ایرنا نوشت:

برای همسایه ترك ایران كه از هر فرصتی برای رونق گردشگری خود استفاده می كند و جذب 20 میلیون گردشگر را هدف قرار داده، برپایی فستیوال های خرید شگرد دیگری برای رونق اقتصاد این كشور است.
برای كشوری كه برنامه ریزی بلندمدتی را برای رونق صنعت گردشگری خود دارد و تبلیغات آن را می توان حتی روی بیلبوردهای شهر تهران مشاهده كرد، جشنواره های خرید، یكی از ترفندها برای جذب گردشگر بیشتر به شمار می رود.

تركیه تلاش دارد تا در سال 2023 میزبان حدود 25 میلیون گردشگر باشد و به طور یقین، جذب گردشگر از ایران یكی از اهداف آنان است.

جشنواره خرید در استانبول از 20 خرداد تا 9 تیر (10 تا 29 ژوئن) در 100 مركز خرید مدرن و در قسمت‌های مختلف این شهر برگزار می شود و مسوولان برپایی آن تلاش زیادی كرده اند تا ایرانیان بخش قابل توجهی از گردشگرانی باشند كه با قصد خرید و حضور در این فستیوال راهی تركیه می شوند.

چندی پیش همایشی از سوی سفارت تركیه در تهران برگزار شد كه در آن دفاتر خدمات مسافرتی حضور یافتند و 'احمد یعقوب اركلیچ' مدیر بخش گردشگری سفارت تركیه برنامه های این كشور را برای حضور گردشگران ایرانی در ایام این فستیوال تشریح كرد.

نخستین فستیوال خرید استانبول كه در فاصله زمانی 27اسفند تا ششم اردیبهشت ماه سال گذشته با همكاری 100 مركز خرید این شهر برگزار شده بود، گردش مالی 100 میلیارد تومانی را در پی داشت.

این موفقیت همسایه ترك بیش از هر چیز ناشی از همكاری بخش خصوصی بویژه در حوزه

دفاتر خدمات مسافرتی، اتحادیه هتلداران با استانداری استانبول و وزارت فرهنگ و توریست تركیه بود كه سبب شد تا مراكز خرید این شهر به روی گردشگران باز باشند.

رشد 83 درصدی سفرها به استانبول در زمان برگزاری این فستیوال در سال گذشته و تمایل گردشگران برای تفریح در مراكز خرید موجب شده تا دست اندركاران این برنامه برای برگزاری دومین سال فستیوال خرید استانبول خیز بردارند.

هرچند آمارهای تركیه نشان می دهد كه گردشگرانی از 40 كشور دنیا در دوره برگزاری این فستیوال به استانبول سفر كردند اما به گفته مسوول بخش گردشگری سفارت تركیه در تهران، بیشترین خریدها به ایرانیان اختصاص دارد.

از قضا قرار است با توجه به موفقیت جشنواره خرید در استانبول، آنكارا نیز جشنواره مشابهی را با همكاری 40 مركز خرید برپا كند.

برپایی فستیوال خرید استانبول در سال گذشته میلادی كه از آن به عنوان شهر تاریخی و پایتخت تجاری تركیه یاد می شود، پنج میلیون گردشگر را به این شهر فراخواند و به همین خاطر امسال قرار است برنامه ریزی گسترده تری با هدف افزایش خجم تجاری غیرمتمركز در آن برپا شود.

حال اگر طبق پیش بینی مسوولان این شهر، هر گردشگر برای حضور در این فستیوالبین 580 تا هزار دلار آمریكا هزینه كند، در نهایت دو میلیارد دلار درآمد غیرمستقیم و چهار میلیارد دلار درآمد از طریق گردشگران خارجی عاید این كشور می شود.

ارایه تخفیف های وسوسه انگیز بالای 50 درصد و بدون مالیات از جمله شگردهای مسوولان این شهر برای جذب گردشگر از كشورهایی چون ایران، روسیه، اكراین، آذربایجان، عربستان سعودی، یونان، رومانی، سوریه و عراق است.

301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =