در شرایطی که این روزها ترکیه سعی دارد تا از هر وسیله ای برای کاهش قیمت گازوارداتی از ایران استفاده کند خبر می رسد که این کشور تقاضای خرید برق بیشتری از ایران دارد و برهمین اساس بزودی صادرات برق به این کشور 2.5 برابر خواهد شد.

آذرجزایری : این درحالی است که این کشور نیز همانند دیگر کشورهای همسایه تلاش دارد تا به نحوی واردات گاز از ایران را متوقف کند تا شاید با نشان دادن گوشه چشمی به آمریکا بتواند گاز ارزان تری را از کشورهای دیگر وارد کند اما در این میان این برق است که امکان صادرات آن از طریق کشتی و یا حتی خطوط هوایی وجود ندارد مگر آنکه دو کشور در همسایگی یکدیگر قرار گرفته باشند و از طریق شبکه برق بهم متصل شوند.
دراین شرایط به نظر می رسد متاسفانه دو وزارتخانه وزارت نفت و نیرو آنچنان که باید، با یکدیگر هماهنگ نیستند و هر کس به دنبال کسب موفقیت های بیشتر و برتری نسبت به دیگری است. گویی دولت به یک زمین رقابت برای وزرا تبدیل شده تا در آنجا توانمندی های مدیریتی خود را به رخ یکدیگر بکشند. درحالیکه این دو وزارتخانه می توانند با همکاری بیشتر مذاکرات برقی و گازی را با یکدیگر پیش ببرند و در این بین از موقعیت جغرافیایی ایران برای صادرات برق به نفع دو طرف و منافع ملی بهره ببرند.
متاسفانه این امر نیز تجربه زمستان ها را به یاد می آورد. اینکه شرکت ملی گاز باید سوخت مورد نیاز نیروگاه ها را تامین کند و همین امر به تعامل مستمر میان شرکت ملی گاز و شرکت توانیر نیاز دارد. در حالیکه در ایام زمستان هر هفته شاهد انتشار اخباری در قالب عدم تحویل سوخت مورد نیاز از سوی شرکت ملی گاز هستیم و در عین حال جوابیه های گازی ها به رسانه ها.

اگرچه عدم تامین سوخت زمستانی با کم و کاست های موجود برطرف می شود و زمستانی دیگر با مشکلات جدیدش فرا می رسد اما تعاملات بین المللی انرژی برای ایران یک فرصت تلقی می شود که نباید با ندانم کاری ها به مخاطره بیفتد.این درحالی است که در حال حاضر این مساله در خصوص کشورهای دیگر نیز به وقوع پیوسته است. وزارت نیرو از رشد 28 درصد صادرات برق در سال گذشته به کشورهای همسایه خبر می دهد در حالیکه وضعیت صادرات گاز ما به کشورهای همسایه همچنان اندر خم یک کوچه است.
در حالیکه می توان با ایجاد تعامل بیشتر میان دو وزارتخانه صادرات برق و گاز به کشورهای همسایه را در یک بسته دید و در این شرایط این همسایگان هستند که باید تصمیم بگیرند که برق و گاز را با یکدیگر می خواهند یا ترجیح می دهند بی برقی را تحمل کنند و گاز ایران را نخرند.
چراکه در شرایط فعلی بسیاری از همسایگانی که بخشی از نیاز برق خود را از ایران تامین می کنند گاز خود را از کشورهای دیگر وارد می کنند.
براساس این گزارش در حال حاضر ترکیه روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می کند که براساس یک بند در قرارداد این اجازه را دو طرف دارند که هر 3 سال یک بار تقاضای تعدیل قیمت داشته باشند. در این بین این کشور امسال با ایجاد یک موج رسانه ای و پس از آن با تسلیم یک نامه رسمی در سفر مقامات ترکیه به تهران خواستار کاهش قیمت گاز شدند. اگرچه گفته می شود با برگزاری جلسه ما بین گازی های ایران و مقامات شرکت بوتاش جمع بندی در خصوص قیمت صورت گرفته و به این نتیجه رسیده اند که قیمت فعلی کاملا عادلانه است اما به نظر می رسد ترکیه هنوز هم به این امر قانع نشده و همچنان تلاش دارد تا از هر وسیله ای برای کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران استفاده کند.
از سویی دیگر برخی از کارشناسان تاکید می کنند این نوع اظهارات از سوی این کشور در راستای همسویی با سیاست های آمریکا صورت می گیرد.
دراین بین خبر می رسد که صادرات برق به این کشور به دلیل تقاضای مکرر ترکیه به زودی از 200 مگاوات به 500 مگاوات افزایش خواهد یافت.
این درحالی است که در زمان حاضر، جمهوری اسلامی ایران با تمام کشورهایی که با آنها دارای مرز خاکی است، به نحوی ارتباط الکتریکی برقرار کرده است.
هم اکنون ایران از سمت غرب با عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان و از سمت شرق کشور با ترکمنستان، افغانستان و پاکستان دارای تبادلات انرژی است، همچنین ایران با جمهوری آذربایجان تبادل فصلی داشته و در ترانزیت برق به نخجوان همکاری می کند.

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    3 0
    بسيار نكته مثبتي بود . اي كاش وزير نيرو كمي دقت داشته باشد. تا اينقدر تركها از ما باجگيري نكنند.