۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰

نصرت الله تاجیک

قبلا' نوشته ام که ایران و غرب به رهبری آمریکا دارای مجموعه ای از مشکلات و عدم تفاهم در مسائل منطقه ائی و جهانی هستند و هر یک از مشکلات نیز دارای چند وجه است که مجموعه این مسائل حل نشده را به یک موضوع بغرنج تبدیل کرده است که حل آنها در یک روند طولانی و با نیت شفاف و صادقانه به منظور برطرف کردن مشکلات میسر است.

ولی از آنجا که غربیها با هدف روشن و صداقت کافی با این مسائل روبرو نمی شوند و اهداف اصلی خود را در ورای مسائل عامه پسند که بتوانند با راه اندازی کارزار تبلیغاتی ایران را در موضع انزوا و عکس العمل قرار دهند پنهان می نمایند لذا این مسائل علیرغم حسن نیت ایران تا بحال حل نشده است. بنابراین مهمترین راهبرد ایران در این مرحله باید بررسی، سنجش و تعین میزان صداقت در رفتار و اهداف مذاکره کنندگان باشد تا شرایطی را برای حصول به توافقی تدریج و بصورت روش برد- برد در آینده فراهم نماید.

یکی از این موارد موضع آژانس بین المللی انرژی اتمی بطور اعم و شخص آقای آمونو بطور اخص است نگاهی به حجم فعالیت و جو سازی بنگاههای تبلیغاتی غربی با محوریت رسا نه های صهیونیستی قبل و بعد از انتشار گزارش های آمونو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در زمینه فعالیتهای هسته ائی ایران نشان میدهد که هدف اصلی این گزارشات ایجاد ترس و رعب و آماده کردن زمینه های ذهنی و عینی تحریمهای بیشتر برای به زانو در آوردن ایران بوده است.

این روند تا بدانجا پیش رفته است که گزارشات عموما" به دلایل عدیده فنی حقوقی و خروج از میزان صلاحیت مدیرکل دارای نواقص متعددی بوده است. گزارشاتی که شاید و احتمالاتش بیش از مطالب یقینی و مستند به مدارک و دلایل متقن آن است. البته همین شا یدها زمینه لازم برای آمادگی افکار عمومی و مستمسکی برای بوش و بلر شد که به عراق حمله کنند. حداقل انتظار از بی طرفی فنی حقوقی یک سازمان تخصصی جهانی آنست که بدون دخالت دادن مسائل سیاسی ، تحت فشار و جو سازی قدرتهای برتر که در صدد تحمیل اراده خود بر مردم سایر کشورهای جهان هستند قرار نگرفته و در برخورد تخصصی در حوزه صلاحیت خویش با عدل و انصاف رفتار نماید. تا هم بر وجهه جهانی خود بیفزاید و هم الگوی رفتار سایر مجامع و حتی کشورهای مختلف دنیا در ارتباط و تعامل با یکدیگر شود. نه آنکه مصداق گندیدن نمک شود!

هم اکنون حتی در غرب نیز بوضوح آشکار شده است که گزارشات آمونو علیه ایران جانبدارانه بوده و از سیاق فنی خارج و صبغه سیاسی به خود گرفته است و وی متهم به زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی و حرفه ای خویش است. امری که متاسفانه فقط استفاده تبلیغی از آن بعمل آمد و مورد بهره برداری سیاسی و دیپلماتیک از سوی ایران واقع نشد. در حالیکه برخورد فعالتر دیپلماتیک از سوی دستگاه سیاست خارجی میتوانست کل روند مذاکرات با آژانس را عوض کند. لازم است مواضع غیر حقوقی وی در طول این سفر سایه انداخته و وی نسبت به این امر پاسخگو باشد.

اگر از همه اشکالات حقوقی و محتوائی گزارشاتی که در طول مدت ریاست آقای آمونو بر این آژانس بگذریم و فقط به جو روانی ایجاد شده در پرتو انتشار این گزارشهای جهت دار و سیاسی نگاهی بیندازیم متوجه این سناریو سازی خواهیم شد. در صحنه جهانی نگاه به این تعزیه گردانیهای بین المللی به جای حاکمیت عقل و منطق در روابط و حقوق بین الملل خالی از لطف نیست. این گزارشات همواره با سناریو و ترجیح بند خاص خود همراه بوده. یک سناریو سازی بین المللی علیه ایران، یک اتش تهیه سنگین حمله به ایران از سوی رژیم صهیونیستی و شروع یک سیاست هویج و چماقی و دعوت به مذاکره سه مرحله متوالی روندهای گذشته بودند و شخص اقای آمونو نیز حلقه مهمی در این روند و ایفای نقش بازیگری بوده است.

متاسفانه علیرغم ماهیت سیاسی و شکل نیمه حقوقی گزارشات قبلی مدیرکل آژانس ، هیچگونه فعالیت سیاسی دیپلماتیک و یا گزارش مطبوعاتی که یک متخصص اهل فن در زمینه مسائل فنی حقوقی چه از جنبه آژانس و مسائل هسته ائی و چه از جنبه حقوق بین المللی در مطبوعات ایران منتشر نشده است. به نظر میرسد این انفعال بیانگر ضعف ارگانهای ذیربط در این مقولات باشد. گزارشات آقای آمونو را نباید صرفا" یک حرکت سیاسی برای فشار بر ایران تلقی کنیم . اگر چه این یکی از اهداف این گزارش است ولی باید با تبعات فنی حقوقی این گزارشات به گونه ای برخورد می شد که هزینه اشتباهات مدیرکل و آژانس هم سنگین و هم از جیب ما پرداخته نشود و خودشان تاوان آنرا بپردازند و برخورد با وی در این سفر نیز باید بر همین راهبرد تنظیم شود.

این خیلی خوب است که ایران به عنوان مسئولیت پذیری بین المللی با آژانس همکاری کند ولی باید راههای حقوقی برخورد با اشکالات فنی حقوقی گزارشات آژانس و زیاده رویهائی که مدیرکل آن آقای آمونو داشته است مورد بررسی قرار داده و اقدام مناسبی تا کنون صورت میگرفت. این حرکت باید از دائره اجرائی ارگانهای دولتی خارج شود. سیستم اداری ما مناسب پیگیری چنین مسائلی نیست. این حرکت خیلی ضروری و یکی از اهرمهائی است که میتواند در کوتاه و دراز مدت برای ایران نفع داشته باشد، اما ایشان باید در این سفر پاسخگوی گزارشات غیر فنی و تخصصی و عموما سیاسی خود باشد و نباید فقط به فال نیک گرفتن این سفر بسنده کرد!
/ 27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =