سنگاپور از جمله کشورهایی است که در آن تراکم خانواده های میلیونر در سطح بالایی قرار دارد.

زهرا خدایی: به طور کلی در هر اقتصاد، چهار عامل یا کارگزار اقتصادی وجود دارد که فعالیت های اقتصادی را انجام می دهند.این چهار عامل عبارتند از: خانوارها، بنگاههای اقتصادی، دولت و بخش خارجی.  جدای از نقش دولت، بنگاههای اقتصادی و بخش خارجی که نقش اصلی را در گردش اقتصاد کشور دارند، خانوارها، کوچکترین واحد مصرف کننده تلقی می شوند و دو نقش اصلی در اقتصاد دارند: اول آنکه درصد بزرگی از تولید سالانۀ جامعۀ را می خرند و مصرف می کنند و دوم اینکه در مقام صاحبان نهاده های عوامل تولید(که عبارتند از نیروی کار، منابع مالی، زمین و مهارتهای مدیریتی) با قرار دادن این نهاده ها در اختیار بنگاههای اقتصادی درآمد کسب می کنند و بدین ترتیب قادر می شوند تا کالاها و خدمات را بخرند و مصرف کنند.(1) همین خانوارها زمانی که به سطحی از رفاه می رسند به بخشی از اقتصاد و تولید کشور تبدیل شده و با توجه به موقعیت حتی بخشی از تولید را نیز در دست می گیرند.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی ژورنال دونت، گروه اقتصادی بوستون به تازگی گزارشی را منتشر کرده که در آن به میزان توزیع و تراکم ثروت(خانوارهای ثروتمند)پرداخته شده است. گزارش سالیانۀ گروه مشاوره ای بوستون نشان می دهد که در سال 2011، ثروت شخصی در سطح جهان به رقم 1228میلیارد دلار رسید.با این حال این میزان ثروت به طور مساوی در اقصی نقاط جهان تقسیم نشده است: 40% آن متعلق به خانواده هایی است که دارایی و میراث آنها بیش از یک میلیون دلار است. خانواده های مرفه(که ثروت آنها بیش از 100 میلیون دلار است) 6% از کل این ثروت را تشکیل می دهند.
اکثر ثروتمندان ساکن ایالات متحده آمریکا هستند و تعداد خانواده های میلیونر بین سالهای 2010 و 2011 کاهش یافته است(5،26 میلیون در مقابل 5،13 میلیون). در رتبه های بعدی ژاپن و چین قرار دارند که هر یک به ترتیب با 1،59 میلیون و 1،43 میلیون خانوار ثروتمند دارند.
سایر کشورها نیز با تعداد 500 هزار خانوار در رتبه های بعدی قرار دارند. در این میان سنگاپور از جمله کشورهایی است که در آن تراکم خانواده های میلیونر در سطح بالایی قرار دارد: 17،1 میلیونر از هر 100 نفر جمعیت. بعد از سنگاپور، دو کشور نفتی یعنی قطر و کویت قرار دارند؛ کشورهایی که نسبت مورد نظر در آن از مرز 10% عبور می کند. در صورتی که تنها قشر"فوق العاده ثروتمند" را در نظر بگیریم، کشوری که در رأس این جدول قرار می گیرد، سوئیس است، کشور کوچکی که در آن 11% خانوارها، ثروتشان از مرز 100 میلیون یورو عبور کرده است.
اینفوگرافیک های ذیل شمار و درصد خانوارهای ثروتمند در اقصی نقاط جهان را به تصویر کشیده است:


(1)مبانی علم اقتصاد نوشتۀ محمود روزبهان

 

31263
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =