نیروهای اسرائیلی روز یکشنبه به مسجدالاقصی هجوم بردند و بر روی صد‌ها فلسطینی معترض به اقدامات یهودی‌سازی این رژیم در بیت‌المقدس آتش گشودند.

همزمان، جنبش حماس ضمن مخالفت شدید با فرمان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات در اواخر ژانویه سال 2010، تأکید کرد تصمیم عباس غیرقانونی است و با قانون اساسی فلسطین مغایرت دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از بیت‌المقدس ضمن اشاره به بالاگرفتن اختلافات فتح و حماس بر سر برگزاری انتخابات فلسطین، به یورش اسرائیلی‌ها به مسجدالاقصی اشاره کرده و نوشت: به‌رغم اینکه این یورش سربازان اسرائیلی به تجمع فلسطینی‌ها تلفات جانی در پی نداشته اما یکی از سنگین‌ترین درگیری‌ها میان ماموران امنیتی این رژیم و فلسطینی‌ها در خلال درگیری‌های اخیر بوده است.

رهبران کشورهای اسلامی در روزهای اخیر از مردم فلسطین خواسته بودند تا روز یکشنبه در پاسخ به اقدامات اسرائیل مبنی بر یهودی‌سازی بیت‌المقدس در صحن مسجدالاقصی دست به تحصن بزنند اما بر اساس آنچه که شبکه خبری الجزیره نیز بخش‌هایی از آن را نشان داد گروهی از نیروهای یگان ویژه ارتش صهیونیستی که مسجدالاقصی را به محاصره خود در آورده بودند به سمت جمعیت هجوم برده و در صدد متفرق کردن آنها بر آمدند.

خبرگزاری‌ها در گزارش خود از اصابت یک گلوله پلاستیکی به بدن یک پیرمرد خبر دادند و گزارش دادند که فلسطینی‌ها به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می‌کردند و زمین را با روغن سوخته آغشته کرده بودند تا مانع از تردد خودروهای اسرائیلی شوند. منابع فلسطینی همچنین از بسته شدن درهای مسجدالاقصی از صبح روز یکشنبه جهت ممانعت از ورود نمازگزاران و ساکنان بیت‌المقدس به این مسجد خبر دادند. این گزارش حاکی است که تا عصر روز یکشنبه صدها فلسطینی در داخل مسجد در محاصره پلیس اسرائیل بودند.

جمعیت‌های تندروی یهودی قبلاً تهدید کرده بودند که روز یکشنبه به مناسبت «روز صعود الرمبام به جبل الهیکل» وارد مسجدالاقصی خواهند شد و در همین راستا بیش از 30 جمعیت یهودی با نصب پلاکاردهایی در نقاط مختلف خواستار تجمع طرفدارانشان در نزدیکی شهر اشغالی قدس به منظور ورود به مسجدالاقصی شده بودند. از سوی دیگر رهبران کشورهای مسلمان نیز از فلسطینی‌ها خواسته بودند با این حرکت آنها برخورد کنند و نمایش قدرت برپا کنند.

حماس: انتخابات غیرقانونی است

از سوی دیگر یورش‌ها و محاصره‌های پی در پی مسجدالاقصی از سوی اسرائیل نتوانسته تفرقه حاکم بر گروه‌های فلسطینی را به وحدت تبدیل کند. نمونه بارز آن فرمان روز شنبه محمود عباس برای برگزاری انتخابات در تاریخ بیست و چهارم ژانویه است که به شدت مورد اعتراض حماس واقع شده است. جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد فرمان محمود عباس برای برگزاری یکجانبه انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و شورای قانونگذاری فلسطین موجب تشدید نفاق و دودستگی بین فلسطینی‌ها خواهد شد و روند آشتی ملی فلسطین را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

این گروه فلسطینی در بیانیه خود یادآور شد محمود عباس باید مسئولیت پیامدهای احتمالی این تصمیم را بپذیرد. جنبش حماس خاطر‌نشان کرد برگزاری هر انتخاباتی بدون توافق و هماهنگی ملی به مثابه بی‌احترامی به اراده و خواست ملت فلسطین است و هدف از آن کسب منافع شخصی است.

این جنبش فلسطینی تأکید کرد فرمان محمود عباس برای برگزاری انتخابات در تاریخ بیست و چهارم ژانویه‌/ چهارم بهمن‌/ مغایر با قانون اساسی و وفاق ملی فلسطین است و به همین دلیل این جنبش در انتخابات آینده فلسطین هرگز شرکت نخواهد کرد و نتایج آن را نیز نمی‌پذیرد. این گروه مبارز فلسطینی در ادامه تأکید کرد با هر اقدامی در جهت باج خواهی از مقاومت فلسطین از طریق تلاش برای تحمیل شرط‌هایی پیرامون امضای توافقنامه آشتی ملی به شدت مخالف است.

محمود عباس جمعه‌شب با صدور فرمانی از فلسطینی‌های ساکن شهر بیت‌المقدس، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه خواست در انتخابات شرکت کنند. او این تصمیم را بدون موافقت و هماهنگی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد، اتخاذ کرد و به همین سبب مقامات حماس ضمن مخالفت فوری با این فرمان اعلام و تأکید کردند این تصمیم غیرقانونی است و ضربه سنگینی به ادامه روند گفت‌وگوهای اشتی ملی فلسطین به سرپرستی مصر وارد خواهد کرد.

 اعتراض عباس

در همین حال در پی محاصره مجدد مسجدالاقصی توسط نیروهای امنیتی اسرائیل و یورش آنها به صف نمازگزاران و متحصنین، محمود عباس‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین‌ اعمال فشار جامعه‌ بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی جهت پایان دادن به اقداماتش در بیت‌المقدس را خواستار شد.

عباس از جامعه بین‌المللی به ویژه کمیته چهارجانبه صلح خواست تا با اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی این رژیم را وادار به توقف اقداماتش علیه بیت‌المقدس کنند. نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای با اشاره به تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی و بیت‌المقدس تاکید کرد: این اقدامات جز به افزایش بحران در منطقه کمک نمی‌کند.

جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیز حمله‌ اشغالگران صهیونیست به مسجدالاقصی را در میان موضع منفعل کشورهای عربی و اسلامی محکوم کردند. شیخ نافذ عزام، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد: تلاش‌های مداوم اشغالگران درحمله به مسجدالاقصی ناشی از سکوت جهان عرب و اسلام است.

یحیی موسی، یکی از رهبران جنبش حماس نیز حمله نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی را محکوم کرد. وی نسبت به تهدید بزرگی که اراضی مقدس فلسطین‌ را تهدید می‌کند هشدار داده و از تمامی کشورهای عربی و اسلامی خواست تا پیش از دست رفتن فرصت برای نجات مسجدالاقصی وارد عمل شوند. ابوشر، وزیر اوقاف و امور دینی دولت حماس نیز از جهان عرب و اسلام خواست تا به دفاع از مسجدالاقصی بپردازند.

وی برضرورت جانبداری جدی از موضع فلسطینیان در بیت‌المقدس و عدم سکوت در برابر جنایت‌های صهیونیست‌ها در این شهر تاکید کرد.

این مقام دولت حماس با اشاره به اقدام اشغالگران صهیونیست مبنی بر تبعید شیخ علی ابوشیخه و رائد صلاح، از رهبران جنبش اسلامی فلسطین در سرزمین‌های اشغالی 1948، ویران کردن منازل فلسطینیان در بیت‌المقدس و درگیری‌های مداوم بین نیروهای صهیونیستی با شهروندان فلسطین در منطقه شیخ جراح تاکید کرد: این اقدامات دلیلی آشکار و نشانه‌های خطرناک جهت یهودی‌سازی بیت‌المقدس و حمله به مسجدالاقصی است.

شیخ‌کمال الخطیب، نایب رئیس جنبش اسلامی در اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین تأکید کرد که رژیم صهیونیستی شیوه جدیدی را در حملات خود به مسجد مبارک الاقصی در پیش گرفته است و سعی در تثبیت حاکمیت صهیونیستی بر این مسجد دارد تا بدین وسیله زمینه ورود شهرک نشینان افراطی به مسجدالاقصی به منظور ادای آیین‌های مذهبی تلمودی خود را فراهم کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =