تریلر «کاسموپلیس» که داستان یک مولتی میلیونر را در ادیسه‌ای 24 ساعته در سراسر منهتن به تصویر می‌کشد، در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن نمایش داده شد.

به گزارش خبرآنلاین، تازه‌ترین ساخته دیوید کراننبرگ فیلمساز کانادایی که روز جمعه در کن روی پرده رفت، بر مبنای رمان «کاسموپلیس» نوشته دان دلیلو ساخته شده که سال 2003 منتشر شد.
 

«کاسموپلیس» یک روز از زندگی اریک پکر با بازی رابرت پاتینسن را به تصویر می‌کشد. عصر کاپیتالیسم رو به پایان است و همزمان با سپری شدن روز، هرج و مرج نیویورک را فرا می‌گیرد. در شرایطی که بازدید رئیس جمهور آمریکا منهتن را فلج کرده، اریک سوار بر یک لیموزین سفید در شهر می‌گردد.
 

او یک دغدغه دارد: اینکه خود را به آرایشگر خود که آن طرف شهر است برساند و موهایش را کوتاه کند. با گذشت روز اغتشاش بیشتر می‌شود. اریک با درماندگی شاهد فروپاشی امپراتوری مالی خود به خاطر نوسانات دیوانه‌وار قیمت یوان در بازارهای جهانی است. گذشته از این، اریک مطمئن است یک نفر می‌خواهد او را ترور کند، اما کی و کجا معلوم نیست. او 24 ساعت سرنوشت‌ساز را پیش رو دارد.


رابرت پاتینسن در صحنه‌ای از فیلم «کاسموپلیس»
 

سارا گادون، پل جیاماتی، ژولیت بینوش، متیو آمالریک و سامانتا مورتن دیگر بازیگران فیلم «کاسموپلیس» تولید مشترک فرانسه و کانادا هستند که یکی از 22 رقیب جایزه نخل طلای شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن است.
 

کراننبرگ که با فیلم‌های ترس‌آور چون «مگس» و «شباهت کامل» همین طور درام‌های خشن مانند «تاریخچه خشونت» و «قول‌های شرقی» شهرت دارد، گفت نگاه پیشگویانه کتاب دلیلو به بحران کاپیتالیسم نیاز به روزآمد شدن نداشت.
 

او به گزارشگران گفت: «باید بپذیرید دارید چیزی خلق می‌کنید که پیوندی جهش‌یافته از کتاب و سینماست. من این مسئله را پذیرفته بودم. با این حال، فیلمنامه «کاسموپلیس» را در شش روز نوشتم که یک رکورد برای من است. البته به این خاطر که کتاب ساختاری زیبا و دیالوگ‌های خارق‌العاده دارد.»
 

دلیلو گفت وظیفه اقتباس رمان خود را به کراننبرگ سپرد، چون فیلم و ادبیات «دو قالب کاملا متفاوت هستند.»
 

او افزود: «من به فیلمنامه هیچ کاری نداشتم، برای همین است که فیلم این قدر خوب شده است.»
 

کراننبرگ برای نقش اریک، پاتینسن بازیگر 26 ساله بریتانیایی و محبوب سری فیلم‌های خون‌آشامی «گرگ و میش» را انتخاب کرد، چرا که اعتقاد داشت حضور او باعث می‌شود تماشاگران بتوانند اریک را یک روز کامل و با وجود تمام صحنه‌های عجیب و غریب و خشن همراهی کنند.
 

پاتینسن گفت مرعوب اندازه و ابعاد نقش اریک شده بود، بخصوص از این نظر که کراننبرگ به او خیلی فرصت نمی‌داد سر صحنه تمرین کند.
 

او گفت: «حدود دو هفته در اتاق هتلم نگران و گیج بودم. به او گفتم مطمئنم حتی یک دیالوگ را نمی‌خواهم عوض کنم و می‌دانم تو هم روی این مسئله خیلی تاکید داری، حتی روی نقطه‌گذاری. این کار را خیلی راحت کرد، انگار به جای بازی در فیلم ترانه اجرا می‌کنی.»
 

کراننبرگ 69 ساله در 1996 با فیلم «تصادف» برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن شد و سال 2006 جایزه یک عمر دستاورد این جشنواره را دریافت کرد.
 

واکنش‌های اولیه به «کاسموپلیس» متفاوت بود. روزنامه بریتانیایی گاردین از آن به عنوان «اثری که به شکلی عذاب‌آور، عصبی و ناکافی است» یاد کرد و در مقابل وبسایت ایندی‌وایر آن را «یک پیروزی» و تایم آوت لندن آن را «پرتره‌ای عجیب، مسرت‌بخش و مسحورکننده از انزوای فردی» توصیف کردند.
 

روز جمعه همچنین فیلم «در مه» ساخته سرگئی لوزنیتسا در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش دارد. این فیلم یک داستان اخلاقی غم‌انگیز درباره خیانت، انتقام و شرافت است که در مناطق جنگلی بلاروس تحت اشغال آلمان در جنگ جهانی دوم روایت می‌شود.


«در مه» یکی از 22 فیلم بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن است


دومین فیلم بلند لوزنیتسا فیلمساز اوکراینی سال 1942 در مرزهای غربی شوروی سابق اتفاق می‌افتد، جایی که پارتیزان‌های محلی در حال مبارزه با اشغالگران نازی هستند. یک ترن در نزدیک ده از خط خارج می‌شود، جایی که سوشنیا کارگر راه‌آهن (با بازی ولادیمیر اسویرسکی) همراه خانواده‌اش زندگی می‌کند.
 

سوشنیا بی‌آنکه گناهی مرتکب شده باشد همراه گروهی از خرابکاران دستگیر می‌شود. افسر آلمانی دستور می‌دهد بقیه را اعدام کنند، اما سوشنیا را آزاد می‌کند. خبر خیانت او به سرعت پخش می‌شود و دو پارتیزان – بوروف و وویتیک – برای انتقام از جنگل می‌آیند.
 

در همان حال که پارتیزان‌ها قربانی خود را به درون جنگل می‌روند، مورد حمله قرار می‌گیرند. سوشنیا اکنون با دشمن خود که زخمی شده، تنهاست. در دل جنگل قدیمی که نه دوستان در آن هستند و نه دشمنان، جایی که مرز بین خیانت و رفتار قهرمانانه ناپدید شده، سوشنیا در شرایط غیراخلاقی ناچار می‌شود تصمیمی اخلاقی بگیرد.
 

فیلم 127 دقیقه‌ای «در مه» تولید مشترک آلمان، روسیه، لتونی، هلند و بلاروس است. لوزنیتسا گفت: «این فیلمی درباره جنگ نیست، درباره آدم‌هایی است که خود را پیدا می‌کنند. جنگ در این فیلم در قالب شرایط وجود دارد، در قالب فضایی که در آن شخصیت‌ها شکل می‌گیرند.»
 

روز جمعه فیلم «همینگوی و گلهورن» به کارگردانی فیلیپ کافمن نیز در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن نمایش داده شد. کلایو اوون در این فیلم نقش همینگوی و نیکول کیدمن نقش گلهورن سومین همسر او را بازی می‌کند. گلهورن پنج سال همسر همینگوی بود.
 

کیدمن روز پنجشنبه هم با فیلم «گزارشگر» ساخته لی دانیلز روی فرش قرمز جشنواره کن ظاهر شد. این فیلم داستان مردی جوان است که اواخر دهه 1960 به خانه کوچک خود در فلوریدا بازمی‌گردد تا به برادر گزارشگر خود کمک کند. برادر او در حال تحقیق درباره مردی در بند محکومین به مرگ است که شاید به اشتباه محکوم شده باشد.


متیو مکاناهی و زاک افرون در صحنه‌ای از فیلم «گزارشگر»
 

متیو مکاناهی، زاک افرون، میسی گری و جان کیوساک دیگر بازیگران فیلم آمریکایی «گزارشگر» هستند. دانیلز با فیلم «پرشس» به شهرت رسید.
 

روز پنجشنبه فیلم «پس از تاریکی، نور» (Post tenebras lux) به کارگردانی کارلوس ریگاداس فیلمساز مکزیکی به عنوان یکی دیگر از رقبای جایزه نخل طلای کن نمایش داده شد. این فیلم داستان مردی جوان به نام خوان و خانواده‌اش است که در نواحی روستایی مکزیک زندگی می‌کنند.
 

شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن 16 تا 27 مه (27 اردیبهشت تا 7 خرداد) برگزار می‌شود. نانی مورتی فیلمساز ایتالیایی برنده جایزه نخل طلا ریاست هیئت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن 65 را به عهده دارد.
 

خبرگزاری فرانسه / 25 مه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =