تا تاریخ 1/10/1390 مجموعاً 23902 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که 91 درصد آنان را مردان و 9 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

فهیمه حسن‌میری: امروز دیگر از روزهایی که ایدز در ایران یک بیماری ناشناخته بود بسیار گذشته و کمتر کسی است که نام این بیماری را نشنیده باشد. با این حال آنچه جای نگرانی دارد، اطلاعات ناقص و نادرستی است که گاهی راجع به این بیماری وجود دارد و باعث می‌شود در پیشگیری از این بیماری اقدام مثبتی صورت نگیرد.

یکی از هشدارهایی که چند سال است در این رابطه داده می‌شود این است که اطلاع‌رسانی درباره موارد انتقال این ویروس کافی نیست. به ویژه از آنجا که روی انتقال از طریق رابطه جنسی تاکید نمی‌شود و این موضوع به دلایل گوناگون نادیده گرفته می‌شود،‌ کارشناسان نسبت به ورود موج سوم ابتلا به ایدز در کشور یعنی ابتلا از طریق مسائل جنسی ابراز نگرانی می کنند.

حالا در تازه‌ترین آماری که از سوی اداره کنترل ایدز مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اعلام شده، باز هم روی افزایش موارد انتقال از طریق روابط جنسی تاکید شده است.

اداره کنترل ایدز که هر سه ماه آمار مبتلایان به ایدز را اعلام می‌کند، گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDS‌ سه ماهه سوم سال 90 در کشور را اعلام کرد و براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تا تاریخ 1/10/1390 مشخص شد مجموعاً 23902 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که 91 درصد آنان را مردان و 9 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

بنابر این گزارش، تا کنون 3305 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 4562 نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. 5/46 درصد از مبتلایان به HIV‌ در زمان ابتلا در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در سنین گروههای سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

بر اساس این گزارش، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف ‌کنندگان مواد (7/69 درصد)، رابطه جنسی (3/10 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (9/0 درصد) بوده است و راه انتقال در 1/18 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است که در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1389 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 1/66 درصد، برقراری روابط جنسی 7/20 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 7/2 درصد را تشکیل داده است. در 5/10 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

این آمار واقعی نیست

اما رئیس مرکز تحقیقات ایدز در این رابطه با بیان این که آمار موارد شناسایی شده ایدز در وزارت بهداشت بیانگر وضعیت این بیماری در کشور نیست، می‌گوید: به جز 23 هزار بیمار شناخته شده، حدود 100 هزار مبتلای ناشناخته داریم، از بین بیماران بنده نیز 99 درصد موارد جدید از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند.

مینو محرز درباره آخرین آمار مبتلایان به ایدز که از سوی وزارت بهداشت 23 هزار و 902 نفر تا آخر پاییز سال 90 اعلام شده است، توضیح داد: اولاً وزارت بهداشت باید آمار تا آخر زمستان را اعلام می‌کرد و به زودی باید منتظر اعلام آمار تعداد موارد شناسایی شده این بیماری تا آخر بهار 91 باشیم و این آمار دیر اعلام شده است.

به گزارش فارس،‌ وی گفت:‌ مسئله دیگر این است که آمار وزارت بهداشت فقط موارد شناسایی شده عفونت HIV/AIDS را نشان می‌دهد و به علت آگاهی کم مردم درباره این بیماری و روش‌های پیشگیری و درمان آن و با توجه به اینکه سیستم شناسایی فعال این بیماری به خصوص در بین روسپی‌ها نداریم، آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بیانگر وضعیت واقعی این بیماری در کشور نیست.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:‌ مهمترین مسئله‌ای که از این آمار می‌توان استباط کرد، ‌افزایش شیوع جنسی بیماری ایدز است که در این آمار 10.3 درصد ذکر شده که البته واقعیت موجود در مراکز درمانی بسیار بیش از این است.

وی گفت: از بین بیمارانی که به بنده مراجعه می‌کنند، اگر نگویم 100درصد، ‌99 درصد از طریق رابطه جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند و واقعاً اگر مسئولان نسبت به گسترش شیوع جنسی ایدز حساس نشوند و اطلاع رسانی و برنامه ریزی کافی نداشته باشند، آینده نگران کننده‌ای خواهیم داشت.

عضو کمیته کشوری کنترل ایدز وزارت بهداشت افزود: بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی و با توجه به موارد شناسایی شده و رشد این بیماری، می‌توان گفت بین 100 تا 120 هزار مورد ابتلا به ویروس ایدز در کشور ما رخ داده یعنی اکنون بین 80 تا 100 هزار فرد مبتلا به این ویروس و ناقل آن بدون اینکه حتی خودش بداند، به این عفونت مبتلاست و می تواند عامل انتقال آن به دیگران باشد.

توجه به این گفته‌ها و آمار اعلام شده، بیش از پیش زنگ‌های خطر را به صدا درآورده و لزوم نیاز به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی بیشتر را نمایان می‌کند. در غیر اینصورت چنانچه پیش از این نیز مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت هشدار داده بود، آنچه باید در انتظارش باشیم، فوران آتشفشان ایدز در ایران است.

234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 217080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    92 1
    یه زمانی میگفتید ایدز مال جوامع بی بندوبار غربیه .....چی شد پس؟؟؟
  • بدون نام DE ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    127 1
    این مهم نیست که ، کروات مشکل جامعه هست !!!!
    • بدون نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      90 4
      ...وصد البته موی زنان!
  • ایرانی IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    64 2
    به جای این حرفها باید ملزومات جلوگیری رو بصورت رایگان توزیع کنی وگرنه با حرف و حدیث و من بمیرم و تو ... راه به جایی نمیبری.
    • محمد IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      5 19
      اين يعني امكانات جلوگيري از ابتلا به ايدز از روابط نا مشروع رو دولت فراهم كنه ؟ رسماً ميگي كه شما آزاد باشي تا همه جوره رابطه برقرار كني و دولت اين وسط جلو ابتلا از ايدز رو بگيره ؟
  • بدون نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    33 14
    یعنی چی 91 درصد مردان و 9 درصد زنان. حتما در برابر هر مردی که HIV داره زنی وجود داره. آمار شما ناقصه
    • بدون نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      41 11
      همین 9 درصد اون 91 درصد رو مبتلا کرده اند!
    • بدون نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      67 1
      نکنه شما هم مثل رئیس جمهور فکر میکنی در ایران هم جنس گرا وجود نداره؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      10 1
      این چه حرفیه!؟! مگر ایدز فقط ازطریق انتقال بین دو جنس مخالفه؟! این طرز فکر عقب مونده حضرتعالی از اونجا نشات میگیره که نمی دونی انتقال از طریق راههای زیر هم هست: سرنگ و سوزن آلوده(پزشکی و معتادین) دندانپزشکی ها مراکز آزمایشگاهی و پزشکی آندوسکوپی و کولونوسکوپی آرایشگاهها و سلمونیها انتقال از طریق مادر به فرزند انتقال آلودگی خونی از طریق زخم یا بعضا نیش حشرات انتقال بین دو جنس موافق و...
  • بدون نام IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    27 39
    با گسترش رفتار های پر خطر وپارتی های شبانه که تعداد ان روز به روز زیادتر میشود نظر خانم دکتر درست میباشد ازطرفی تهاجم فرهنگی غرب درسریال های فارسی 1 جیم کلاسیک پی ام سی تمامی انها مروجین ارتباطات غیر شرعی گرفتن معشوقه داشتن ارتباط مرد زن دار با زن متاهل نامزدی هایی که منجر به حامله شدن در عالم مستی وبیهوشی میگردد همه اینها دارند بنیان خانواده وفرهنگ غنی ایران واسلام را هدف گرفتند وکم کم در جامعه قبح ارتباطات غیر شرعی عادی جلوه میکند ومردم دیگر حساسیتشان به این گونه ارتباط ها کم شده یا به عبارتی مردم متمدن تر شده اند .من فکر میکنم باید قبح انتشار را کنار بگذاریم ویک اگاه سازی وسیع صورت پذیرد وگرنه زمانی اقدام صورت میگیرد که خیلی هارا از دست داده ایم.
    • هاله IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      30 0
      آگاه سازي وسيع با صرف وقت جهت جمع آوري كراوات و گير دادن به جوانان ميسر نيست ! فرهنگ سازي لازم دارد جنااااب !!!!
  • مقیمی IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    42 0
    هر وقت چیزی را منع کنید و برای آن جایگزین مناسب عرف و قانونی معرفی نکنید آن معضل ظاهراً از انظار خارج میشه ولی بصورت زیرزمینی راه خودش را میره وبعد از مدتی مثل آتش فشان طغیان میکنه و تبعات آن بسیار فراگیرتر میشه.
  • مشكل گشا IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    24 2
    ميشه به بنده لطف كنيد و بگوييد چه طور ميشه از 3305 ، 4562 نفر فوت كنند كه شما توي خبر اينطوري گفته‌ايد: بنابر این گزارش، تا کنون 3305 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 4562 نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. لطفا دقت بيشتري بفرماييد.
    • آفا IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      6 1
      منظور فوتي از كل جمعيت مبتلا هست .
  • بدون نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    46 3
    متاسفانه نظرات کارشناسان جامعه شناسی و تنظیم خانواده در ایران هیچ گاه در نظر گرفته نمیشود.در مورد نحوه رفتار با جوانان. باور کنید اگر هشدارهای قبلی جدی گرفته میشد که آقایون! موج جنسی ایدز در راهه.اما... واقعیت میل دختر به پسر و پسر به دختر ، میل خدادادی است که وقتی امکان ازدواج وجود نداشته باشد این اتفافات کاملا طبیعی است. باور کنید که قسمت زیادی از این روابط ناشی از عقده های برخوردهای قبلی امثال ارشاد با جوانان ما است.وقتی که توی سینما و خیابون و کافی شاپ میریزن، اتفاق ساده ای که میتونه با خوردن یه قهوه و 2-3 ساعت با هم حرف زدن تموم شه، متاسفانه میکشه به روابط زیر زمینی و ... . فقط متاسفم.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      13 2
      کاش میشد به این نوشته صد تا رای مثبت داد؛ من محجبه و بسیار معتقدم ولی به خدا این راهش نیست؛ شما از خدا مسلمون تر شدید و کار رو برای گروه های منتظر هموار میکنید! به خدا با جوونا میشه حرف زد بدون چوب و چماق!!! خبرانلاین اگه دل درد نمیگیری تایید کن!
  • ساشا IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    29 0
    دریافت خون و فرآورده‌های خونی؟ یعنی 100ها نفر بعد از تزریق خون ایدز گرفته اند؟ چرا؟ وقتی نمیتونید جلوی این یکی را بگیری که قابل کنترل است، دیگر در مورد سایر راه های انتقال چه امیدی هست؟
  • بدون نام CH ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    31 2
    آمار واقعی خیلی بیشتر از این حرفاست
  • بدون نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    34 2
    تا وقتي از گفتن برخي مسائل مربوط به روابط زناشويي و جنسي در رسانه ها و راديو تلويزيون خجالت بكشيم و به مردم آگاهي هاي لازم در اين رابطه رو نديم و بجاش 90% برنامه ها اختصاص داده شه به مصرف و مصرف زدگي همين ميشه و بدتر از اين هم خواهد شد !!!! نميدونم آقايون مسئول هم به اين آمارها توجهي دارند يا ........ ! تا كي ميخواد اين وضع ادامه داشته باشه .
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    17 0
    به قول شخصیتهای سریالهای ایرانی (ایدز چی نی! )
  • امیر IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    33 1
    این نتیجه بی مباهاتی دولت خدمتگزار ماست!!! وقتی شرایط ازدواج بسیار بسیار دشوار است و زن خیابانی بسیار بسیار فراوان ( به فرموده آقای رادان 500 نفر که احتمالاً ایشان آمار یک محله را ارائه می کرده است. ) و اطلاع رسانی در مورد مسائل جنسی بسیار کم، ایدز می شود ره آورد!!!! به فکر باشید لطفاً....
  • امیر IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    33 0
    من هر روز از خیابان .......... رد می شوم و چهره زنان خیابانی آنجا را که هر روز در آنجا با چهره های تابلو ایستاده اند می شناسم، ولی نمی دانم چرا پلیس فقط دنبال زنان متشخص و سالمی است که موی آنها بیرون زده است!!!! آقایان ببینید اگر می خواهید !!!!
  • بدون نام FR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    27 2
    عزیزان ناراحت نباشید فعلا معضل جامعه ما قلیان کراوات و مانتوی کوتاه خواهران .... این مشکلات حل بشه بهایدز هم شاید شاید رسیدگی بشه
  • ایرانی دلسوز IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    15 9
    سالانه صدها هزار ایرانی به خارج کشور سفر میکنند که حد اقل 70درصد اقایون هستند امار سفر ایرانیها به تایلند هر هفته 2تا 3پروازه یکی هواپیمایی ماهان یکی هم یا هواپیمایی امارات یا تایلند یا قطر تقریبا به طور میانگین هفته ای 1000نفر میشه 700اقا در هفته در ماه میشه2800نفر اقا که مقصد همه اونها شهر پاتایا و جزیره پوکت و خود بانکوک بنده بعد از چند تجربه سفر به شرق اسیا به جرات میگم حد اقل یک سوم از این افراد بدون ابزار جلوگیری رابطه نامشروع دارند حالا خودتون حدس بزنید چند درصد احتمال ابتلا به ایدز فقط در مسافرین تایلند دارند اقا چرا کسی کاری نمیکنه بخدا بی بندو باری در تایلند بیداد میکنه چرا نمیگن تایلند در راس ایدز اسیا قرار داره چرا اقایون کاری نمیکنند
    • بدون نام IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      6 4
      به خدا قسم که تو حتی یک بار هم از ایران خارج نشدی و حتی تا دبی هم نرفتی..یه چیزی در مورد تایلند شنیدی از روزنامه ها و تلوزیون اومدی اینجا میخوای خودتو متفکر و اگاه نشون بدی...کسانی که رفتند تایلند میدونند چه خبره اولا اونجا اینجوریها هم که امثال تو نرفته ها فکر میکنند نیست که فقط هرزگی باشه...چه پوکت و چه پاتایا هر دو فقط یک خیابان دارند که کسانی که دنبال این کثافتکاریها باشند انجا میروند بقیه قسمتهای شهر هیچ چیز بدی وجود نداره...ثانیا شاید تو و خونوادت هدفتون از سفرهای خارجی رفتن دنبال این برنامه ها باشه ولی به جرات میگم 90 درصد مسافران ایرانی فقط برای بهره بردن از طبیعت بی نظیر تایلند به اونجا میرن(این امار رو به واسطه 3 مسافرتی که به تایلند داشتم و صحبت با ایرانیانی که در تورها با هم ....
    • بدون نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      8 2
      در تورها با هم بودیم عرض میکنم و طی این 3 سفر خدا رو گواه میگیرم که توی تور ما هیچ کدام از ایرانیها دنبال این برنامه ها نبودند امار ادمهای مریضی که به خاطر مسائل جنسی به تایلند سفر میکنند بیشتر از 20-10 درصد نیست..سوما به اطلاعات روزنامه ایت این رو هم اضافه کن که زنهایی که در تایلند مشغول ارائه سرویس جنسی به توریستها هستند همگی دارای کارت سلامت میباشند و از نظر بهداشتی و عاری بودن از هر نوع بیماری به شدت از سوی دولت کنترل میشوند چون دولت تایلند برای افزایش درامد توریسم روی این زنها حساب ویژه ای میکند و دوست ندارد به خاطر بیماری انها از امار توریستهاش کم بشه...در اخر هم دعا میکنم که خدا بهت این توانایی رو بده که حتی یک بار بری تایلند انقدر زیباست که حتی فکر مسائل جنسی هم به ذهنت خطور نمیکنه..
  • حسن IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    16 4
    جای تاسف است در جامعه اسلامی ابتلا به این بیماری از روش جنسی افزایش یافته است متاسفانه (احتمالا ) افزایش زنا در جامعه را نشان می دهد بسیاری از بیماریها در جامعه ناشی از گناه است و از مهمترین علل آن بیکاری جوانان و عدم تمایل آنها به ازدواج را نشان می دهد مناسب است اگر مسئولی این را می بیند چاره ای بیاندیشد همچنین به نظرم کلیه مدیرانی که می توانند اشتغال ایجاد کنند در این زمینه اقدام کنند که بهترین ثوابها را به نظرم در این زمان خواهد داشت.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    5 0
    فکر کنم امار کسایی که مردن و با کسایی که اکنون الودن فرق دار ه ها
  • بدون نام EU ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    18 0
    کاندوم...کاندوم...کاندوم تا وقتی که از این واژه و اعلام آن در اماکن عمومی هراس داشته باشیم وضعیت همین خواهد. از اینکه با هم رو راست باشی خیلی داره میگذره
    • بدون نام IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
      3 0
      ای ول خوشم اومد!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۲
    1 0
    و متاسفانه یک دونه داروی ضد ایدز هم در ایران تولید نمی شه .همش وارداتی ،خیلی گرون و قاچاق . ( فقط یه عنوان یک مطلع)
  • فرهاد IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    1 0
    تا وقتی رفتارهای پرخطر رو کامل برای مردم توضیح ندید باید هم در انتظار آتشفشان ایدز باشیم، رفتارهای پرخطر هم در روابط جنسی مشروع ( ازدواج موقت)و هم نامشروع(زنا) رخ می دهد که روابط چندگانه است و اگر یکی حامل ویروس باشد می تواند بیماری را به جمعیت بیشتری انتقال بدهد، تا وقتی استفاده از کاندم در این گونه رفتارها به مردم آموزش و گوشزد نشود و این وسایل به طور رایگان در مراکز مشخصی توزیع نشود ایدز در کشور ما رو به افزایش خواهد بود. اگر دلسوزمردم باشید نظر منو چاپ می کنید