وزیر صنعت‌، معدن و تجارت از رشد 30 درصدی صادرات کالاهای کارخانه ای و کشاورزی در 2 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

وزير صنعت‌، معدن و تجارت از رشد 30 درصدي صادرات كالاهاي كارخانه اي و كشاورزي در 2 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت‌: اين صادرات به جز ميعانات گازي و پتروشيمي در اين مدت به 3 ميليارد دلار رسيد حال آنكه اين رقم در سال گذشته در حدود 2 ميليارد دلار بود‌.
به گزارش خبرآنلاین مهدي غضنفري همچنين از اولين فراخوان وزارت صنعت‌، معدن و تجارت از بخش خصوصي براي اجراي 12 پروژه جديد صنعتي با فناوري بالا و سرمايه 100 ميليارد توماني در هشت استان كمتر توسعه يافته خبر داد.
وي افزود: احداث اين پروژه‌ها در استان‌هايي كه فرايند صنعتي شدن در آنها كمتر پيش رفته يا در شهرهاي كمتر توسعه يافته پيش‌بيني شده است‌.
غضنفري با تصريح براينكه تا پايان امسال اين مسيررا ادامه خواهيم داد‌، عنوان كرد‌: اين طرح‌ها را در قالب 20 تا 30 پروژه تا پايان سال ادامه خواهيم داد و در صورتي كه بخش خصوصي حاضر به مشاركت نشد‌، خودمان وارد عمل مي‌شويم‌
وزير صنعت‌، معدن و تجارت از اجراي اين پروژه‌ها در استان‌هايي همچون آذربايجان شرقي‌، آذربايجان غربي‌، لرستان‌، اردبيل‌، خراسان شمالي، كردستان، سمنان، زنجان، مركزي خبر داد‌.
وي با بيان اينكه اين فراخوان در قالب يكي از محورهاي 10 گانه اين وزارتخانه در سال توليد ملي با موضوع «توسعه صنايع نوين به ويژه در مناطق كمتر توسعه يافته» است‌، گفت‌: به طور معمول درسفرهاي استاني آنچه كه به عهده وزارت صنعت‌، معدن و تجارت گذاشته مي‌شودآن است كه با تشويق بخش خصوصي وبانكها فرايندصنعتي شدن طي شود.
غضنفري افزود: البته براي توسعه صنايع نوين در مناطق مناطق كمتر توسعه يافته يا محروم، از ما خواسته مي‌شود درصورت عدم مراجعه بخش خصوصي با صدرصد سرمايه‌گذاري در اين مناطق كار كنيم و مامرتب در اين مناطق پروژه‌هارا فراخوان مي‌كنيم تا سرمايه‌گذاران مشاركت كنند.

خريد بيش از يك ميليون تن گندم مازاد نياز كشاورزان
غضنفري همچنين در پاسخ به پرسشي درباره ميزان خريد مازاد گندم كشاورزان از ابتداي برداشت و ميزان وجوه پرداختي به كشاورزان و گندمكاران گفت‌: با قدرداني ازهمه كشاورزان و گندمكاران بايد بگويم كه تاكنون نزديك به يك ميليون تن گندم توسط شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي از كشاورزان خريداري شده است‌.
وي با اشاره به اينكه براساس فرمول جديد خريد تضميني‌، هم‌اكنون 134 مركز خريد فعال است كه آمادگي افزايش اين مراكز به 700 مركز نيز وجود دارد‌، گفت : تا زمان حاضر نيز نزديك به 400 ميليارد تومان وجوه به كشاورزان پرداخت شده است‌.
وزير صنعت‌، معدن و تجارت با تاكيد براينكه پرداخت وجوه كشاورزان به صورت نقد و در كمتر از 48 ساعت پس از تحويل گندم در حال انجام است‌، ادامه داد : 25 تومان اضافه مبلغ خريد كه پاداش توليد است و اخيراً به تصويب رسيده نيز به تمام كشاورزاني كه از ابتداي فصل فروش گندم تحويل داده‌اند‌، پرداخت مي‌شود و هيچگونه بدهي و معوقه در حال حاضر نداريم.

امكان ذخيره سازي حدود 11 ميليون تن گندم در سيلو ها
غضنفري همچنين در‌باره ظرفيت سيلوهاي گندم عنوان كرد‌: ظرفيت براي ذخيره‌سازي بالا است و امكان ذخيره‌سازي 10 تا 11 ميليون تن گندم در مراكز ذخيره‌سازي در قالب سيلوهاي استاندارد و مراكزي به عنوان چادر و غيره وجود دارد كه در صورت نياز از اين مكان‌ها نيز استفاده خواهيم كرد‌.
غضنفري با بيان اين جمله كه گمان نمي‌كنم‌، براي ذخيره‌سازي گندم نيازي به مكان‌هاي روباز نگهداري گندم داشته باشيم‌، افزود: با توجه به اينكه شركت بازرگاني دولتي و هم بخش خصوصي ظرفيت‌هاي خوبي دارند‌، قطعاً به نياز ذخيره‌سازي پاسخ داده مي‌شود‌.
وي در عين حال گفت‌: در حال حاضر برخي صاحبان سيلوهاي بخش خصوصي از ما مي‌خواهند تا گندم خريداري شده را به مراكز نگهداري آنها تحويل دهيم تا از اين طريق گندم خريداري شده ظرفيت‌هاي خالي سيلو فعالان اقتصادي را پر كند.
وزير صنعت‌، معدن و تجارت افزود: به دليل احداث سيلوهاي جديد در دولت‌هاي نهم و دهم‌، ظرفيت ذخيره‌سازي چندين برابرشده است‌.
3939
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =