آذرجزایری: درحالی که بررسی خبرآنلاین از تمام طرح های موازی تنگه هرمز برای انتقال نفت خام از خلیج فارس به دریای عمان نشان می دهد که اگر این طرح ها با تمام ظرفیت مشغول به انتقال نفت شوند تا شاید جایگزینی برای تنگه هرمز تلقی شوند اما باز هم انتقال بیش از 10 میلیون بشکه نفت خلیج فارس به دریای عمان روی زمین خواهد ماند.
اگر تمام همسایگان ما در خلیج فارس دست به دست هم دهند تا شاید بتوانند بخشی از نفت خام موجود را در هر روز انتقال دهند، در نهایت روزانه 6 میلیون و 740 هزار بشکه نفت خام خلیج فارس از طرق این کشورها به دریای عمان انتقال خواهد یافت و حدود 10 میلیون و 260 هزار بشکه نفت مورد نیاز انتقال نخواهد یافت.
شاید برای همین باشد که در قرن هفدهم میلادی تاریخ نویس پرتغالی این شاهراه اقتصادی را اینگونه تشریح می کند: "اگر جهان را یک انگشتری طلا فرض کنیم، نگین آن «هرمز» خواهد بود."
برای تاکید بر اهمیت تنگه هرمز همین بس که ایران،عراق ، امارات متحده،عربستان سعودی،عمان، کویت ، قطر و بحرین هشت کشوری هستند که در مجاورت آبهای خلیج فارس که در حال حاضر تنها راه آبی آن تنگه هرمز است، قرار دارند. تمام این کشورها در جایگاه خود به یکی از اصلی ترین قطب های اصلی تامین نفت و گاز جهان بدل شده اند.
سالها از زمانیکه این کشورها در تلاشند تا راهی جدید برای انتقال نفت خلیج فارس به دریای عمان تعریف کنند می گذرد اما تا کنون هیچ یک از آنها به طور کامل موفق نشده است.
رویای هرمزی عربستان
درحال حاضر عربستان با ظرفیت انتقال 5 میلیون و 790 هزار بشکه نفت از دو خط لوله خود در راس دیگر کشورها برای انتقال نفت خود به دریای عمان قرار گرفته است.
خط لوله انتقال 745 مایلی معروف به خط لوله انتقال شرق به غرب است که از میدان نفتی ابقیق در عربستان سعودی تا دریای سرخ امتداد دارد. خط لوله انتقال شرق به غرب ظرفیت اسمی تقریباً 5 میلیون بشکه در روز را داراست. خط لوله انتقال گاز طبیعی مایع ابقیق به ینبو که به موازات خط لوله نفتی به دریای سرخ کشیده شده است ظرفیتی در حدود 290000 بشکه در روز دارد. همچنین می توان به خط لوله غیرفعال "تاپلاین"(Tapline) از میدان نفتی ابقیق تا لبنان با ظرفیت 0.5 میلیون بشکه در روز نیز اشاره کرد.
تبلیغات جهت دار اماراتی ها
دراین بین امارات متحده عربی هم این روزها به شدت به خط لوله Habshan–Fujairah خود می بالد که قراراست یکماه دیگر در فاز اول 1.5میلیون بشکه نفت را انتقال دهد و در فاز دوم این رقم به یک میلیون و 800 هزار بشکه برسد.
طبق گفته شیخ حمد بن محمد الشرقی حاکم فجیره، ساخت این خط لوله 225 مایلی برابر با 460 کیلومتری از سال 2008 میلادی آغاز شده و قرار است از ماه ژوئن سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد .
طبق گفته حاکم فجیره ،این خط لوله در ابتدا روزانه دارای ظرفیتی برابر با 1.5 میلیون بشکه خواهد بود که به زودی تا 1.8 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت . این بدان معناست که بخش عمده ای از صادرات 2.5 میلیون بشکه ای امارات متحده عربی در هر روز از این خط لوله انجام خواهد گرفت . این خط لوله موسوم به خط لوله Habshan–Fujairah قرار است نفت را از میدان نفتی در ابوظبی واقع در خلیج فارس به بندر فجیره واقع در خلیج عمان انتقال دهد .
عراقی ها غیرفعالند
عراق نیز خط لوله غیرفعالی دارد که روی در صورت لزوم می تواند یک میلیون و 650 هزار بشکه نفت را به دریای عمان انتقال داد.
در حال حاضر دیگر خط لوله ای وجود ندارد که بتواند بخشی از بار گذر نفتکش ها از تنگه هرمز را به دوش بکشد و همچنان با وجود نگرانی های موجود، روزانه 15 نفتکش از این تنگه عبور می کنند.
درچنین شرایطی وقتی ایران از مقابله با تحریم ها و فشارهای بین المللی می گوید و راه آخر را بستن تنگه هرمز می داند،بازار جهانی از این خبر تاثیر می گیرد و شاید برای همین باشد که کارشناسان از نفت 250 دلاری در صورت به وقوع پیوستن چنین هشداری،خبر می دهند.
/22131
نظر شما