایی. در این گزارش به مرور آثاری میپردازیم که خوانندگان به اجرای قطعاتی در آنها پرداختهاند.
علیرضا طلیسچی و شروین حاجیپور در «پسر دلفینی ۱ و ۲»
علیرضا طلیسچی، خواننده پاپ که در این سالها توانسته سالن کنسرتهایش را پر کند، از جمله خوانندگانی است که پیوندی بین دنیای سینما و موسیقی برقرار کرده و تجربهای متفاوت و خلاقانه را پشت سر گذاشته است. یکی از این تجربهها، حضورش بهعنوان خواننده در انیمیشن «پسر دلفینی» بود. «قلب من» و «فانوس دریایی» عنوان دو قطعه با مضمون مادر بودند که طلیسچی برای این انیمیشن خواند. همراهی او با «پسر دلفینی» درواقع پلی شد میان موسیقی پاپ امروز و فضای رنگارنگ و خیالانگیز انیمیشن، تجربهای که کمتر در کارنامه خوانندگان ایرانی دیده میشود. او بعدها این دو قطعه را در کنسرتهایش هم اجرا کرد.
«پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیهکنندگی محمدامین همانی از جمله انیمیشنهای موفق ایرانی است که در سال ۱۴۰۱ به نمایش درآمد و با جذب ۹۱۷ هزار مخاطب، به فروش ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی رسید. «پسر دلفینی» درباره کودکی است که در دل دریا از مادرش جدا میشود و به شکل معجزهآسایی توسط یک دلفین نجات پیدا میکند. او در کنار دلفینها بزرگ میشود و یاد میگیرد مثل آنها زندگی کند. اما روزی سرنوشت پای او را به دنیای انسانها باز میکند، جایی که باید میان هویت انسانی و زندگی دریاییاش تعادل پیدا کند.
این همان انیمیشنی است که موفقیتش باعث شد سازندگانش دنبالهای بر آن بسازند. این بار «پسر دلفینی» به چهرهای محبوب و قهرمانانه در نگاه موجودات دریایی و مردم جزیره تبدیل شده است. اما در زندگیاش احساس تنهایی میکند زیرا همه از او انتظار دارند که یک قهرمان باشد و... قسمت دوم این فیلم سال گذشته ۴۵۹ هزار قطعه بلیت فروخت و فروشی ۳۲ میلیارد تومانی کسب کرد.
شروین حاجیپور، خوانندهای بود که تیتراژ انیمیشن «پسر دلفینی ۲» را خواند. گرچه سازندگان تا زمان حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر و حتی بعدش خبری درباره این موضوع منتشر نکردند اما مخاطبان در سالن نمایش متوجه اجرای شروین حاجی پور شدند. شعر این ترانه با مضامینی همچون امید، همراهی و پشتکار همراه است.

بهزاد عمرانی و امید نعمتی در «ژولیت و شاه»/ شهرام ناظری در «آخرین داستان»
اشکان رهگذر کارگردان مطرح سینمای انیمیشن که پیش از این «آخرین داستان» را ساخته بود، در جشنواره سال گذشته انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» را به نمایش گذاشت؛ اثری که ۶ سال برای ساختش زمان گذاشته بود. انیمیشن موزیکال «ژولیت و شاه» روایتی تلفیقی از تاریخ، عشق و ورود هنر نمایش غربی به ایران دوران قاجار است. در این اثر که نگاهی به ماجرای ناصرالدینشاه و حضور ژولیت، بازیگر جوان فرانسوی در دربار دارد، موسیقی و آواز نقشی کلیدی در پیشبرد داستان ایفا میکنند.
در میان خوانندگان این پروژه، نام بهزاد عمرانی و امید نعمتی که با سابقه فعالیت در گروه موسیقی پالت شناخته میشود، به چشم میخورد. بهزاد عمرانی با اجرای قطعهای ویژه در نقش ناصرالدینشاه قاجار حضور دارد. او ترانهای را با نام «ناصرالدینشاه» اجرا کرده که توسط میثم یوسفی سروده و با آهنگسازی بهنام جلیلیان و تنظیم و میکس رامین دارستانی آماده شده است. صدای عمرانی به شخصیت شاه بُعدی موسیقایی میدهد. اجرای او در کنار دیگر خوانندگان شناختهشده پروژه همچون امید نعمتی، تنوعی صوتی به موسیقی متن داده و باعث شده است هر شخصیت با رنگ و حال و هوای خاص خود معرفی شود. امید نعمتی خواننده پالت هم تیتراژ ابتدایی «ژولیت و شاه» را خوانده است. او درواقع سفرهای ناصرالدین شاه را به شیوهای قصهوار روایت میکند. در تیتراژ، شرح داده میشود که شاه چگونه تصمیم گرفت سفر کند، به چه کشورهایی رفت و سرانجام چگونه به فرانسه رسید.
اما «ژولیت و شاه» تنها اثر اشکان رهگذر نیست که در آن خوانندهای به اجرای قطعاتی پرداخته باشد. او پیش از این در انیمیشن «آخرین داستان» هم دست به چنین کاری زد. شهرام ناظری خواننده سنتی کشومان با خوانش شعرهایی از شاهنامه فردوسی تیتراژ پایانی این انیمیشن سینمایی را خواند. «آخرین داستان» داستانی آزاد از ضحاک ماردوش را به تصویر میکشد که در آن، جمشید، شاهی با فر ایزدی، با لشکر اهریمن مقابله میکند و با پیروزیهایش، نخستین آرمانشهر بشری، جمکرد را میسازد. اما غرور و تکبر جمشید، موجب رویگردانی یزدان از او میشود و سرانجام، ضحاک به سلطنت میرسد و سرزمینها را در ظلمت فرو میبرد. «آخرین داستان» با تلفیق هنر انیمیشن و موسیقی سنتی ایرانی، اثری را خلق کرده است که در آن، مبارزه خیر و شر، عشق به میهن و فداکاری برای آزادی به زیبایی به نمایش درآمده است.

گرشا رضایی و «یوز»
این روزها انیمیشن سینمایی «یوز» به کارگردانی رضا ارژنگی و تهیهکنندگی احسان کاوه روی پرده است، محصول تازه مرکز انیمیشن سوره که پیش از این سه انیمیشن سینمایی پرفروش کشور را روانه پرده سینماها کرده بود. یکی از برگبرندههای این انیمیشن تازهنفس برای عرض اندام در میدان گیشه، خوانندگی گرشا رضایی در آن است. این خواننده پاپ و پرطرفدار کشورمان در ادامه فعالیتهای خود دو قطعه برای این اثر خوانده است، قطعه «ایران» که ترانه آن توسط یاحا کاشانی سروده شده، یکی از دو قطعهای است که به طور اختصاصی برای این انیمیشن تولید شده است. قطعه دوم که به موضوع «مادر» اختصاص دارد، نیز در انیمیشن به کار رفته و به زودی بهطور جداگانه منتشر خواهد شد. «یوز» در فضایی فانتزی و ماجراجویانه، روایتگر داستان یوزپلنگ ایرانی دورافتاده از خانه است که در تلاش برای بازگشت به وطن و بازیابی هویت و اصالت خود با چالشهای گوناگون و شخصیتهای متنوع روبهرو میشود. مضمون اصلی داستان به موضوعاتی همچون حفظ طبیعت، بازگشت به خویشتن، هویت ملی و اهمیت یوز ایرانی به عنوان گونهای در معرض انقراض میپردازد و همراهی گرشا رضایی و مضامینی که برای تولید ترانههای این انیمیشن انتخاب شده است، بیشک بر فراگیری و ماندگاری آن در حافظه مخاطبان اثرگذار است.

۲۴۲۲۴۴
نظر شما