طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین با اشاره به اهمیت طرح نماد، گفت: این طرح به شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان کمک می‌کند و سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ «علی فولیان» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در جلسه‌ طرح نماد ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، بر لزوم توجه جدی به مقوله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: گسترش آسیب‌های اجتماعی جامعه را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه «فراوانی و گسترش آسیب‌های اجتماعی یکی از واقعیت‌های تلخ جامعه ماست»، اظهار کرد: هرچه جلوتر می‌رویم، تحت تأثیر چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، شاهد بروز اشکال نوینی از جرایم و آسیب‌های اجتماعی هستیم و حتی سن ابتلا به این آسیب‌ها روزبه‌روز در حال کاهش است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با تشبیه آسیب‌های اجتماعی به «سیل و زلزله»، هشدار داد: آسیب‌های اجتماعی، سرمایه‌های اجتماعی را از بین می‌برد و ریشه‌ها را متزلزل می‌کند. سیل و زلزله خسارات مادی وارد می‌کنند که قابل جبران است، اما خسارات ناشی از آسیب‌هایی مانند طلاق، قابل جبران نیست و بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش، پرداختن به مقوله پیشگیری است.

فولیان با اشاره به «طرح نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان)، تصریح کرد: این طرح به دنبال شناسایی، کنترل و کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش آموزان می باشد.

وی با بیان اینکه پیشگیری رشد مدار و مدرسه محور باید از دوران کودکی و خردسالی شروع شود اظهارکرد: این طرح تنها یک برنامه آموزشی نیست، بلکه مسیری مشترک برای همه دستگاه‌ها برای صیانت از نسل آینده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با بیان اینکه موفقیت «طرح نماد» منوط به احساس مسئولیت همه دستگاه‌های عضو است، از مدیران خواست بودجه این طرح را صرفاً برای همان منظور هزینه کنند.

وی افزود: مشکل بودجه در این حوزه نداریم، دستگاه‌ها باید احساس تکلیف کنند و نقش خود را با دقت و مسئولیت‌پذیری ایفا کنند.

دادگستری-2.jpg

معاون پیشگیری دادگستری قزوین، بر ضرورت اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی عمومی نسبت به «طرح نماد» تأکید کرد و گفت: بسیاری از خانواده‌ها از وجود چنین طرحی اطلاع ندارند،  باید از ظرفیت رسانه‌های استان، تبلیغات محیطی و فضای مجازی برای معرفی طرح به مردم استفاده کنیم.

فولیان «اجتماعی‌سازی» و «مشارکت جامعه محور» را کلید موفقیت طرح برشمرد وافزود: کار دولتی به تنهایی پیش نمی‌رود،  باید از ظرفیت خیرین، سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های داوطلب برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان استفاده کنیم.

معاون پیشگیری دادگستری قزوین با اشاره به قوانین بالادستی از جمله «قانون حمایت از اطفال و نوجوانان» و «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، بر لزوم توجه به مفاد این قوانین در اجرای طرح نماد تأکید کرد.

وی گفت: در آیین‌نامه اجرایی نماد مصوب ۱۴۰۳، ۲۰درصد از ارزشیابی سالانه کارکنان باید به ایفای نقش آنان در حوزه راهنمایی، مشاوره و مراقبت از دانش آموزان اختصاص یابد.

فولیان از آموزش و پرورش خواستارشد: علاوه بر پرونده تحصیلی، برای دانش آموزان «پرونده مشاوره‌ای و مراقبتی» نیز تشکیل دهد. این پرونده باید شامل اطلاعات فردی، خانوادگی، بررسی‌های شخصیتی، توانمندی‌ها، وضعیت روانشناختی و نتایج آزمون‌ها باشد.

معاون پیشگیری دادگستری قزوین در پایان با تأکید بر لزوم عمل مشترک و عبور از جلسات تشریفاتی، خاطرنشان کرد: موفقیت طرح نماد زمانی حاصل می‌شود که از جلسه عبور کنیم و به میدان عمل برسیم.هماهنگی بین‌بخشی، تبادل داده بین دستگاه‌ها و حضور میدانی مدیران می‌تواند به موفقیت طرح کمک کند.

این جلسه با حضور مسئولان و مدیران آموزش و پرورش استان، فرمانداران، معاونان، فرماندهان انتظامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.

کد خبر 2143457

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین