نگاه سرمایهای به انواع کالاهایی که در اصل محصولاتی برای افزایش کیفیت زندگی هستند، نتیجهی ناپایداری عوامل اقتصادی است. در عمل، افراد با خریداری هر محصولی و تبدیل اسکناسهای بانک مرکزی به تقریبا هر نوع کالایی، نهتنها جلوی از بین رفتن سرمایه خود را میگیرند بلکه در پارهای موارد، سود قابل توجهای نیز به دست میآورند. خودرو یکی از محصولاتی است که به منظور حفظ سرمایه در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
بهعنوان خودروسازی که بیشترین سهم از بازار ایران را دارد، اطلاع از تازهترین اخبار ثبت نام ایران خودرو مهمترین اقدام برای متقاضیان محصولات این شرکت محسوب میشود. در ادامه با مروری بر اتومبیلهای شاسیبلند و کراساوورهایی که توسط ایرانخودرو و رقیب سنتیاش، سایپا، عرضه میشوند، بررسی میکنیم که کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد.
نگاهی به شاسیبلندهای داخلی موجود در بازار
در گذشته، بیشتر شاسیبلندهای موجود در ایران وارداتی بودند، اما در حال حاضر خودروسازان داخلی نیز به تولید این نوع خودروها روی آوردهاند. روند واردات و تولید شاسیبلندها در ایران با چالشهای مختلفی مانند محدودیتهای ارزی و مشکلات در تأمین قطعات روبهرو است. با این حال، خودروسازان داخلی بهویژه ایرانخودرو و سایپا با عرضه مدلهای مختلف شاسیبلند به بازار، سعی دارند این خلا را پر کرده و پاسخگوی تقاضای روزافزون مشتریان باشند. در این میان، تعدادی از خودروهای شاسیبلند وارداتی نیز در بازار ایران وجود دارند که به دلیل کیفیت و قیمت مناسب، مورد توجه قرار گرفتهاند که لیست آنها را با هم میبینیم.
چانگان CS۳۵ پلاس مونتاژ (سایپا ۴۲۱P)
چانگان CS۳۵ پلاس یک کراساوور شهری خوشساخت و مدرن است که با موتور ۱.۴ لیتری توربو، مصرف سوخت اقتصادی و امکانات مناسب، یکی از گزینههای محبوب بازار شده. نسخه مونتاژی سایپا کیفیت قابلقبولی دارد و در تیپ ۳ امکانات رفاهی کاملی ارائه میدهد.
| موتور |
۱.۴ لیتری توربو TGDi |
| قدرت / گشتاور |
۱۵۸ اسب بخار / ۲۶۰ نیوتنمتر |
| گیربکس |
۷سرعته دوکلاچه تر |
| مصرف ترکیبی |
۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
| آپشنها و امکانات |
کروز کنترل/اتوهلد/فرمان برقی/ترمز پارک برقی/سقف پانوراما/تهویه اتوماتیک (تیپ ۳) |
چانگان CS۵۵ پلاس مونتاژ (سایپا ۴۴۱P)
چانگان CS۵۵ پلاس یک کراساوور جمعوجور مدرن با طراحی جدید چانگان و موتور قدرتمند ۱.۵ لیتری توربو است که حالا در نسخه مونتاژی با نام سایپا ۴۴۱P به بازار ایران آمده. این خودرو به دلیل مصرف پایین، شتاب مناسب و امکانات رفاهی خوب، یکی از جذابترین گزینههای تازهوارد بازار محسوب میشود.
| موتور |
۱.۵ لیتری توربو |
| قدرت / گشتاور |
۱۸۸ اسببخار / ۳۰۰ نیوتنمتر |
| گیربکس |
۷سرعته دوکلاچه تَر |
| مصرف ترکیبی |
۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
| آپشنها و امکانات |
کروز کنترل هوشمند/ترمز اضطراری/کنترل پایداری/کنترل کشش/سنسور باران/ترمز پارک برقی/اتوهلد/سقف پانوراما/تهویه اتوماتیک |
ری را ایران خودرو
ریرا اولین کراساوور ملی ایرانخودرو است که روی پلتفرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ ساخته شده و با طراحی بهروز، کابین مدرن و امکانات کامل، جایگاه جدیدی برای خودروهای داخلی ایجاد کرده است. موتور ۱.۷ لیتری توربو با ۱۶۰ اسب بخار، گیربکس ۶ سرعته اتومات و مصرف مناسب، آن را به گزینهای قابلقبول در برابر رقبای چینی تبدیل میکند.
| موتور |
۱.۷ لیتری توربو |
| قدرت / گشتاور |
۱۶۰ اسب بخار / ۲۴۰ نیوتنمتر |
| گیربکس |
۶سرعته اتوماتیک AT |
| مصرف سوخت |
۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
| آپشنها و امکانات |
کروز کنترل/کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری/اتوهلد/سنسور جلو و عقب/سنسور باران/رادار نقطه کور/سیستم کنترل پایداری و کشش/ورود و استارت بدون کلید |
هایما S۵ پلاس
هایما S۵ پلاس نسخه بهروزشده S۵ است که با همان طراحی قبلی عرضه میشود، اما گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک باعث شده سواری آن نرمتر، سریعتر و دلچسبتر از نسخه CVT باشد. موتور ۱.۵ لیتری توربو با ۱۴۹ اسب بخار و شتاب ۹ ثانیهای، برای یک کراساوور جمعوجور عملکرد قابلقبولی ارائه میدهد، هرچند فضای سر ردیف عقب و صندوق ۳۲۰ لیتری همچنان نقطهضعف آن محسوب میشود.
| موتور |
۱.۵ لیتری توربو |
| قدرت / گشتاور |
۱۴۹ اسب بخار / ۲۱۰ نیوتنمتر |
| گیربکس |
۶سرعته اتوماتیک |
| مصرف سوخت |
۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
| آپشنها و امکانات |
کنترل پایداری و کنترل کشش/سنسور فشار باد تایر/سیستم کمک در سربالایی/ایموبیلایزر/سانروف، تهویه اتوماتیک/ورود و استارت بدون کلید |
هایما S۷ پرو
هایما S۷ پرو نسخه قویتر و تازهنفس S۷ است که با همان چهره قدیمی عرضه میشود اما قلب فنی جدیدش، یعنی موتور ۱.۵ لیتری توربو GDI با ۱۷۵ اسب بخار، آن را از مدلهای قبلی جدا میکند. با وجود طراحی سنتی، سواری نرم، کابین جادار و گیربکس ۶ سرعته هماهنگ، این کراساوور همچنان برای خانوادهها گزینهای منطقی محسوب میشود.
| موتور |
۱.۵ لیتری توربو GDI |
| قدرت / گشتاور |
۱۷۵ اسب بخار / ۲۸۰ نیوتنمتر |
| گیربکس |
۶سرعته اتوماتیک |
| مصرف سوخت |
۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
| آپشنها و امکانات |
کنترل پایداری/کنترل حرکت در سراشیبی/ترمز پارک برقی/اتوهلد/سنسور باران، سنسور عقب/تهویه اتوماتیک، فرمان برقی با گرمکن و دکمههای کنترل/سانروف |
بررسی اختلاف قیمت شاسیبلندهای ایرانی با بازار
در صورتی که مصرفکننده نهایی نیستید و فقط قصد دارید با خرید از کارخانه و فروش خودرو در بازار به سود برسید ما برای شما بیشترین اختلاف قیمت فعلی خودروها با نرخ کارخانه آنها را آوردهایم. بنابراین با یک نگاه به لیست زیر میتوانید ببینید کدام شاسی بلند ایرانی ارزش خرید بیشتری دارد.
| خودرو |
قیمت کارخانه (آذر ۱۴۰۴) |
قیمت بازار (آذر ۱۴۰۴) |
اختلاف بازار و کارخانه |
| چانگان CS۵۵ پلاس مونتاژ (سایپا ۴۴۱P) |
۲ میلیارد و ۱۰۷ میلیون تومان |
۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان |
۱ میلیارد و ۱۴۳ میلیون تومان |
| چانگان CS۳۵ پلاس مونتاژ (سایپا ۴۲۱P) |
۱ میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومان |
۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان |
۷۵۶ میلیون تومان |
| هایما ۸S |
۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان |
۳ میلیارد تومان |
۷۲۰ میلیون تومان |
| هایما S۷ پرو-۱.۵ لیتر توربو |
۲ میلیارد و ۷۸ میلیون تومان |
۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان |
۵۷۲ میلیون تومان |
| ری را ۱.۷ لیتر توربو - شش سرعته اتوماتیک |
۱ میلیارد و ۵۰۱ میلیون تومان |
۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان |
۴۴۹ میلیون تومان |
| هایما ۷X توربو-۱.۶ لیتر |
۲ میلیارد و ۱۷۱ میلیون تومان |
۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان |
۴۲۹ میلیون تومان |
| هایما S۵ پرو-۱.۵ لیتر توربو |
۱ میلیارد و ۹۶۲ میلیون تومان |
۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان |
۳۸۸ میلیون تومان |
| هایما S۵ - شش سرعته اتوماتیک |
توقف عرضه |
۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان |
– |
کلام آخر
اگر مصرفکننده نهایی هستید و قصد دارید خودرویی را برای استفاده شخصی یا خانوادگی خریداری کنید، بهترین راهنمای شما بخش اول مقاله است. در این بخش، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی هر خودرو به طور کامل ارائه شده است. با بررسی موتورها، گیربکسها، مصرف خودرو آپشنها و تجهیزات ایمنی، میتوانید بر اساس نیازهای واقعی خود و خانواده، تصمیم به خرید منطقی بگیرید و خودرویی انتخاب کنید که بیشترین هماهنگی را با سبک زندگی و انتظارات شما داشته باشد.
اما اگر مصرفکننده نهایی نیستید و به دنبال فرصت سرمایهگذاری یا کسب سود از بازار خودرو هستید، مهمترین نکته برای شما اختلاف قیمت خودروها با کارخانه و سود بالقوه در بازار آزاد است. بخش دوم مقاله دقیقاً این اطلاعات را ارائه میدهد و به شما کمک میکند ببینید کدام خودروها بیشترین حاشیه سود را دارند و خرید و فروش آنها در بازار میتواند بیشترین بازده مالی را برای شما فراهم کند. پیشنهاد میکنیم در صورتی که مایلید از آخرین شرایط فروش خودروها بهخصوص محصولات سایپا که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد با خیر شوید به صفحه مرجع آن در بلاگ خودرو۴۵ به آدرس https://khodro۴۵.com/mag/saipa-presell/ مراجعه کنید.






نظر شما