«اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى شود همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده اى رنگ آن سفید شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفا به آن طلا نمى گویند مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.»

به گزارش خبرآنلاین، چاپ هفتاد و دوم ترجمه فارسی رساله «اجوبة الاستفتائات» از سوی شرکت چاپ و نشر بین الملل با قیمت 4500 تومان در  بازار نشر توزیع شد. «اجوبه الاستفاتائات»، پاسخ های مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌‌الله سیدعلی خامنه‌ای به پرسش‌های شرعی است که در آن به احکام تقلید، احکام طهارت، احکام نماز، احکام خمس، جهاد، امر به معروف، کسب‌های حرام، صدقه، وکالت و احکام بانک‌ها آورده شده است.

 

حضرت آیت‌‌الله‌ سیدعلی خامنه‌ای در کتاب «اجوبه الاستفاتائات» به 2118 پرسش شرعی پاسخ داده‌اند.

 

 

در بخشی از کتاب با عنوان «پوشیدن طلا و نقره و به کار بردن آن‏» می خوانیم:

 

س 442: به دست کردن انگشتر طلا توسط مردان بخصوص در نماز چه حکمى دارد؟

ج: به دست کردن انگشتر طلا براى مردان در هیچ حالى جایز نیست و نماز با آن هم بنابر احتیاط واجب، باطل است.

س 443: استفاده مردان از انگشترى که از جنس طلاى سفید است، چه حکمى دارد؟

ج: اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى‏شود همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏اى رنگ آن سفید شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفا به آن طلا نمى‏گویند مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.

س 444: آیا استفاده از طلا بدون قصد زینت به طورى که دیگران نبینند، اشکال شرعى دارد؟

ج: پوشیدن طلا، خواه حلقه انگشترى باشد یا غیر آن، براى مردان مطلقا حرام است هر چند به قصد زینت نباشد و از دید دیگران مخفى باشد.

س 445: استفاده از طلا براى مردان به مدت کوتاه چه حکمى دارد؟ ما اشخاص بسیارى را مشاهده مى‏کنیم که مى‏گویند استفاده از آن براى مدت کوتاه، مثل لحظه عقد، اشکال ندارد.

ج: پوشیدن طلا براى مرد حرام است و فرقى بین مدت کم یا زیاد نیست.

س 446: با توجه به احکام لباس نمازگزار و حرام بودن زینت کردن با طلا بر مردان، خواهشمندیم به دو سؤال زیر پاسخ فرمائید:

الف آیا مقصود از زینت با طلا، مطلق استفاده از آن توسط مردان است هر چند براى جراحى استخوان و دندانسازى باشد؟

ب با توجه به این که در شهر ما به دست کردن انگشتر طلاى زرد توسط جوانانى که تازه ازدواج مى‏کنند، مرسوم است و این امر از نظر عموم مردم براى مرد زینت محسوب نمى‏شود، بلکه علامت آغاز زندگى زناشوئى فرد است، نظر حضرتعالى در این باره چیست؟

ج: الف: ملاک حرمت استفاده از طلا براى پوشیدن یا به گردن آویختن توسط مردان، صدق زینت نیست، بلکه استفاده از آن به هر صورت و به هر قصدى حرام است هر چند انگشتر، حلقه، گردنبند و مانند آن باشد. ولى استفاده از آن توسط مردان براى جرّاحى استخوان و دندانسازى اشکال ندارد.

ب: استفاده از انگشترى طلاى زرد توسط مردان در هر حال حرام است.

س 447: ساخت و فروش جواهرات طلا که مخصوص مردان است و زنان از آنها استفاده نمى‏کنند، چه حکمى دارد؟

ج: ساخت جواهرات طلا اگر به منظور استفاده مردان باشد، حرام است و خرید و فروش آن به این قصد جایز نیست.

س 448: در بعضى از میهمانیها دیده مى‏شود که شیرینى‏ها را در ظرفهاى نقره‏اى مى‏گذارند، آیااین‏کار، خوردن غذا در ظرف نقره محسوب‏مى‏شود، وحکم‏آن‏چیست؟

ج: اگر برداشتن غذا و مانند آن از ظرف نقره به قصد خوردن، استعمال ظرف نقره در خوردن و آشامیدن محسوب شود، حرام است.

س 449: آیا گذاشتن روکش طلا روى دندان اشکال دارد؟ روکش پلاتین چطور؟

ج: گذاشتن روکش طلا یا پلاتین روى دندان اشکال ندارد، ولى پوشاندن دندان‏هاى جلو با طلاى زرد، اگر به قصد زینت باشد، خالى از اشکال نیست.
 

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

کد خبر 216420

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =