ایسنا نوشت:

يك فوق تخصص گوارش و كبد با بيان اينكه بسته به نوع غذاي مصرفي ممكن است ميكروب‌هاي متفاوتي به بدن فرد وارد شود، اظهار كرد: اگر فردي همبرگر يا سايرغذاهاي فوري آلوده به ميكروب «اي كولاي» را مصرف كند، ممكن است دچار عفونت يا خونريزي روده شود.

دكتر شهرام آگاه افزود: عفونت ناشي از ميكروب «اي كولاي» با علايمي مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد شكم همراه است. گاهي اوقات نيز بيمار دچار خونريزي از روده مي‌شود كه علامت آن دفع خون روشن همراه با مدفوع است.

وي با اشاره به ضرورت رعايت بهداشت فردي هنگام گردش و تفريح و استفاده از مواد غذايي و آب بهداشتي تاكيد كرد: بي‌توجهي به اين موارد مي‌تواند منجر به ابتلا به عفونت‌ها و مسموميت‌هاي غذايي شود اين در حاليست كه مسموميت غذايي موجب بروز علايمي مانند استفراغ، اسهال يا هر دو همراه با درد شكم مي‌شود.

اين دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: ممكن است عفونت‌هاي منتقل شده از راه غذا به بدن ناشي از وجود ميكروب در برنج «مانده» باشد. نگهداري نامطلوب برنج در يخچال، باعث آلوده شدن آن به ميكروب «باسيلوس» شود كه مي‌تواند اسهال شديد همراه با درد شكم را به دنبال داشته باشد.

وي توصيه كرد: غذاهاي فوري به صورت بهداشتي مصرف شود و از رستوران‌هاي مطمئن - كه مواد غذايي خود را داخل يخچال نگهداري مي‌كنند-خريداري شود، بهتر است خانواده‌ها هنگام مسافرت و گردش از غذاي خانگي استفاده كنند، از سوي ديگر برنج نبايد خارج از يخچال نگهداري شود.

آگاه با بيان اينكه هنگام گردش و سفر از مصرف آب چشمه‌ها بايد خودداري شود، اظهار كرد: ممكن است اين آب‌ها به انگل‌هايي مانند آميب يا ژرارديا آلوده باشند و مصرف آن‌ها باعث ابتلا به عفونت‌هاي گوارشي شديد با علايمي مانند دل درد و اسهال و خونريزي گوارشي مي‌شود.

اين فوق تخصص گوارش و كبد با تاكيد بر ضرورت شست وشوي صحيح ميوه‌ها و سبزي‌ها پيش از مصرف اظهار كرد: لازم است ميوه‌ها ضدعفوني شوند. ساده‌ترين ماده ضدعفوني كننده، مايع ظرفشويي است. با ريختن يكي دو قطره مايع ظرفشويي داخل آبي كه ميوه‌ها در آن قرارداده شده‌اند مي‌توان تخم انگل‌ها روي ميوه‌ها را از بين برد.

وي با اشاره به شيوه استفاده صحيح از كنسروها گفت: ممكن است در كنسروها به ويژه ماهي ميكروب‌هاي بي‌هوازي كه خطرناك‌ترين آنها بوتوليسم است، وجود داشته باشند بنابراين بايد به ويژه كنسرو ماهي قبل از خوردن 20 دقيقه جوشانده شود.

آگاه در پايان توصيه كرد: دست‌هاي خود را هنگام گردش و مسافرت خوب بشوييد. در غيراين صورت ممكن است ميكروب‌ها از طريق دست وارد بدن شوند. هنگامي كه آب براي شست‌و شوي دست‌ها در دسترس نيست، از محلول‌هاي ضدعفوني مي‌توان براي اين كار استفاده كرد.
 

301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =