۰ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰

نسل جدید ارادت چندانی به صبح ها، خصوصا ساعت های خیلی زود و اولیه آن، ندارند و با پیش رفتن روز و نزدیک شدن شب، کم کم انرژی و توان شان مضاعف می شود. اما این سبک زندگی به طور قطع، ایده آل ترین سبک زندگی نیست و می تواند مضراتی برای ذهن و بدن به بار آورد. اما جای نگرانی نیست شما هر زمان که اراده کنید می توانید سبک زندگی تان را عوض کنید، حتی در سنین میان سالی.

 سه بار زنگ ساعت تان را از کار می اندازید، قید صبحانه را زده و نهایتا هم با عجله و سراسیمه روانه محل کار خود می شوید. اما با پیش رفتن روز سرعت عمل شما کم کم بالا رفته و انرژی تان بیشتر می شود. ساعت 5:30 بعد از ظهر که می شود بدتان نمی آید که ورزشی انجام دهید و زمانی که شب به نیمه می رسد، شما تازه در حال زیر و رو کردن اینترنت و انجام کارهای عقب مانده تان در طول روز هستید. می دانید که الان باید بخوابید اما انرژی مضاعفی در خود احساس می کنید که دلتان نمی آید استفاده اش نکنید. اگر این ویژگی ها را در خود سراغ دارید، شما هم یک جغد شب هستید!
خواهر یا برادر شما اما، نقطه مقابل شماست. او بدون ساعت زنگ دار از خواب بر می خیزد، و یا حداقل تا زمان بلند شدن چندین بار زنگ ساعت خود را قطع نمی کند، صبحانه مفصلی خورده و قبل از رفتن به سر کار هم کمی هم نرمش و پیاده روی می کند. اما همینطور که زمان به ساعت 4 بعد از ظهر نزدیک می شود، کم کم از انرژی او کاسته می شود و ترجیح می دهد که بعد از ظهر خود را هم به تماشای تلویزیون و نهایتا چند مکالمه تلفنی بگذراند. او یک چکاوک است!
جغد شب بودن سخت است!
دنیا به کام جغد ها نیست. احتمالا جلسه اولیا مربیان فرزندتان در صبح برگزار خواهد شد، کارفرمایان چکاوک ها، می توانند برای جلسات صبح زود برنامه ریزی کنند. نگران این هستید که آن دسته از همکاران شما که به جای ساعت 9، ساعت 8 بر سر کار می آیند، پر انرژی تر، مشتاق تر و منظم تر به نظر برسند و... .
البته جغد شب ها تنها یک برتری نسبتا بزرگ نسبت به چکاوک ها دارند و آن این است که آنان زمانیکه به کشورهای دیگری که با کشور خودشان تفاوت ساعت دارند می روند، ساعت بدنشان کمتر به هم می ریزد. به جز این یک مورد به طور کلی جغدوار زندگی کردن سخت است مگر اینکه شیفت کاری که انجام می دهید در شب باشد، مثل پرستارهای و راننده های شب و... . بزرگسالان نیاز دارند تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشند که این عدد برای جغد شب ها چیزی کمتر از 6.5 ساعت است. معضلی که منجر به بروز انواع بیماری ها نظیر افسردگی، اضافه وزن و... می شود. خواب کافی بر زیبایی افراد هم موثر است. در تحقیقی که در آن عکس افراد در حالیکه خواب کافی داشتند و همچنین در زمانیکه به مدت 31 ساعت نخوابیده بودند با هم مقایسه شده بود، نشان می داد که افراد در تصویر دوم چهره ناسالم تر و غیر جذاب تری داشتند.
چگونه از جغد، به چکاوک تبدیل شویم
بگذارید در ابتدا یک نکته را مشخص کنیم: کند بودن در صبح ها به این معنی نیست که شما تنبل بوده و یا نسبت به روزتان بی تفاوت هستید. تمایلاتی که در جغد شب ها وجود دارد تا حدی ارثی است اما بیشتر در نتیجه عادت کردن بدن افراد به خوابیدن در زمان های نا مناسب است.
"مردم زندگی های پر مشغله ای دارند، و گاهی مجبور هستند که مابین خوابیدن و داشتن کمی تفریح، یکی را انتخاب کنند". دکتر کوهلمن، مدیر اجرائی طب مربوط به خواب در مرکز سلامتی بوث ول می گوید:"و زمانی که مردم سعی می کنند که بعد از زمان طولانی که بیدار مانده اند، زودتر به رختخواب بروند، خوابشان نمی برد چون آنقدر احساس خستگی نمی کنند. بنابراین آنها بیدار مانده و خود را مشغول کاری می کنند تا زمانیکه دیگر نتوانند چشمانشان را باز نگه دارند".
اما دکتر کوهلمن این خبر خوب را هم می دهد که:"اگر شما در زمان های نا مناسب در طول روز خوابتان می گیرد، می توانید آن را تغییرش دهید".
برخی از جغد شب ها، با بالا رفتن سنشان ناخود آگاه ساعت خوابیدنشان در شب ها هم زودتر می شود. همچنین قدم هایی هم هست که با برداشتنشان شما می توانید ساعت بدنتان را به درستی تنظیم کنید.
از قدیم گفته شده است که صبح هنگام، بهترین زمان برای ورزش کردن است. اما محققان می گویند که بهترین زمان برای ورزش کردن بین 5 تا 7 بعد از ظهر است. زیرا به عمیق تر شدن خواب شما در شب کمک می کند. هر نوع فعالیت ایروبیکی، حتی سریع راه رفتن هم موجب بهتر شدن کیفیت خواب شما می شود. اما اگر قصد دارید که ساعت 10 در رختخوابتان باشید، ورزش تان را در ساعت 7 تمام کنید. زیرا ورزش دمای بدن شما را تا سه ساعت بعدی بالا برده که این می تواند مزاحم خواب راحت شما بشود. از خوردن وعده های سنگین غذایی در شب پرهیز کنید، زیرا زمانیکه شما دراز می کشید گوارش و هضم غذا به کندی صورت می گیرد که این می تواند موجب بالا آمدن اسید معده و احساس سوزش در قفسه سینه شما بشود.
هر چقدر که می توانید کارهایی که برای روز بعدتان است را قبل از خواب انجام دهید. انتخاب لباس و آماده کردن ظرف غذای روز بعدتان را در صورتیکه در شب قبل انجام دهید، با ذهن آسوده تری به خواب می روید و در صبح تنش و استرس ندارید. تا می توانید، روال آرامش بخش تری برای زمان قبل از خوابتان فراهم آورید. دوش بگیرید، چند ورقی کتاب بخوانید، مراقبه و تمرکز کنید و... . به یاد داشته باشید که تماشای تلویزیون و یا بازی با موبایل به هیچ عنوان آرام بخش نبوده و ذهن شما در قبل از خواب تهییج می کنند.
اطمینان یابید از اینکه تشک شما به اندازه کافی محکم، متوازن و ضد آلرژی باشد.
هر صبح حتما سر یک ساعت مشخص از خواب بلند شوید. حتی در آخر هفته ها و تعطیلات. اگر یک شب دیر خوابیدید، صبح روز بعد نخوابید و به جای آن در بعد از ظهر یک چُرت 15 دقیقه ای بزنید و یا در شب 15 دقیقه زودتر از زمان معمول به رختخواب بروید.
جغد شب ها معمولا در ترک به موقع خانه هم مشکل دارند. اگر می خواهید که به خود کلک زده و ساعت خود را کمی جلوتر از ساعت واقعی بکشید، از فرد دیگری درخواست کنید تا این کار را برایتان انجام دهد اما به شما نگوید که دقیقا چند دقیقه ساعتتان را به جلو کشیده، تا شما بعد از مدتی ذهن خود را با این جلو بودن ساعتتان تطبیق ندهید.
بدن انسان معمولا ساعت خود را با طلوع آفتاب تنظیم می کند و جغد شب ها علی الخصوص به نور خورشید در صبح ها نیاز دارند. اگر می توانید در موقعیت شرقی بخوابید و پرده هایتان را هم کنار بکشید تا به محض بالا آمدن آفتاب، شما بیدار شده و از نور آن استفاده کنید. اگر هم این زمان خیلی زودتر از ساعتی است که شما باید خانه را ترک کنید، باز هم ایرادی ندارد شما می توانید از این زمان اضافه برای قدم زدن، یک صبحانه خوب خوردن، نوشتن، گوش دادن به موسیقی، زنگ زدن به مادر بزرگتان و آرزوی یک روز خوب کردن برای او و... استفاده کنید.
با پر برکت شدن بخشی از زمان هر روز صبح شما، شما دیگر از صبح ها متنفر نبوده و کم کم عاشق آن ها خواهید شد. راجر، ویراستاری که تا اواسط 50 سالگی همواره شب ها تا سه نصفه شب بیدار بود و روزها هم دیر به سر کار می رسید و تا ظهر هم احساس گیجی و خستگی می کرد، تصمیم گرفت تا سبک زندگی اش را تغییر دهد. راجر می گوید:"من متوجه شدم که هیچ تمایز و برتری نسبت به دیگرانی که به موقع و چند ساعت زودتر از من به سر کار می آمدند ندارم و بعد از ماه ها تمرین و تلاش، فهمیدم که اگر ساعت 11 به رختخواب رفته، و ساعت 6 از خواب بلند شوم، می توانم در صبح یک ساعت هم به موسیقی گوش دهم. و الان هم من تا محل کارم پیاده می روم و اولین نفری هستم که به آنجا می رسم و بسیار هم خشنود و راضی هستم".
4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 217745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جغد IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    56 10
    من دوست دارم يه چكاوك باشم بغ بغو بغ بغ بغ
    • ali US ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      35 1
      اون که بغ بغ بغو میکنه کفتر نه چکاوک
  • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    28 3
    خیلی مطلب قشنگیه ممنون
  • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    77 6
    من نه جغدم نه چكاوك- هم شب زود خوابم ميبره هم صبح دير بيدار ميشم
    • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      68 2
      ببخشیدا ولی شما یه خرس تنبل هستید
    • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      7 7
      مشکل من خواب سنگینه خیلی راحت میخوابم ولی زیادی راحته شغلم شیفتیه و بعضی شب ها باید با یه صدای کوچیک بیدار بشم ولی با صدای شیپور هم بیدار نمیشم چیکار کنم که سبکتر بخوابم؟
    • امیر IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      26 3
      خب پس جز شترمرغا حساب میشی
    • بدون نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      30 3
      شما خرسی!
    • بدون نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      14 5
      پس دنبال یه حیون دیگه بگرد چون نه جغدی نه چکاوک یا نصف جغد ی نصف چکاوک
    • بدون نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      21 3
      قصد جسارت ندارم ولی مشیشه به این گفت "پاندا"
  • بدون نام DE ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    50 5
    من یه دانشجو هستم ! شبها ساعت 3 میخوابم و صبحا ساعت 11 پا میشم
    • میثم IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      22 1
      کدوم دانشجویی غیره اینه..!؟..مخصا اگه تو شهرستانو خونه مجردبی باشه..!!! اونم نه 3..بیشتر 5 اینا...اونم نه 11...بیشتر 2و3 ظهر..!!
    • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      23 0
      داداش صبح ها ساعت 11 نداریم، شب ها هم ساعت 3 نداریم
    • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      29 0
      شب های جمعه چه کنیم؟
    • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
      11 0
      منم همین طور.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    25 2
    راز سعادت در اینه که صبح ساعت 5 از خواب بیدار شویم - من بابام صبح ساعت 4 بیدار میشه محاله آسمان روشن باشه و بابام خواب باشه
  • مهدی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    39 2
    واقعا شب یه آرامشی هست که آدم راحت تر میتونه کار هاش رو بکنه من جغد بودن رو دوست دارم
  • کیان EU ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    36 2
    یک عمر چکاوکم و به هیچی نرسیدم ترجیح میدم باقی رو جغدی حال کنیم
  • تنها IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    27 1
    من دانشجو هستم و تو خوابگاه کوی دانشگاه زندگی می کنم.اینجا اکثر اتاقا تا ساعت 3 چراغها روشنه.اکثر خوابگاهی ها جغد شب هستن :))
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    16 1
    من قبلنا زود از خواب پا می شدم ( زود که میگم یعنی با طلوع افتاب) اما کارم از ساعت 8.5 شرو میشد بعد از یه مدتی خسته شدم الان 10 دیقه به 8 پا میشم 8.5 سر کارمم
  • بدون نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    12 2
    به انگلیسی : early bird,,,,night owl
  • سگ IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    37 3
    من سگم شبو روز ندارم هر وقت شد میخوابم.واق واق واق.
  • بدون نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    25 1
    من نه جغدم نه چکاوک من خرسم ..اراده کنم سه روز بعد پامیشم یا یک فصل کامل میخوابم...
  • بدون نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    14 3
    من متاسفانه جغدم و به همین دلیل مشکلات کاری زیادی داشتم و هزینه سنگینی هم براش پرداخته ام. آرزو میکنم بچه هام چکاوک باشند!
  • آرش IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    15 4
    با توجه به اینکه این قضیه حیطه پژوهشی منه باید یادآور بشم که دسته سومی هم وجود دارن به اسم معتدل ها یا میانه رو ها که اکثریت مردمان در این گروه جای می گیرن.. با افزایش سن انسانها رو به صبحگاهی شدن میذارن و البته از ابتدای نوجوانی تا حدودای 16-17 سالگی حرکت به سمت شامگاهی شدن در واقع یک پدیده ساسری در جهانه. مرسی از خبرآنلاین برای کار کردن این گزارش. اطلاعات خیلی زیاده ولی اینجا مجالی برای عرضه ش نیست
  • بي نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    15 5
    من انسانم و هر وقت اراده كنم ميخوابم و هر وقت اراده كنم بيدار ميشم
    • بدون نام IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
      2 0
      دقیقا چون بیشتر انسان ها که ان لاین هستند الان مشغول دانلود هستند و فعلا تا تمام شود یعنی تا کله سحر بیدار هستند و دارند کیف می کنند !! شما چطور؟ دانلود نمی کنی داااش !!
    • بدون نام MY ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
      3 0
      با سلام پسر 4 ساله ای دارم که از 12 شب انرژی اش دوچندان میشود.تازه اول بازی و جست خیز!با هزارخواهش التماس ساعت4 یا5 صبح میخوابد تا 12 ظهر!اگه در زمینه تحقیقاتتون به نکته مفید وقابل اجرایی رسیده اید لطفا راهنمایی بفرمائید.در ضمن باید یاداوری کنم که پسرم اصلا احساس خواب الودگی ندارد وهروقت او را مجبور به خوابیدن میکنیم ساعتها در تخت بیدار میماند ویا اینکه 1 ساعت میخوابد و مجددا سر حال و قبراق برای شب زنده داری از خواب برمیخیزد!
    • علی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
      3 0
      مثل خودمه..من الان دانشجوی دکترام..اگه بحث کار نباشه اتفاقا مطمئنا موفق تره خواهر یا برادر گلم نگرانش نباش..من از بچگی همه ی شیطونیامو طول روز میکردم باقی بچه هام پا ب پای من منتهاش شب که میشد همه از خستگی میخوابیدن اما من تمام شب و درس میخوندم...امتحانه فرداشم کاملا اماده بودم... همه دورو وریام حتی به این سن فکر میکنن دروغ میگم و درسا و کنفرانسامو زیر ابی دور از چشم اونا اماده میکنم.کلا جلو تر میفته از بقیه اینو بر حسب تجربه خودم میگم فقط مشکلش تا مدرسست دانشجو کلاساشو ظهر میگیره...
  • بدون نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    1 0
    بنده هم جغدم هم چکاوک 2 میخوابم 5 بیدار میشم ...هر کی روزای آخر تحویل تزش باشه به همین درد مبتلا میشه
  • ارشیا IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    3 0
    سلام من جغد وچکاوک با همم،شبها تا یک بیدارم و مشغول کارهای خونه و زندگی و صبح زود هم باید برم اداره،جالبه بدونید هرجا ار اده کنم میخوابم و هر وقت بخوام بلند میشم،شبها ساعت 12اگه چایی نخورم خوابم نمیبره و اگه قهوه بخورم زودی چپ میشم میخوابم خودمم نمیدونم چرا فقط میدونم از بچگی عادت چکاوک داشتم و بعد از ازدواج عادت کردم شبها دیر بخوابم
  • خسرو GB ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    2 1
    خودمم نمیدانم کدامیک هستم. هر موقع اراده میکنم میتونم هر ساعتی بخوابم و هر ساعتی هم بیدار شوم.
  • بدون نام IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    3 0
    من واقعا عذر میخوام. ولی شخصا تو 24 ساعت به طور متوسط سه تا 10 دقیقه میخوابم. اونم وقتی احتیاج پیدا کنم. فکر نکنم این موجوداتی که گفتین کلا به من بخورن!!
  • مهنا IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    5 1
    روایتی از معصوم هست که کسیکه در ساعات بین الطلوعین (از طلوع فجر تا طلوع آفتاب ) بیدار باشه عمر طولانیی خواهد داشت ، راز طول عمر کلاغ هم همینه و علت کوتاهی عمر سگ بیدار ماندنش تا نیمه های شب و خواب بعد از نیمه شب اونه
  • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    2 3
    صبح ساعت 5 یا 6 میخوابم ساعت 3 یا4 بیدار میشم. خیلی هم حال میده.
  • shaya GB ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    3 1
    به طور کلی من دوست دارم که جغد باشم و از جغد بودن هم لذت می برم، اما دو نکته راجع به جغد بودن وجود داره: اول این که جغد بودن سلامت نیست و دوم اینکه جغد بودن آدم رو از کار و زندگی اش می اندازه و معمولا با شرایطی که زندگی آدم داره جور در نمی آد. دنیا به کام چکاوک هاست!
  • یوسف IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    2 1
    من جغد جغدم. البته خودم جغد بودن را به چکاوک ترجیح میدم.
  • مریم US ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    4 0
    من اگه قرض داشته باشم جغدمی شم درغیراینصورت چکاوکم.
  • بانو US ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 1
    خیلی مطلب جالبی بود، من آخر چکاوکم، اگرم یه شب دیر بخوابم تا چند روز بعد خیلی داغونم، ولی کلن خستم می فهمی خسسسسسسسسسسسسسته
  • مقیمی IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    1 0
    زندگی شهری به کسی اجازه نمی ده هر طوری خواست بخوابه و بیدار بشه. هر کسی به مقتضیات مشغله ای که داره برنامه ریزی میکنه.من خودم ساعت 30 / 5 صبح می خوابم و 3 روز در هفته ساعت 30 / 8 بیدار میشم و 4 روز هم ساعت 11 و بعد از ظهر ها هم 30/1 خواب قیلوله میکنم و راحت هم هستم. شغلم اینطور ایجاب میکنه . اتفاقاً اگر تغییرش بدم حالم بد میشه. توی روستاها مردم سر شب میخوابند و صبح زود بیدار میشن و لی در شهر کار برای شما تصمیم میگیره!