ایسنا نوشت:

تابلو چند صد میلیون دلاری جکسون پولاک بعد از توقیف در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، صبح روز سه‌شنبه 9 خرداد در مراسمی رسمی در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.

 

علی‌اصغر امیرنیا سرپرست دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در این مراسم، گفت: «همه ما دغدغه این را داشتیم تا این اثر فاخر که بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است به جایگاه اصلی خود بازگردد و خوشبختانه این کار روز گذشته انجام شد.»

 

او با اشاره به بحث امانت‌سپاری آثار هنری میان موزه‌های معتبر بین‌المللی عنوان کرد: «بحث امانت‌سپاری آثار هنری معمولا بین موزه‌های معتبر جهان مرسوم است تا در پروسه‌های بلند و کوتاه‌مدت علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی امکان دیدن آثاری که در اختیار سایر کشورهاست، بدست آورند. قطعا در چنین تعاملاتی هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی به صورت کامل انجام شود. »

 

امیرنیا تصریح کرد: «حدود 9 ماه قبل و بعد از پیگیری‌های پی در پی کشور ژاپن، شاهکار جکسون پولاک برای نمایش در موزه ملی هنرهای مدرن ژاپن امانت‌ داده شد و مراحل قانونی و ضمانت سپاری آن در گمرک صورت گرفت و قرار بود این اثر طی شش روز در این کشور نمایش داده شود.» 


به گفته سرپرست دفتر هنرهای تجسمی، تابلوی «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر جکسون پولاک 20 روز قبل از ژاپن بازگردانده شد اما به دلایلی در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) باقی ماند.

 

او درباره دلایل این توقف توضیح داد: «برداشت قانونی گمرک برآن بود تا هر دستگاهی که بدهی قانونی به این مجموعه دارد باید تا زمان پرداخت بدهی آثارش در گمرک بماند. البته قانون در هر بخشی تبصره‌هایی نیز دارد.»
 

امیرنیا تصریح کرد: «از آنجا که این اثر به عنوان یکی از شاهکارهای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ارزش مالی و معنوی زیادی برای ایرانیان و جهانیان دارد، لذا برداشت بدی از این قانون صورت گرفته بود و تصور مسئولان گمرک بر این بود تا زمانی که وزارتخانه بدهی خود را تسویه نکرده است ، این اثر باید در آنجا باقی بماند که خوشبختانه مذاکرات مربوط به این اتفاق صورت گرفت و آن‌ها به حساسیت نگهداری این تابلو پی بردند و نهایتا ترخیص کالا صورت گرفت.»

 

این مدیر فرهنگی خاطر نشان کرد: «شاید این اشتباه از سوی ما صورت گرفت که این دغدغه را برای جامعه و اهالی مطبوعات ایجاد کردیم، اما امیدواریم مدیریت گمرک فرودگاه امام (ره) بحث نگهداری آثار هنری را مستثنی از این قوانین بداند، زیرا برای چنین آثاری حساسیت ویژه‌ای وجود دارد و کارشناسان هنری و فرهنگی نیز این مساله را تایید می‌کند.» 


امیرنیا تصریح کرد: «معاونت امور هنری وزارت ارشاد، هیچ گونه بدهی به گمرک نداشته و شاید در بحث کلان این مشکل به بدهی وزارتخانه باز می‌گردد، اما خوشبختانه قرار شد طی جلسه‌ای با مدیران گمرک بتوانیم از نزدیک درباره حساسیت‌های نگهداری آثار هنری به این شکل صحبت کنیم تا آن‌ها وضعیت را از نزدیک ببینند و اگر قانونی در این زمینه وجود دارد، در این بخش اصلاح کنند تا دیگر ما با چنین معذوریت‌های قانونی در این حوزه مواجه نشویم.» 

 

در بخش دیگری از این مراسم احسان آقایی معاون موزه هنرهای معاصر تهران درباره ضرورت بیمه آثار گنجینه موزه و وضعیت فعلی آن توضیح داد: «بحث بیمه در دو بخش قابل دسترسی است. درمورد امانت سپاری آثار هنری به طور کامل بحث بیمه تابلوها انجام می‌شود و هیچ مشکلی وجود ندارد، اما بحث بیمه کلیه آثار متعلق به گنجینه هنوز به طور درست انجام نشده است.»


او توضیح داد: «شرکت‌های بیمه کارشناسان آثار هنری ندارند و امکان پرداخت چنین مبالغی را برای بیمه آثار گنجینه ندارند. از این رو بحث بیمه و قیمت‌گذاری آثار گنجینه مقوله مفصلی است که قطعا باید در هیئت دولت مطرح شود تا این آثار به عنوان گنجینه ملی بیمه شود، در حالی که شرکت‌های بیمه ما چنین امکانی را ندارند و پیگیری این اتفاق نیازمند یک همت و جدیت اساسی است تا تسهیلات آن فراهم شود.»
 

به گفته آقایی، آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران برچسب اموال دولتی دارد و بخشی از اموال دولتی محسوب می‌شود که موزه هنرهای معاصر تهران وظیفه نگهداری از آن را برعهده دارد.
 

58244

کد خبر 217045

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    8 2
    وای خدا.. این ها چه می دونند اثر هنری چیه.. تابلوی جکسون پولاک رو گرو گرفته بودند گذاشته بودند تو انبار گمرک! وااقعا مایه آبروریزی در سطح جهانی!
  • بدون نام PT ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    2 0
    حاجی چند صد میلیون دلار؟
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    خداروشکر!
  • مجید IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    4 3
    والا من که چیزی از این تابلو نفهمیدم.... انگار که نقاش فقط قلمشو پاک کرده رو تابلو..... هر چی نگا می کنم هیچ چی حالیم نمی شه...