دكتر زهرا مصطفوی در همایش نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنهای گفت:نگاه به فلسفه و عرفان امام در بحث خداشناسی و انسان شناسی اهمیت بالایی دارد زیرا این امر زیربنای اصلی فلسفه سیاسی ایشان را تشكیل می دهد.
به گزارش خبرآنلاین فرزند حضرت امام خمینی(ره) ضمن تاكید بر ضرورت شناخت بیداری اسلامی، گفت: اگر به درستی حقیقت بیداری اسلامی را بشناسیم، آینده جهان اسلام را بهتر درك خواهیم كرد و خطراتی كه مسلمانان را تهدید می كند، بهتر شناسایی خواهیم كرد.
وی در ادامه با اشاره به تفكر سیاسی امام خمینی (ره) گفت: نگاه به فلسفه و عرفان امام در بحث خداشناسی و انسان شناسی اهمیت بالایی دارد زیرا این امر زیربنای اصلی فلسفه سیاسی ایشان را تشكیل می دهد. وی افزود: تحلیل مقام معظم رهبری در تبیین بیداری اسلامی و پیوند آن با انقلاب همانند اندیشه های امام بوده و مبانی فكری استواری بین آن ها برقرار است، كه این امر ریشه در اندیشه عرفانی آن ها دارد.
زهرا مصطفوی در ادامه برای تحلیل اندیشه عرفانی حضرت امام(ره) توضیح داد: مرتبه ای از توحید كه توحید افعالی است، مرتبه ای است كه انسان دریابد هر كاری كه در جهان واقع می شود وابسته به اراده الهی است. اگر انسان به این حقیقت ایمان پیدا كند، از هیچ قدرتی در جهان نمی هراسد و هرچه ایمان او بیشتر شود، اعتماد او به قدرت های بشری كمتر می شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر حضرت امام معقد است كه بشر دارای فطرت ثابت انسانی است كه عاشق كمال مطلق است. یعنی هر انسانی در درون خود كمال را درك می كند و به دنبال آن می رود و از نقص گریزان است.
فرزند حضرت امام افزود: این فطرت الهی غیر قابل تردید و تبدیل است. البته گاهی انسان ها در تشخیص اشتباه می كنند و با آن كه چیزی را كمال خود می دانند، دنبال آن نمی روند. یا فكر می كنند چیزی كمال است و دنبال آن می روند كه كمال نیست.
دكتر مصطفوی در ادامه با تحلیل حضرت امام از نفرت همگانی از دیكتاتوری و دلایل آن افزود: دیكتاتوری در داخل كشورها كه آزادی را از بین برده، مورد تنفر هر انسانی است. انسان ها دردرون خود آزادی خواه و استعمار ستیزند.
مصطفوی با اشاره به فطری بودن این نفرت از دیكتاتوری افزود: این درك همگانی تا حدی است كه كشورهای استعمارگر به سادگی آن را درك كرده اند و به این جهت دیكتاتورها هم با شعارهای آزادی خواهانه و ضد استمعاری به مردم ستم می كنند، چون می دانند این شعارها مورد علاقه ملت هاست. آن ها با همین شعارها در ملت های مستضعف نفوذ می كنند.
وی ادامه داد: حضرت امام(ره) چند شاخص برای توحید افعالی یك ملت بیان كرده اند كه نشان می دهد آن ملت از خود خواهی گذشته و از درون به قدرت الهی ایمان پیدا كرده است. این شاخص ها عبارتند از وحدت، قطع امید از همه قدرت های موافق، نترسیدن از همه قدرت های مخالف.
فرزند امام راحل(ره) افزود: اگر آن چه كه انسان ها برای خود كمال می دانند مورد آسیب قرار گیرد و سبب ایجاد نارضایتی گردد، آن گاه اگر همه ملت روحیه توحیدی بیابند و از خواسته های فردی بگذرند و از هیچ قدرتی نهراسند و یاری نخواهند، آن گاه انقلاب رخ می دهد. اما این گام اول در شرایطی پیش می آید كه ملت بیدار شود و ایمان پیدا كند كه هیچ قدرتی نمی تواند جلوی ایشان را برای تحقق انقلاب بگیرد.
وی با بیان اینكه این دیدگاه امام ریشه در عرفان امام دارد و با تاكید بر ابنكه ملت ایران این اصل را تجربه كرده است، توضیح داد: بیداری شرط همه حركت هاست. در ارتباط با سیر و سلوك هم همین است. این نظریه را نیز حضرت امام از عرفان عملی به سیاست آورده است. به همین جهت مقام معظم رهبری درباره بیداری اسلامی در دیگر كشورهای اسلامی همین مطلب را می فرمایند.
/6262
نظر شما