۰ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹

علی مطهری*

آقای ابراهیم فیاض در گفت‌وگوی خود با هفته‌نامه آسمان مطالبی درباره شهید مطهری گفته است که علاوه بر آنکه نشان می‌دهد شناخت درستی از آن شهید ندارد، به نظر می‌رسد این مطالب را برای ثبت در گینس بیان کرده است. ایشان قبلاً نیز از این صحبت‌های عجیب و غریب داشته است. مثل آنچه که درباره ملاصدرا گفته بود که ملاصدرا حوزه علمیه را خراب کرد. ایشان در پاسخ به این سؤال که چرا بهشتی حزب تشکیل داد اما مطهری این کار را نکرد، می‌گوید چون آقای مطهری راست محافظه‌کار بود و مخالف تشکیل حزب بود.
جهت اطلاع آقای فیاض که ظاهراً بیشتر به جدید و جاذب بودن حرف‌هایش توجه دارد تا به درستی و مطابق واقع بودن آن، عرض می‌کنم که شهید آیت‌الله مطهری مخالف تشکیل حزب به‌طور کلی نبودند بلکه مخالف تشکیل حزبی بودند که مؤسسین آن روحانیون باشند. علت این مخالفت هم یک اصل کلی بود که مورد تأکید ایشان و امام خمینی بود و آن اینکه روحانیون در جمهوری اسلامی پست‌های اجرایی دولتی را اشغال نکنند مگر اضطرارا، و حتی در جمهوری اسلامی همچنان در کنار مردم باقی بمانند تا روحانیت قدرت اصلاح دولت‌ها را داشته باشد و از طرفی حزب برای تصاحب قدرت تشکیل می‌شود. ایشان معتقد بودند که فعالیت روحانیت بهتر است در همین قالب جامعه روحانیت و مانند آن باشد. علاوه بر همه اینها آنچه مورد علاقه آن شهید عزیز بود کارهای فکری بود نه کارهای سیاسی مانند تشکیل حزب.
آقای فیاض گفته‌اند آقای مطهری زمانی که به تهران آمد دیگر پایگاه حوزوی نداشت و به همین خاطر با افرادی چون بازرگان و سحابی دمخور می‌شود.
عجیب است از آقای فیاض که صرف توهمات خود را به‌ صورت یک نظریه قطعی مطرح می‌کند. همۀ هم دوره‌های شهید مطهری در حوزه علمیه قم بر این مطلب اتفاق نظر دارند که ایشان زمانی که از قم به تهران هجرت کردند یک استاد برجسته حوزه علمیه بودند که طلاب و اقران ایشان می‌گفتند او در آینده مرجع تقلید جهانی خواهد شد و امام خمینی از رفتن شهید مطهری به تهران ناراحت شدند و برخی مراجع وقت نیز درصدد بازگرداندن ایشان بودند.
پس این حرف که مطهری زمانی که به تهران آمد چون پایگاه حوزوی نداشت با افرادی چون بازرگان و سحابی دمخور شد، یک حرف سخیف است، چون اولاً‌ ایشان در آن زمان همچنان پایگاه قوی حوزوی داشت و هر‌گاه اراده بازگشت می‌کرد با استقبال مواجه می‌شد و ثانیاً ایشان ارتباط با افرادی چون بازرگان و دکتر یدالله سحابی را به‌عنوان مظهر قشر دانشگاهی آن روز لازم می‌شمرد، نه اینکه به آنها پناه برده باشد. قطعاً اگر ایشان در حوزه علمیه هم می‌ماند باز با این قشر مرتبط می‌شد.
آقای فیاض ادامه می‌دهد‌: «تا اینکه این اواخر به واسطه فعالیت‌های سیاسی امام و حرکت اصلاحی علامه طباطبایی در حوزه، ایشان توانست در فضای حوزوی تهران جایگاهی پیدا کند و در مدرسه مروی شرح منظومه تدریس کند و بعد در حسینیه ارگ قم هم اسفار تدریس کرد».
 از آقای فیاض باید پرسید که وقتی اطلاعات کافی درباره یک موضوع ندارند چه ضرورتی وجود دارد که درباره آن موضوع اظهارنظر کنند؟! شهید مطهری از همان اوایلی که به تهران آمده بود در مدرسه مروی تهران و مدرسه سپهسالار که امروز به نام خود ایشان شده است تدریس می‌کرد و این امر چه ربطی به فعالیت سیاسی امام یا حرکت اصلاحی علامه طباطبایی در حوزه دارد، علاوه بر اینکه اساساً‌ علامه طباطبایی در حوزه صرفاً کار علمی می‌کردند و حرکت اصلاحی نداشتند. درس‌های سال‌های 55 تا 57 آن شهید در حوزه علمیه قم نیز به توصیه خصوصی امام خمینی از یک طرف و درخواست تعداد قابل توجهی از طلاب فاضل حوزه صورت گرفت و ربطی به حرکت‌های سیاسی امام و حرکت علمی علامه طباطبایی نداشت. امام اصرار داشتند که شهید مطهری برای تقویت بنیه علمی حوزه علمیه قم و تربیت طلاب به قم بروند و اگر ایشان شهید نمی شدند ظرف چند ماه بعد در قم مستقر می شدند.
    آقای فیاض در بخش دیگر از گفت‌وگوی خود در پاسخ به این سؤال که آیا سروش را به نوعی می‌توان ادامه مطهری دانست می‌گوید‌: «بله، ادامه کارهای آخر آقای مطهری است. من زمانی که قبض و بسط تئوریک یک شریعت را پیش خود آقای سروش می‌خواندم به این نتیجه رسیدم که مباحث آن ادامه همان «اسلام و مقتضیات زمان» آقای مطهری است». این هم یک حرف بی‌اساس است. البته ممکن است آقای سروش از آثار شهید مطهری الهاماتی گرفته باشد، اما اینکه بگوییم نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت ادامه «اسلام و مقتضیات زمان» است، یک خطای بزرگ است. اینکه بگوییم برداشت هر‌کس از اسلام متناسب با میزان بهره او از معارف بشری است و هیچ‌کس نمی‌تواند برداشت خود را حق و برداشت دیگری را باطل اعلام کند و خلاصه اسلام واقعی قابل دسترسی نیست و مرجع رسمی برای تشخیص و معرفی آن وجود ندارد که از نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت آقای سروش برمی‌آید کجا و آنچه در کتاب اسلام و مقتضیات زمان شهید مطهری آمده که نحوه انطباق اسلام بر تغییرات زمان را از راه اصل اجتهاد بیان می‌کند کجا؟!
به‌هر‌حال از آقای فیاض انتظار داریم که در اظهارنظرهای خود دقت بیشتری داشته باشند و هر چیزی را به هرکسی نسبت ندهند.
        * فرزند شهید مطهری و نماینده تهران
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد غفاري IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    41 4
    درود فراوان بر شما باد اي فرزند شهيد مرتضي مطهري.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    37 1
    درود بر شما. راستی آقای مطهری چه شد که به اینجا رسیدیم؟ انگار اینهمه سال خواب بودیم.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    8 1
    فرزند بزگوار شهید مطهری حالا خوب می فهمم که یادگاران امامان معصوم (ع) ـ البته بلاتشبیه ـ چه دردی می کشیدند از جهالت خواص خصوصا خواص مغرض. مهم نیست بگذارید این طور بگویند به نظر این جناب استاد حالا حالا ها باید حرف بزند تا بتواند حرفش را فقط توضیح دهد چون شهید مطهری و شهید بهشتی هر دو یک دنیا بودند یک دنیای از دانش و بینش اسلامی حالا حالاها مانده است که درک شوند لذا با این دسته بندی های معنا نمی شوند اما من به عنوان خواننده نظر این استاد! فقط دلم سوخت دلم به حال انقلابی سوخت که با خون دل شهدایی چون مطهری و بهشتی به ثمر نشست و حالا عده ایی عافیت جو به راحتی نشسته اند و آن ها را هم در دسته بندی های ذهنی خود می کارند که زهی خیال باطل.
  • صبوری IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    5 0
    درور بر شما، ما را چه شده است ؟ واقعا همه ی ما نشستیم مرتب غیبت میکنیم - حسادت میکنیم و نسبت های ناروا میدهیم به نظر من مسئولین بهترین الگو برای مردم هستند که مردم هم در سطح عام یاد بگیرند تهمت و افترا و غیبت و چشم و همچشمی و حسادت نکنند ما چطور میخواهیم جواب خداوند را بدهیم ضمن اینکه این دنیا هم از قدیم گفتند دارمکافات است.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    7 6
    خوب دیگه وقتی بعضی خیال کنند جای شهید مطهری را پر کرده اند بعضی هم خیال می کنند مفسر دقیق نظریات ایشون هستند
  • بدون نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    15 0
    گاهی بنده هم همین سوال برام پیش می آید .چی شد که به اینجا رسیدیم ؟این آقا یعنی تاییدات امام رو در مورد شهید مطهری نشنیده اند؟ حالا دیگه از فرزند بزرگوار شهید گذشته اند ومی خواهند خود ایشان را که بزرگترین تئوریسین انقلاب است زیر سوال ببرند؟
  • کاوه از لرستان IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    7 0
    جناب آقای مطهری باسلام ؛وقتی چلچله ها برایت آواز می خوانند ؛فرصتی به ....نده
  • رسول IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    به نظر من منظور آقای فیاض از نداشتن جایگاه حوزوی شهید مطهری این است که ایشان در میان جمع سنت گرای حوزه مورد قبول نبودند زیرا ایشان واقعا به دنبال تغییر در روند حوزه بودند و انتقادات مهمی داشتند.البته این نظر شخصی بنده است.