دو سال پیش همین موقع بود که گمانه زنی ها در خصوص قیمت برق در فاز اول هدفمندی یارانه ها شروع شد.

آذرجزایری: وزیر نیرو هم یک روز در میان در رسانه ها تاکید می کرد که قیمت برق به نحوی افزایش خواهد یافت تا آنهایی که براساس الگو مصرف می کنند شاهد افزایش3 تا 5 هزار تومانی باشند. امروز یکسال و نیم از آن زمان می گذرد و اگر بخواهیم صحت این اظهارات را بررسی کنیم فقط می توانیم به قبض خانه خودمان اشاره کنیم. ما پیش از هدفمندی یارانه ها بالاترین نرخ درج شده در قبوض برقمان 2 هزار تومان بود. رقم آنچنان پایین بود که بارها در گفت وگو با معاون وزیر نیرو در امور برق بر این قبض تاکید می کردیم و بهزاد نیز همواره تاکید می کرد که ما قراراست به کم مصرف ها جایزه بدهیم بنابراین قبض برقتان را بیاورید تا ما جایزه بدهیم. اما امروز پس از گذشت آن روزها اگر در قبض برقمان عدد 20 هزار تومان درج شده باشد خدا را شکر می کنیم. این یعنی در خوشبینانه ترین حالت افزایش 18 هزار تومانی به جای 3تا 5 هزار تومان!
الان نیز همین وعده ها در خصوص قیمت آب مطرح است. گفته می شود قیمت آب به نحوی تعیین می شود که با اجرای فاز دوم هدفمندی تنها 3 تا 5 هزار تومان به قیمت افزوده شود. خدا می داند این رقم در واقعیت چه خواهد بود؟
به هرحال مخالفتی در اجرای فازدوم هدفمندی وجود ندارد و همه کارشناسان معتقدند که اقتصاد ایران نیازمند چنین تحولی است اما اینکه آیا زمان اجرای فاز دوم آن در این فضای گرانی ها فرارسیده موضوعی است که به اختلاف نظری جدی میان دولتمردان وکارشناسان بدل شده است.دولتی ها می گویند وقت آن فرارسیده در حالیکه کارشناسان تاکید می کنند در شرایط فعلی اجرای آن می تواند شوکی جبران ناپذیر به اقتصاد کشور وارد کند. دراین روزها مجلس نیز به جمع کارشناسان پیوسته و از اجرای این طرح که دولتمردان از احتمال اجرای آن در خردادماه می گویند ابراز نگرانی می کند.
تجربه نشان داده است که دولت هر زمان که تصمیم به کاری گرفته بدون در نظر گرفتن نظرات مخالفین،هدف خود را در پیش گرفته است. بنابراین این روزها به نوعی روز شمار اجرای فاز دوم هدفمندی تلقی می شود. درچنین فضایی تعیین قیمت آب و برق به عنوان اساسی ترین نیاز جامعه بسیار نگرانی ایجاد کرده است. چرا که وقتی خبر می رسد که دولت در نظر داشته تا قیمت بنزین را تا 2 هزار تومان افزایش دهد بنابراین پیش بینی افزایش قیمت آب وبرق تا مرز 40 درصد و یا حتی بیشتر امری غیر منطقی به نظر نمی رسد.
درچنین فضایی تاکید می شود که قیمت آب بیش از 3 تا 5 هزار تومان افزایش نخواهد یافت.البته برای این استدلال نیز شرایطی عنوان شده است.
این درحالی است که وزیر نیرو محتمل ترین سناریوی افزایش قیمت آب در فازدوم هدفمندی یارانه ها را 20 درصد اعلام می کند و تاکید دارد: با این حال تصمیم گیرنده نهایی ستاد هدفمندی یارانه ها خواهد بود. البته وی اظهارنظر قطعی رئیس جمهور درباره ورود آب به سبد اصلاح قیمت فازدوم هدفمندی را نیز تعیین کننده دانسته بود.
دراین بین در صورت احتساب مصرف در حد الگوی مصرف یک خانوار 4 نفره حدود 60 متر مکعب ،در واقع این خانواده باید به جای قیمت هر مترمکعب آب 250 ، 300 تومان پرداخت کنند.
در اینصورت قبض این خانواده با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه باید از 15 هزار تومان به 18 هزار تومان افزایش یابد.اما به دلیل آنکه در حال حاضر بسیاری از کنتورهای آب آپارتمان ها به صورت تک کنتوری است و بعضا دیده می شود یک آپارتمان 20 واحدی از یک کنتور استفاده می کنند بنابراین نمی توان مطمئن بود که هزینه های یک خانوار از محل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در بخش آب تنها بین 3 تا 5 هزار تومان افزایش یابد چراکه هزینه مصرف کل یک آپارتمان با یکدیگر محاسبه می شود و شاید در هر آپارتمان باشند کسانیکه بیش از حد الگو،مصرف می کنند. ضمن آنکه مشکل دیگری نیز وجود دارد. در برخی از کنتورها میزان واحدها نسبت به تعداد آنها کمتر اعلام شده و این امر نیز می تواند هزینه ها را افزایش دهد.بنابراین به نظر می رسد برای اغلب خانوارهای ایرانی در صورت افزایش 20 درصدی قیمت آب،افزایش 3 تا 5 هزار تومانی قیمت در قبوض تنها یک رویا باشد.
درعین حال چنین تحلیلی در خصوص قیمت برق در فاز دوم هدفمندی یارانه ها مطرح است. در حال حاضر متوسط قیمت برق مشترکان بخش خانگی کشور در مجموع چهار اقلیم حدود 43 تومان است که در صورت موافقت نهایی ستاد هدفمندی و افزایش 20 درصدی قیمت برق متوسط بهای این حامل انرژی به حدود 52 تومان افزایش می یابد.
البته به گفته مجید نامجو پیشنهادی دیگر نیز مطرح است. به گفته او، پیشنهاداتی ارائه شده که به همراه سایر گزینه ها در حال بررسی است. مثلا برای اینکه جایگزینی حامل ها صورت نگیرد پیشنهاد شده است که قیمت هر کیلووات برق حدودا نصف قیمت گاز تعیین شود. دیگر اینکه برای شفاف سازی حساب های وزارت نیرو و وزارت نفت سوخت تحویلی توسط وزارت نفت بر اساس سوخت معادل گاز تعیین گردد.
دراینصورت اگر پیش بینی ها در خصوص قیمت گاز تا مرز 100 تومان در هر مترمکعب درست در بیاید بنابراین باید قیمت هر کیلووات ساعت برق را 50 تومان در نظر بگیریم.درعین حال اگر قیمت برق را تا مرز 20 درصد افزایش دهیم به رقم 52 تومان خواهیم رسید.
برهمین اساس از همین امروز می توان پیش بینی کرد که قیمت هر کیلووات برق تا مرز 50 تومان افزایش خواهد یافت که اگر با استدلال برقی ها افزایش قیمت در قبوض برق را محاسبه کنیم باید بگوییم هزینه فعلی هر مشترکی که براساس الگو،مصرف می کند حدود 4 هزار تومان افزایش می یابد.

 /22131

 


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    4 0
    خواهیم دید که 4هزار تومن زیادتر میشه یا 40 هزار تومن!!!
  • وطن پرست US ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    6 0
    با احتساب این افزایشها دیگر یارانه نقدی جواب گو نخواهد بود وضروری است دولت محترم اقدام به هماهنگ سازی پرداخت ها با سطوح بین المللی کند چرا که هزینه ها بین المللی شده روا نیست درامد ها مانند سابق محاسبه شوند درکشور های حوزه خلیج فارس که مبنای محاسبه قیمت بنزین در نقطه هدف(80درصد فوب) است ،حداقل دستمزد 1500دلار است که برای مشاغل کارگری در پایین ترین سطح پرداخت میشود در واقع یارانه معنی ندارد که به بازار پرداخت شود بلکه همانند دیگر نقاط دنیا هماهنگ سازی دستمزد ها وهزینه ها باید انجام شود همچنین در این شرایط که به سوی اقتصاد بازار آزاد پیش میرویم اعمال تعرفه ها سنگین گمرکی تنها باعث از بین رفتن شرایط رقابتی وانحصار زایی وازبین رفتن کیفیت محصولات تولد داخل میشود .
  • بدون نام NL ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    2 0
    دولت همش فكر كم كردن هزينه هاش و افزايش هزينه هاي مردمه