«یکى از توصیه‌هایى که خواجه نظام الملک در سیاستنامه به شاهِ زمان خودش مى‌کند، این است: زنهار! مردى را دو کار مفرمایى؛ مردى و کارى. راست مى‌گوید؛ یک مرد، یک کار.»

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «سیاستنامه» خواجه نظام الملک به عنوان کتابی که سال ها قبل منتشر شده ولی همچنان تازه است، و برای سیاستمداران بسیار کاربردی و راهگشاست.

 

رهبر معظم انقلاب در تاریخ 11 آذر 1383 و در دیدار رییس و مدیران سازمان صداوسیما به این کتاب اشاره و تصریح کرده اند: «من یک وقت زمان ریاست‌جمهورى، در شوراى عالى انقلاب فرهنگى جمله‌یى را از کتاب «سیاست‌نامه»ى خواجه نظام‌الملک نقل کردم. این کتاب، یکى از متون بسیار زیبا و فاخرِ ادبى ماست. با این‌که هفتصد، هشتصد سال از آن زمان مى‌گذرد ـ دوره‌ى سلطان سنجر یا ملکشاه ـ درعین‌حال انصافاً مطالبش همچنان تازه است و انسان وقتى آن را مى‌خواند، لذت مى‌برد. به‌هرحال، یکى از توصیه‌هایى که به شاهِ زمان خودش مى‌کند، این است: زنهار! مردى را دو کار مفرمایى؛ مردى و کارى. راست مى‌گوید؛ یک مرد، یک کار.» 

 

به گزارش خبرآنلاین، «سیاست نامه» نظام‌الملک را عباس اقبال آشتیانی تصحیح کرده و انتشارات اساطیر، سال ها قبل منتشر کرده است. با این حال «نشر قطره» گزیده سیاستنامه را به همت دکتر جعفر شعار و با قیمت 7هزار تومان روانه بازار نشر کرده که تاکنون بیش از 14 بار تجدید چاپ شده است. همچنین این ناشر گزیده «قابوس نامه» را نیز منتشر کرده است. این کتاب نیز 3هزار تومان قیمت دارد و هشت بار تجدید چاپ شده است.
 

چند بخش از این کتاب ارزشمند را در ادامه می خوانیم:

 

«شناختن قدر نعمت ایزد تعالی نگاهداشت رضای اوست عَزّ اسْمُهُ و رضای حق تعالی اندر احسانی باشد که با خلق کرده شود و عدلی که میان ایشان گسترده آید. چون دعای خلق به نیکویی پیوسته گردد آن ملک پایدار بود و هر روز زیادت باشد و این ملک از دولت و روزگار خویش برخوردار بود و بدین جهان نیکو نام بود و بدان جهان رستگاری یابد و حسابش آسان‌تر باشد که گفته‌اند بزرگان دین که الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم: معنا آن است که مُلک با کفر بپاید و با ستم نپاید.»

*

«پس آنچه بدان حاجت باشد ملوک را از دیدار خوب و خوی نیکو و عدل و مردانگی و دلیری و سواری و دانش و به کار بستن انواع سلاح و راه بردن به هنرها و شفقت و رحمت بر خلق خدای عز و جل و وفا کردن نذرها و وعده ها و دین درست و اعتقاد نیکو و دوست داشتن طاعت ایزد تعالی و به جای آوردن فضایل از نماز شب و زیادت روزه و حرمت داشتن علمای دین را و گرامی کردن زاهدان و پارسایان را و خریداری کردن اهل دانش و حکیمان را و صدقه های متواتر دادن و با درویشان نیکویی کردن و با زیردستان و خدمتکاران به خلق خوش زیستن و ستمکاران را از رعیت باز داشتن او را ارزانی داشت».

 

*

«چاره نیست پادشاه را از آنکه هر هفته ای دو روز به مظالم بنشیند و داد از بیدادگر بستاند و انصاف بدهد و سخن رعیت به گوش خویش بشنود بی واسطه ای و چند قصه که مهم تر بود باید که عرضه کنند و در هر یکی مثالی دهد که چون این خبر در مملکت پراکنده شود که خداوند جهان متظلمان و دادخواهان را در هفته ای دو روز پیش خویش می خواند و سخن ایشان می شنود همه ظالمان بشکوهند و دست ها کوتاه دارند و کس نیارد بیدادی کردن و دست درازی کردن از بیم عقوبت».

 

 

ابو علی حسن ملقب به نظام الملک مولف سیاست نامه پسر خواجه ابوالحسن علی بن اسحاق است. وی در سال 408 هجری در یکی از ولایات طوس چشم به جهان گشود. او به سرعت در کارهای دیوانی نزد حاکمان منطقه به کسب تجربه پرداخت و با حکومت آلب ارسلان و ملک شاه سلجوقی حدود سی سال منصب وزارت را در اختیار داشت. او این کتاب را بنا بر فرمان ملک شاه در سال 484 هجری یعنی یک سال پیش از تاریخ وفاتش به رشته تحریر درآورد. نظام الملک سیاست نامه را نخست در 39 فصل فراهم کرده بود؛ اما سپس 11 فصل دیگر نیز بدان افزود. این بخش را به یکی از کاتبانش سپرد و چند سال بعد از وفات او به سیاست نامه افزوده شد. سیاست نامه به جز پنج فصل یک که به امور و مسائل تاریخی «بد دینان» مربوط است در بقیه فصول شامل نظرات خواجه نظام الملک در مباحث مختلف ساختار دولت می باشد. بخش عمده ای از فصول آن در قالب تنظیم امور حکومت قرار می گیرد که در سه بخش «امور دیوانی، امور نظامی و تنظیم امور جاری مرکز حکومت و ترتیبات اجرایی» مورد بررسی قرار گرفته است.



ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب(در صورت تمام نشدن چاپ جدید) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =