به گزارش خبرآنلاین،حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری و وانت فرسوده با عمر بیش از ۲۰ سال همچنان در ناوگان کشور حضور دارند. این خودروها بهطور متوسط سالانه حدود ۸ میلیارد لیتر بنزین مصرف میکنند.
مهردر خبری نوشت:آلودگی هوا همچنان یکی از جدیترین چالشهای کلانشهرهای کشور است؛ بحرانی که ریشه بخش مهمی از آن به تردد خودروهای فرسوده و مصرف بالای سوختهای فسیلی بازمیگردد. سهم بالای این خودروها در انتشار آلایندههای خطرناک، ذرات معلق و گازهای سمی باعث شده برنامههای نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای قدیمی به یکی از اولویتهای اصلی مدیریت شهری و سیاستگذاری انرژی تبدیل شود. در چنین شرایطی، نوسازی ناوگان حملونقل نهتنها به کاهش مصرف سوخت کمک میکند، بلکه راهکاری اساسی برای کاهش آلودگی هوا و بهبود سلامت عمومی محسوب میشود. این گزارش به بررسی آخرین وضعیت این طرحها و تأثیر آنها بر روند کاهش آلودگی هوا میپردازد.
بررسیها نشان میدهد که حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری و وانت فرسوده با عمر بیش از ۲۰ سال همچنان در ناوگان کشور حضور دارند. این خودروها بهطور متوسط سالانه حدود ۸ میلیارد لیتر بنزین مصرف میکنند. ادامه فعالیت این ناوگان فرسوده نهتنها هزینههای سنگینی بر شبکه حملونقل تحمیل میکند، بلکه سهم قابل توجهی از ناترازی انرژی کشور را نیز رقم میزند. محاسبات نشان میدهد که حذف این تعداد خودرو میتواند تا ۷۰ درصد از نیاز اضافی کشور به بنزین را کاهش دهد و مسیر را برای مدیریت پایدار مصرف انرژی هموار کند.
براساس ارزیابیهای فنی، خروج خودروهای فرسوده از چرخه مصرف موجب کاهش روزانه ۲۲ میلیون لیتر از مصرف بنزین خواهد شد. این حجم کاهش نهتنها در مدیریت ناترازی عرضه و تقاضای بنزین اثرگذار است، بلکه به کاهش آلودگی هوا، کاهش فشار بر پالایشگاهها و بهبود شاخصهای سلامت شهری نیز کمک میکند. این در حالی است که بسیاری از کلانشهرها همچنان با چالش آلودگی ناشی از تردد خودروهای قدیمی روبهرو هستند.
۲۱۷






نظر شما