مصائب سرمایه داری ایرانی" عنوان پرونده اقتصادی بیست ویکمین شماره نشریه مهرنامه است که درآن محسن خلیلی عراقی برای نخستین بار از تجربه تلخ مصادره 20درصد سهام شرکت بوتان سخن گفته است.

بخش هایی از این توضیحات که شامل برخی ناگفته های محسن خلیلی از تجربه مصادره سهام شرکت بوتان است را بخوانید:

 

• انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید، انقلابیون به طور کلی،تحت تعلیم هایی قرار گرفتند که این آموزش ها تا حدودی از ادبیات چپ گرایی الهام می گرفت. علاوه براین، دیدگاه هایی که حزب توده ایران از شهریور 1320 تا وقوع انقلاب ترویج داده بود، جو نامساعدی را علیه کارآفرینی و سرمایه داری حاکم کرده بود ویک عامل دیگر، فقر عمومی مردم بود که در پایین بودن سرانهGDP نمود می یافت. مردم خود را با طبقه سرمایه داران مقایسه می کردند و این مقایسه به تدریج به شکل گیری کینه توده مردم نسبت به سرمایه داران دامن زد .پیش از انقلاب تجمل گرایی در ایران رسوخ یافت وعامل مقایسه در ذهن ها بیش از همیشه رنگی تازه گرفت.

 

• انقلاب ما انقلاب اسلامی بود ومکتب اقتصادی پس از انقلاب نیز کتاب"اقتصاد نا" بود و اساسا، سرمایه داری آن گونه که باید و شاید از سوی اقتصاد دانان آن دوران تجویز نمی شد. پس از انقلاب این تصور وجود داشت که سرمایه داران زمانه، مرتبط به خاندان پهلوی هستند و به تحکیم این رژیم کمک کرده اند. هرآینه ارتباطی و پیوندی میان سرمایه دار و رژیم پهلوی می یافتند، این رشته ارتباطی به مصادره منتهی می شد.

• پرونده های عدیده ای برای واحد های تحت مدیریت من در دادگاه انقلاب تشکیل شد که وقت بسیارزیادی را از من گرفت تااینکه سرانجام تبرئه شدم . من از این نگرش که مصادره، یکی از پدیده های انقلاب می تواند باشد، راضی نبودم اما این اتفاق را طبیعی می دانستم.

 

• برای آن که بتوانیم، سرپا بمانیم، خانه های شخصی خود را فروختیم و صرف پرداخت حقوق کارگران کردیم . من تصورمی کنم که شاید حدود 13 ملک مسکونی، توسط شرکای مجموعه تولیدی ما، برای سرپا نگاهداشتن شرکت فروخته شد. ما شرکت را سرپا نگاه داشتیم چرا که می دانستیم این وضعیت گذراست.ودراین مدت به تلاش های حقوقی برای ابطال حکم دادگاه انقلاب ادامه دادیم.فکرمی کنم 254 بار در دادگاه شرکت کردیم تا توانستیم شرکت را بازپس بگیریم.

 

• انقلاب اسلامی با گذشت زمان تجارب بیشتری به دست می آورد و رفتاری متعادل تر نسبت به ملی کردن ها از خود نشان داد؛ تا آنجا که فعالان اقتصادی که علاقمند به فعالیت در کشور بودند در محاکمات و دادگاه ها از خود دفاع می کردند و فعالیت بسیط و گسترده ای را علیه قانون حفاظت ترتیب دادند و توانستند بخش خصوصی را آن طور که باید و شاید مورد حمایت قرار دهند.

 

• من نمی توانم ارزش کار اتاق ایران و بخش خصوصی و حمایت های بی دریغ مقام معظم رهبری را در متوقف کردن این روند کتمان کنم.به همین دلیل است که پیام کاروتولید ملی برای من اهمیت زیادی دارد.اجازه بدهید نکته دیگری را هم در مورد تلاش های آیت الله خامنه ای عنوان کنم.در دهه 60 ما بسیار مدیون حمایت های ایشان از بخش خصوصی بودیم. زمانی که ایشان در مقام ریاست جمهوری بودند٬با توطئه ای علیه بخش خصوصی مخالفت کردند که می خواست همه چیز بخش خصوصی را دولتی کند.

 

• در اوایل انقلاب، خدمت امام نیزمشرف شدیم ورفتار های ناخوشایند ان دوران با بخش خصوصی را عنوان کردیم و ایشان حمایت محض خود را اعلام کردند. من از ایشان پرسیدم که اگر نظر جنابعالی این است که ما واحد های صنعتی خود را به دولت ببخشیم تا دستور حضرت عالی را رعایت کرده باشیم و البته به فیض اعتقادی هم دست یافته باشیم، ما حرفی نداریم. ایشان گفتند به هیچ وجه چنین چیزی نیست. مالکیت خصوصی در اسلام محترم شناخته می شود. و هرکس که رفتار خلافی را مرتکب شود، عزل خواهد شد که چنین هم شد. ما هم از سوی امام حمایت شدیم و هم از سوی آیت الله خامنه ای.

 

• لازم است که برای حق شناسی به تلاش های صمیمانه آقای"علینقی خاموشی" رییس وقت اتاق بازرگانی و هیات رییسه وقت اشاره کنم.همین الان هم پرچم توسعه کشور وبخش خصوصی در اتاق بازرگانی برافراشته است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    15 2
    خدا مهندس خلیلی رو حفظ کنه واسه ما
  • بدون نام US ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    6 36
    فکر کردیم محسن خلیلی پرسپولیس هست وگرنه باز نمی کردیم!
  • جلالی IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    2 5
    بزرگمرد اتاق بازرگانی خاموشی خلیلی است
  • یک همکار قدیمی بوتان DE ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    16 5
    درود بر آقای محسن خلیلی گرامی من هم یکی از کارمندانی بودم که آن روزها در معیت جنابعالی و همکاران دیگر برای سرپا نگه داشتن شرکت زحمات شبانه روزی شما را دیدیم و پا به پای شما آمدیم با روزی 18 تا 20 ساعت کارو تلاش و این را از شما آموختیم که همیشه کار جمعی همراه با صداقت نتیجه میدهد به همین جهت حیفم آمد که این انتقاد کوچک را از مرد بزرگی همچون شما نکنم کاش حداقل یادی هم از همکارانی که در آن سالهای سخت در معیت جنابعالی بودند می کردید نه به اسم بلکه به این عنوان من و همکارانمان! ما هم بدون سرمایه برای کشورمان در حد توانمان زحمت کشیدیم با آرزوی سلامتی برای جنابعالی
  • بدون نام DE ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    3 9
    آیا اشخاص از نظر جنابعالی سرمایه نیستند؟
  • امیر IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    18 2
    من نزدیک 30 سال سن دارم و الان نزدیک به 20 سال است که محسن خان را می شناسم. به حق عرض می کنم فردی به دل پاکی و مروت ایشان ندیده ام. چند سال پیش که قرار بود شرکت بوتان به دلیل مشکلاتی تعدیل نیرو داشته باشد، اشک در چشمان محسن خان حلقه زده بود!! افتخارم این است که ایشان را چند بار سوار خودروی خود کرده ام و بعضی اوقات ایشان را می بینم و به ایشان سلام می کنم. امیدوارم ایشان الگویی باشد برای دیگر سرمایه داران ایرانی که هیچگاه مغرور نشد و با اتکا به خداوند هیچگاه از تلاش دست بر نداشت. حتی روزهای جمعه هم ایشان بعد از ورزش به محل کار می آمدند که برای من جای بسیار تعجب داشت. خدا عمرشان دهد
  • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    19 2
    من هم حدود پانزده سال است كه افتخار همكاري با صنعتي بوتان را دارم. اعتقاد دارم خداوند به خانواده خليلي بدليل قلب رئوف و مردم داريشان خيلي التفات دارد. خدا به همه مردم ايران بركت دهد.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    12 2
    من یکی از پرسنل بانک کارآفرین بودم و آقای مهندس خلیلی از موسسین و تا چند سال قبل ریس هیات مدیره این بانک بودند ایشان هر ساله حق الزحمه ای که بابت عضویت در هیات مدیره به ایشان تعلق میگرفت در اختیار مدیریت بانک قرار می دادند که بین پرسنل تقسیم شود.به نظرم یکی ازخصایص بارز ایشان اینستکه منافع گروهی را به منافع شخصی خود ترجیح میدهند که بایستی الگوی برای سایر مدیران باشند.
  • يك همكار IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    6 0
    من يكي از كارمندان شركت بوتان هستم .محسن خان واقعا آدم وارسته ومديري هست ولي ايكاش كمي هم از وضعيت زندگي كارمندانش بيشتر با خبر بود.پياده كردن طرحي براي خانه دار شدن پرسنل مستاجر هم اجر معنوي داره وهم خير دنيوي ،ايكاش به اين موضوع هم فكر ميكرد.
  • مردی بانی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    7 0
    محسن خلیلی و یا بهتر بگویم خانواده خلیلی تکرار پذیر نیستند.من زمانی با مجموعه بوتان همکاری نزدیک داشتم و فقط کارمند بودم.اکنوم که برای خود کار میکنم و کارمندانی دارم میتوانم لذت اینکه کسی را مشغول به کار کنی و از این راه خانواده اش تامین شود چقدر زیاد است.خداوند محسن خان و برادران و خواهران ارجمندشان را برای ایران عزیزمان حفظ کند. یا رب این قافله را لطف ازل بدرقه باد کز او خصم به دام امد و معشوق به کام
  • محسن IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    6 0
    اقای خلیلی سلام من میدانم شما و خانواده محترمتان بسیارشریف هستید.ولی جهت یاداوری عرض میکنم .بدنیست یادی از کارگران سابق ومرحوم محمود زنجانی که سی سال با افتخار وعزت برای شما کار کرد.وهمیشه به نیکی از برادران خلیلی نام میبرد .به عمل اورید. ضمنا حقوق تامین اجتماعی برای همسر مرحوم زنجانی بسیار کم است . ارادتمند شما کنگرلو