امیرمسعود عابدین: استلانتیس قرار است یک شاسیبلند آفرودی جدید با برند جیپ را به صورت مشترک با شرکت دانگفنگ موتور (شریک ایران خودرو) توسعه دهد. این خودرو از فناوریهای برندهای وویا (Voyah) و M-Hero دانگفنگ استفاده خواهد کرد. مقامات دانگفنگ ضمن تأیید ارتباط با استلانتیس، از اظهار نظر درباره جزئیات توسعه جدید خودداری کردند.
وقتی نام استلانتیس و چین برای اولین بار مطرح میشود، بسیاری به یاد لیپموتور میافتند. همکاری بین این دو شرکت از سال ۲۰۲۳ مورد بحث بوده است. با این حال، این گروه بینالمللی سابقه همکاری طولانیتری با دانگفنگ دارد که شریک استلانتیس در تولید خودروهای سیتروئن و پژو در چین است. در ماه مِی ۲۰۲۵، سرمایهگذاری مشترک Dongfeng Peugeot-Citroen (DPCA) یک برند خودروی انرژی جدید (NEV) به نام هدموس (Hedmos) را راهاندازی کرد.
در ماه جولای، آنتونیو فیلوسا (Antonio Filosa)، مدیرعامل گروه استلانتیس، از دانگفنگ بازدید کرد و مدلهای کلیدی برندهای وویا و M-Hero را بررسی کرد. این مدیر ارشد تأکید کرد که استلانتیس همکاری خود را با این خودروساز برای تسریع انتقال به بخش خودروهای انرژی جدید تعمیق خواهد بخشید.
ساختار همکاری: جیپ با فناوری دانگفنگ
روزنامه Economic Observer گزارش داده است که استلانتیس و دانگفنگ احتمالاً به یک توافق اولیه دست یافتهاند. این همکاری شامل توسعه یک شاسیبلند آفرودی با نام تجاری جیپ، با ادغام فناوریهای برندهای وویا و M-Hero است. پیش از این، خودروهای جیپ توسط GAC در چین تولید میشدند، اما این سرمایهگذاری مشترک در سال ۲۰۲۲ ورشکسته اعلام شد.
همکاری جیپ بین استلانتیس و دانگفنگ، مدلی را ایجاد خواهد کرد که قبلاً در پروژه Freelander بین چری (Chery) و جگوار لندرور (Jaguar Land Rover) به کار گرفته شده بود. این بدان معناست که استلانتیس مسئولیت طراحی را بر عهده خواهد گرفت، در حالی که دانگفنگ فناوریهای اصلی، از جمله پیشرانه، کابین و رانندگی خودران را توسعه خواهد داد. این دو طرف قصد دارند اولین کراساوور انرژی جدید جیپ خود را در سه ماهه اول ۲۰۲۷، با یک چرخه توسعه ۱۸ ماهه عرضه کنند.
وبسایت CarNewsChina پیشبینی میکند که این همکاری به استلانتیس اجازه میدهد تا جایگاه خود در بازار چین را تثبیت کند. پیش از این، فروش این گروه برای چندین سال در چین کاهش یافته بود. عرضه یک مدل جدید BEV (برقی) یا PHEV (پلاگین هیبرید) از جیپ، به استلانتیس و دانگفنگ کمک خواهد کرد تا این برند را در داخل چین احیا کنند. سپس، کراساوور جیپ توسعه یافته در چین ممکن است وارد بازارهای خارجی شود. احتمالاً این مدل از فناوریهای زیادی از M-Hero ۸۱۷ که اخیراً عرضه شده، بهره خواهد برد.
نگاهی کوتاه به M-Hero M۸۱۷
M-Hero M۸۱۷ یک شاسیبلند فول سایز توسعه یافته توسط دانگفنگ، با طراحی خارجی محکم و قوی است. ابعاد آن ۵۱۰۰/۱۹۹۸/۱۹۱۹ میلیمتر با فاصله بین دو محور ۳,۰۵۵ میلیمتر است. ارتفاع از سطح زمین ۲۳۷ میلیمتر بوده و این شاسیبلند از فرمانپذیری چرخهای عقب بهره میبرد. M۸۱۷ دارای پنج صندلی با آرایش ۲+۳ است. کنسول مرکزی آن از یک صفحه نمایش لمسی ۱۵٫۶ اینچی با سیستم Harmony OS ۵ هوآوی استفاده میکند.
شاسیبلند پلاگین هیبرید M-Hero M۸۱۷ از یک موتور ۱٫۵ لیتری همراه با دو موتور الکتریکی استفاده میکند. توان خروجی ترکیبی آنها به ۶۷۷ اسب بخار و ۸۴۸ نیوتنمتر میرسد. مدل فول آپشن M۸۱۷ دارای یک بسته باتری Freevoy ساخت CATL با ظرفیت ۵۰٫۴ کیلووات ساعت است. برد تمام برقی آن ۲۱۵ کیلومتر و برد ترکیبی آن ۱,۳۶۵ کیلومتر است. محدوده قیمتی آن ۳۱۹,۹۰۰ تا ۳۶۹,۹۰۰ یوان (۴۴,۹۶۰ تا ۵۱,۹۹۰ دلار آمریکا) است.
منبع: carnewschina
۲۲۷۳۲۲
نظر شما