تفاوت بغداد و مسکو فقط مربوط به موقعیت جغرافیایی شان نیست. حاال و هوای این روزهای مذاکرات ایران و 5+1 هم همانند«گرما و سرمای» بغداد و مسکو است.

محمود عزیزی: مسکو در این روزها با روزهای برفی اش فاصله دارد، اما لحن بیان مقامات ایران و 1+5 نشان می دهد چشم انداز مذاکرات مسکو ظاهرا «سرد» است. بعد از اظهارنظرهای امیدوار کننده در خصوص نشست هسته ای بغداد، ظاهرا نباید چندان به مذاکرات هسته ای به مسکو امیدوار بود.
بعد از حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان که خواستار توقف مذاکرات مسکو شده بود، این آیت الله جوادی آملی بود که در دیدار با اعضای جامعه اسلامی مهندسین، تصریح کرد که «در بغداد و در ترکیه معطل کردند و «در مسکو هم معطل خواهند کرد.»
در حالی که مذاکرات هیات‌های فنی ایران و آژانس روز جمعه برای بررسی مسایل فی‌مابین باقی مانده و دست یافتن به چارچوبی مشخص برای همکاری‌های بیشتر برگزار شد، کمی قبل تر از آن هم پاسخ اشمیت معاون کاترین اشتون به نامه ای علی باقری معاون سعدی جلیلی هم رسانه ای شد.
پیش از این علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دو نامه جداگانه به هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون بر ضرورت تشکیل نشست‌های کارشناسی پیش از مذاکرات مسکو تأکید کرد.
باقری پنج روز پس از گفت و گوهای بغداد، با ارسال نامه‌ای به هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اعلام آمادگی برای نشست کارشناسان تصریح کرده بود: «موفقیت مذاکرات مسکو در گرو تمهید مقدمات لازم و تدوین دستور کار جامع و توافق‌شده است» نامه ای که با واکنش مایا کسیانسیچ، سخنگوی اشتون روبرو شد و وی گفت:  ما به نامه ایران پاسخ داده ایم. دقیقتر اگر بگویم، خانم هلگا اشمید، به این نامه روز دوشنبه پاسخ داده است.

 اما معاونت رسانه ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی  بلافاصله اعلام کرد: نامه هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون به علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی نه تنها پاسخ به نامه وی نیست بلکه بر خلاف توافق بغداد و صرفا مباحث کلی است.
بعد از این  موضع گیری های رسانه ای، باقری بار دیگر در نامه مجددی خطاب به «اشمیت» که رونوشت آن برای نمایندگان 6 کشور حاضر در گفتگوها نیز ارسال شد، با اشاره به سپری شدن دو هفته از گفتگوهای بغداد، بر ضرورت برگزاری نشست مذکور در فرصت اندک باقیمانده تأکید کرده بود تا زمینه پیشرفت مورد انتظار در انجام توافق‌های مذاکرات استانبول 2 و بغداد فراهم آید.
در آخر هفته کم خبر تهران، رسانه های غربی پاسخ «هلگا اشمیت» را به باقری منتشر کردند. نامه ای که روزنامه گاردین در قالب یک گزارش آن را منتشر کرده و در آن به نقل از اشمیت آورده است: «اجازه دهید بگویم از موضوعاتی که در نامه‌هایتان اخیرتان مطرح کرده‌اید، قدری متعجب شدم. تمایل دارم خاطرنشان کنم که در خلال مذاکراتمان در بغداد، گروه 3+3، طرح مشخصی ارائه کرد که در آن از یک سو نگرانی‌های اصلی ما از فعالیت‌های غنی‌سازی 20 درصدی شما مشخص شده بود و از سوی دیگر فرصت‌های جالبی برای همکاری ایران، هم در زمینه مسائل هسته‌ای و هم در حوزه‌های دیگری که به نفع ایران خواهد بود، ارائه شده بود.»
آنچه اشمیت بدان اشاره کرده یک بسته ناقص از پیشنهادهای غرب بود که1+5در نشست بغداد ارائه کرد و شامل برداشتن تحریم قطعات هواپیما و پذیرفتن غنی سازی 20 درصد بود.
ایران که در حال حاضر غنی سازی 20 درصد را در اختیار دارد، در مذاکرات بغداد به طرف غربی خود اعلام کرد که خواهان «رفع تحریم ها» است.
با این حال اشمیت در نامه خود آورده است:«متأسفانه در بغداد، ایران حاضر نبود پیشنهاد ما برای بحث در مورد اصل این طرح را بپذیرد.»
معاون «کاترین اشتون» می‌افزاید:««ما در خلال مذاکرات استانبول و پس از آن چارچوب مشخص و مثبتی برای ادامه فرایند مذاکره مشخص کرده‌ایم. من و شما گفتگوهای تلفنی متعدد و جلسات طولانی مدتی برای حرکت به سمت این هدف داشته‌ایم. اکنون نیاز به تعهد جدی در موضوعات اصلی است تا بتوانیم در مورد گامهای اعتماد ساز ملموسی که باید سریعا اجرا شوند، توافق کنیم. بسیار امیدواریم شاهد تعهدات سیاسی از جانب شما باشیم.»
اشمیت در پایان این نامه، ضمن یادآوری به باقری که از وی خواسته است «امروز با هم بیشتر بحث کنند» تصریح کرده است: «هدف عینی و مشترک ما باید دست‌یابی به نتایج ملموس باشد»
/27212


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219232

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    68 4
    دوستان عزيز شما كه رسانه اي در اختيار داريد يك كمكي به حل مشكل كنيد . تنها راه حل سازش با دنيا است ..... . حتي امامان ما در مواقع فشار تقيه را پيشه مي كردند . عاقبت توهم نابودي وطن است
    • محسن بسیجی از مالزی MY ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
      2 21
      جناب آقای تقیه! پیش از اینها که سازش کردیم چه گرفتیم؟ انگار زبان برخی فقط و فقط ببایستی بگردد رای گلایه و نظرات فوق کارشناسانه! چرا غرب کوتاه نیاید؟ چرا موضع ضعف غرب در این تعاملات را نمی بینید؟ مغلطه امثال شما در این مواقع جالب است که از یک سو شیفته ظواهر مزور این و آن هستید و از طرف دیگر دم از تقیه و امامان شیعه میزنید؟
    • ساشا IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
      4 2
      میشه بفرمایید منظورتان از موضع ضعف غرب دقیقا چیست؟ منظورتان نفت است؟ چشمتان باز کنید کمی دور و اطراف و خبرهای در ظاهر نامربوط به مسئله هسته ای را هم ببینید. تحریم ها فلج کننده و بی سابقه. به علاوه خبر افزایش تولید نفت عربستان. خبر کاهش واردات نفت از ایران توسط کره، ژاپن، هند. خبر احداث خط لوله نفت امارات که آنها را از تنگه هرمز بی نیاز میکند. برگ های برنده یکی یکی دارند از بین میرند. شما مالزی داری خوش میگذرونی درد ایرانی ها را نمی فهمی. نمیفهمی تحریم یعنی چی. محدودیت یعنی چی، حذف یارانه بنزین و برق و آب در 6ماه یعنی چی. نمیفهمی کسری بودجه ناشی از چیست؟ سفسطه باز قهار خود شمایی.