تینا مزدکی_در سهماهه سوم سال ۲۰۲۵، بازار جهانی گوشیهای هوشمند شاهد رقابتی تنگاتنگ بود، اما در نهایت، سامسونگ که در سهماهههای اول و دوم نیز پیشتاز بود، توانست جایگاه خود را به عنوان برترین فروشنده حفظ کند و یک بار دیگر پیروز این میدان شود.
این موفقیت سامسونگ، با توجه به رشد کلی بازار گوشیهای هوشمند در سهماهه سوم امسال نسبت به سال گذشته، و همچنین عرضه دیرهنگام خانواده آیفون ۱۷ اپل در این سهماهه که فرصت کافی برای ایجاد تغییر در صدر جدول فروشندگان را نداشت، بسیار چشمگیرتر میشود.
فاصله کم است، اما برنده مشخص
در ابتدای سال ۲۰۲۵، در مورد اینکه کدام شرکت برنده جنگ فروش جهانی گوشیهای هوشمند در سال گذشته بوده، کمی ابهام وجود داشت. در حالی که IDC (شرکت بینالمللی دادهها) اپل را با اختلاف اندکی در جایگاه اول محمولههای جهانی ۲۰۲۴ قرار داد، Counterpoint Research در گزارش فروش سالانه خود، ترتیب را برعکس اعلام کرده بود. اما این بار، اوضاع بسیار روشنتر است، زیرا IDC و Omdia نهتنها در مورد نام قهرمان سهماهه سوم ۲۰۲۵ توافق دارند، بلکه در مورد مزیت کوچک نسبت به رقیب دوم نیز همنظر هستند.
این برتری به معنای پیروزی با سهم بازار ۱۹ درصد در مقابل ۱۸ درصد است که دقیقاً با ارقام و اختلاف سهماهه سوم ۲۰۲۴ مطابقت دارد. این آمار ظاهراً معادل ۶۱.۴ میلیون دستگاه برای سامسونگ و ۵۸.۶ میلیون دستگاه برای اپل است. نکته قابل توجه این است که هر دو آمار نسبت به یک سال قبل افزایش یافتهاند، زیرا بازار بهطور کلی پس از دو سهماهه رکود در Q۱ و Q۲، نشانههای بسیار امیدوارکنندهای از رشد را از خود بروز میدهد.
در حالی که برآوردهای Omdia از رشد ۳ درصدی سال به سال صنعت حکایت دارد، تحلیلگران IDC ارقام دقیقتری ارائه کردهاند. ۳۲۲.۷ میلیون دستگاه در بازه زمانی جولای تا سپتامبر امسال به فروش رسیده که نشاندهنده ۲.۶ درصد افزایش نسبت به سهماهه مشابه سال گذشته است.
پیروزی اپل در سهماهه چهارم چقدر بزرگ خواهد بود؟
بهطور قطع، اپل در سهماهه چهارم سال میلادی، بهراحتی بر جدول فروش جهانی گوشیهای هوشمند تسلط خواهد یافت. این یک سنت دیرینه است و با توجه به اینکه تنها چند هفته از عرضه تجاری سری آیفون ۱۷ گذشته بود، این سنت در سال جاری نیز قطعاً شکسته نخواهد شد. با وجود این فروش کوتاه، همین میزان فروش کافی بود تا اپل را در سهماههای که فروش گلکسی زد فولد ۷ و گلکسی زد فلیپ ۷ آغاز شد، تنها به اندازه یک درصد از سهم بازار سامسونگ فاصله داشته باشد. بنابراین، شکی نیست که خانواده آیفون ۱۷ آنقدر موفق عمل خواهد کرد که اپل را در سهماهه چهارم به جایگاه اول برساند.
نکته جالب این است که مدل پایه آیفون ۱۷ در عرضه اولیه مورد توجه قرار گرفت. طبق گزارشها، این مدل به لطف ارتقاء حافظه و تثبیت قیمت، از انتظارات عرضه پیشی گرفته است، در حالی که مدلهای ۱۷ پرو و ۱۷ پرو مکس به نظر میرسد عملکردی مشابه با نسلهای قبلی خود داشتهاند.
از طرفی گزارشها حاکی از آن است که مدل جدید امسال آیفون ایر، عملکرد ضعیفی داشته؛ با این حال، ظاهرا از آیفون ۱۶ پلاس، که از سری جدید اپل حذف شد بهتر بوده است. در مجموع، عملکرد خط تولید آیفون ۲۰۲۵ بهطور کلی از سری ۲۰۲۴ بهتر است، اما باید دید که آیا این افزایش به اندازهای خواهد بود که مزیت فروش سامسونگ را در سهماهههای اول تا سوم، تا پایان سال از بین ببرد یا خیر.
فراموش نکنیم که تصویر کلی مهمتر است
اگرچه رقابت برای کسب برتری بین سامسونگ و اپل به خصوص با این فاصه کم، توجه عموم را به خود جلب میکند اما مهمترین نکته این است که بازار گوشیهای هوشمند بهطور واضح دوباره در حال رشد است. چه صحبت از افزایش ۲.۶ درصد باشد یا ۳ درصد، قطعاً نشانه خوبی خواهد بود. البته، خانواده آیفون ۱۷ قطعاً تنها ستاره درخشان سهماهه چهارم نخواهد بود.
انتظار میرود که در کنار موفقیت آیفون، مدلهای گلکسی زد فولد ۷، زد فلیپ ۷ و گوشیهای میانرده سری گلکسی A سامسونگ نیز همچنان فروش خوبی داشته باشند. همچنین، برندهایی مانند شیائومی، ترانسیون و ویوو که در سهماهه سوم ۲۰۲۵ در رتبههای سوم تا پنجم فروش جهانی قرار گرفتند، به رشد خود ادامه خواهند داد. در نهایت، مهمتر از برتری یک برند خاص، باید از سلامت و رشد کلی صنعت گوشیهای هوشمند خوشحال باشیم.
منبع: phonearena
۲۲۷۳۲۳
نظر شما