۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵

یزدان سلحشور

برنامه «هفت» تلویزیون برنامه خوبی نبود اما کم‌کم داشت برنامه خوبی می‌شد؛ نه فقط به این دلیل که فریدون جیرانی ناگهان عَلَم مخالفت با سیاست‌های سینمایی ارشاد را بر دوش گرفت بلکه به این دلیل کاملاً مشخص و غیر سلیقه‌ای که اندک اندک آداب مجری‌گری را آموخت.
 
با این همه نباید از یاد برد که سیاست تلویزیون ایران در این چند دهه‌ حیات خود [خلاف مسیر جهانی این رسانه] همواره بر این بوده که ستاره‌زدایی کند به هر نحو؛ می‌دانیم که رسانه در ماهیت خود رویکردی مخاطب‌محور دارد و اگر استقبال مخاطبان از تولیدات آن حداقلی باشد، به چیزی ضد خود بدل می‌شود بنابراین اصل علمی غیرقابل تردید در مورد تلویزیون یا هر رسانه دیگری این است که محبوبیت یک مجری یا بازیگر یا برنامه یا ساختار، برای‌اش در درجه اول اهمیت باشد اما تلویزیون ایران چنین تمایلی ندارد.

شاید تنها استثناء در این میان، برنامه نود باشد با اجرای عادل فردوسی‌پور؛ که اگر بخواهیم روند اجرای آن را هم بررسی کنیم به دست‌اندازهای حیرت‌انگیزی می‌رسیم که‌گاه تا حذف فردوسی‌پور هم پیش رفته اما به دلایل نامشخصی، تقلیل نقش‌اش در رسانه به حذف‌اش از یک برنامهٔ محبوب ترجیح داده شده.

این رویکرد تلویزیون ایران را نباید ابدا ایدئولوژیک دانست چرا که به حاشیه راندن برنامهٔ پرمخاطبی چون درس‌هایی از قرآن [پرعمر‌ترین برنامهٔ تلویزیون ایران] نمی‌توانسته ثمرهٔ رویکردی ایدئولوژیک باشد یا حتی حذف کردن برنامه‌هایی به شدت پرمخاطب با ساختاری کاملا ایدئولوژیک که از آموزه‌های صریح و‌گاه یک سویهٔ ایدئولوژیکی برخوردار بوده‌اند.

برنامه «هفت» اندک اندک داشت جان می‌گرفت شاید به این دلیل که جیرانی مثل راننده‌ای تازه‌کار آن قدر به در و دیوار زده بود که دیگر اگر در «فرمول یک» هم شرکت می‌کرد امتیاز می‌آورد! جیرانی در ماه‌های اخیر «هفت»، دیگر یک فیلمساز و فیلمنامه‌نویس باسابقه نبود که افتخار داده بود روی صندلی مجری بنشیند؛ او مجری برنامه‌ای سینمایی بود که می‌دانست معترضه‌های‌اش را کجای حرف مهمان بگوید و چه طور بر مخاطب تأثیر بگذارد.

«هفت» کمابیش نظام گرفته بود و مسعود فراستی هم [به عنوان منتقد ازلی ابدی آن] به این نتیجه روشن رسیده بود که با دوربین مهربان‌تر باشد و خود را و شیوه بیان‌اش را طوری طراحی کند تا دوربین دوست‌اش بدارد.

من بالشخصه موافق این نظر نیستم که حذف جیرانی از «هفت» به منظور حذف تفکر ضد دولتی شدن سینما از رسانهٔ عامی مثل تلویزیون بوده است؛ نه! جیرانی دیگر موقع‌اش بود که برود چون محبوبیت «هفت» به خط قرمز آستانه تحمل تلویزیون ایران رسیده بود. به گمانم اگر فراستی هم به‌‌ همان اندازه که مشهور است محبوب می‌بود، قصهٔ او هم با «هفت» به پایان می‌رسید اما چون «منتقدان»، دشمنان طبیعی نسل خویش‌اند، نیازی به حذف، توسط شکارچیان طبیعی ندارند!

به گمانم دیگر نباید از عدم موفقیت تلویزیون ایران در جذب مخاطب و شکست‌اش مقابل تلویزیون‌های دیگر سخن گفت چون خط مشی این رسانه همین است. هر چه برنامه‌ای کم‌مخاطب‌تر باشد بیشتر حمایت می‌شود. «محبوبیت»، خط قرمز رسانه ملی ماست.
 

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    60 5
    آفرین! به لیست آدمهایی که عملا از تلویزیون حذف شدند اضافه کنیم: رضا رشیدپور، فرزاد حسنی و بسیاری دیگر. همین بلا سر پارک ملت هم اومد
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    43 4
    آفرین، مقاله خوبی بود. متأسفانه واقعیت همینه، تلویزیون کمترین اهمیت رو به مخاطب میده...
  • نیما IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    41 4
    تحلیل بسیار درست و حکیمانه ای بود... روند برنامه های تلویزیون ایران چه در بخش کودک چه بزرگسال همیشه بر حذف ستاره هایی بوده که در دل مردم جا باز کرده اند... راستی کسی از عمو پورنگ خبری داره؟!!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    28 3
    كانالهاي خارجي سريالهاي خود را مثل لاست راي جذب بيشتر مخاطب تا فصل هفت وهشت ادامه مي دهند تا درامد افسانه اي از اين راه كسب كنند در عوض تلويزيون ما دايم از كمبود بودجه نالان است
  • سما IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    27 4
    "که‌گاه تا حذف فردوسی‌پور هم پیش رفته اما به دلایل نامشخصی، تقلیل نقش‌اش در رسانه به حذف‌اش از یک برنامهٔ محبوب ترجیح داده شده." با کلمه ی "نامشخص" موافق نیستم. نود زمانی که سیاست تلویزیون هنوز محبوبیت زدایی! نبود، آغاز به کار کرد و کم کم اوج گرفت، محبوب شد و در دل های مردم نفوذ کرد و به دلیل صراحت کلام و صداقتی که در آن هست مردم به دفاع ازش برمیان و همین پشتوانه ی عمیق مردمی ست که مانع از قطع برنامه ی نود تا به حال شده است. حال بعد از این سالها تلویزیونی ها! ظاهرا تجربه پیدا کردند و با اعمال تغییر در برنامه ی هفت اجازه ندادند هفت راهش را پیدا کند، نودی سینمایی به وجود بیاید و در دل های مردم نفوذ کند و از اون پشتوانه ی عمیق بهره مند شود تا جایی که خودشان دیگر از پس عوامل برنامه برنیایند!
  • امیر IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    24 3
    در رسانه های خارجی هر برنامه رو با مجریش می شناسند و مجری تهیه کننده ی برنامه هم میشه و این موجب میشه که مجری آزادی عمل داشته باشه و نگران تهیه کننده نباشه.ولی ما قانونی درست می کنیم تا مجری و تهیه کننده یکی نباشن تا مجری هر حرفی که دلش بخواد نزنه و به نوعی وابست به دولت باشه.. واقعا ما داریم خودمونو گول میزنیم.......
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    32 4
    حذف جیرانی فقط به خاطر تحمل کم یک گروه کوچک است.
  • محمد رضا IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    16 3
    دقیقاً، خود کرده را تدبیر نیست!!!
  • صادق IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    20 3
    کاملا با نویسنده مطلب موافقم
  • بدون نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    21 5
    احسن زدی تو خال
  • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    21 4
    دقیقا همینطوره
  • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    6 0
    کاملا درسته. یادم نمی ره وقتی ساعت خوشی ها گل کردن و معروف شدن، صدا و سیما چه بلایی سر چند تا جوون آورد که تازه کارشون داشت می گرفت. همشون خاطره های خیلی تلخی از اون روزا دارن
  • بدون نام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
    3 0
    اتفاقا ماه عسل 91 هم با اینکه پیش تولیدش از پارسال شروع شده به دلایلی نا معلوم قراره پخش نشه به لیستتون احسان علیخانی رو هم اضافه کنید.
  • بدون نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    2 3
    به نظرم بعضی از آدم هایی که محبوب می شوند کلا احساس مصونیت می کنند ... به نظرم "تبعات این احساس مصونیت "خودبخود باعث کنار گذاشتن این قبیل افراد می شود ... اینهم می تواند باشد ؟ نه ! ... لایه محبوبیت را کنار بزنید تا ببینید بعضی ازین آدمهای محبوب چقدر احساس می کنند مصون هستند و هر حرفی عشقشان بکشد می توانند بگویند ...